حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
جهاد تبیین با محوریت مسجد و میدان‌داری جوانان
26 فوریه 2022 - 10:43
شناسه : 3483
بازدید 391
12
به قلم علی منصوری رضی؛

 جوان دارای پتانسیل قوی با  خواسته های متفاوت است  او باور دارد که به تنهایی توان صعود به صخره های بلند و توان مقاومت در مقابل هر نوع سختی ها که مطابق تمایلاتش باشد را  دارد, روحیه جوان سرشار از شور و نشاط است او جمع گرایی را با عشق می پذیرد و با هیچ […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

 جوان دارای پتانسیل قوی با  خواسته های متفاوت است  او باور دارد که به تنهایی توان صعود به صخره های بلند و توان مقاومت در مقابل هر نوع سختی ها که مطابق تمایلاتش باشد را  دارد, روحیه جوان سرشار از شور و نشاط است او جمع گرایی را با عشق می پذیرد و با هیچ لذتی حاضر به معاوضه آن نیست.

تاکید مقام معظم رهبری به واگذاری کارها به جوانان به سبب وجود چنین روحیه ای است: (جوان که پرورش یافته‌ی دوران انقلاب است، از معرفت دینی برخوردار است، ایمانش هم ایمان عمیقی است؛ البته احتیاج دارد که تغذیه‌ی معنوی و فکری دایمی شود. ابزارها و فعالیتها و کارهای فرهنگی باید در اختیار جوان قرار بگیرد. روحانیون خوشفکر و دانشگاهیان مؤمن باید در مقابل ایمان جوانان احساس مسئوولیت کنند.)

بهترین راهکار اثربخش در سلامت اجتماعی جوانان میدان دادن به آنان در سنگر مسجد است.

حافظه تاریخی قبل از پیروزی انقلاب گویای این حقیقت است که بخش اعظمی از نیروهای انقلابی در تظاهرات میلیونی مردمی از مساجد شکل می گرفت وبیشترین شهداء قبل از انقلاب وجنگ تحمیلی جزء جوانان مسجدی بودند . بهترین پایگاه بعداز خانواده مساجد است که در تربیت معرفتی برای جوانان نقش بسزایی دارد.

اما پیش از آن باید به این سئوالات پاسخ بدهیم؟ چرا نسبت به محیط جغرافیایی مساجدشاهد حضور پررنگ تر جوانان در مساجد نیستیم ؟ موانع پیش رو چیست ؟ آیا فقط وظیفه مسئولین فرهنگی تبلیغی حضوردر جلسات وسخنرانی است ؟ آیا آمارهای دل خوش کننده از کانون های زیر مجموعه سازمانهای تبلیغی رافع مشکلات موجود است؟ تلاش مسئولین سازمان های تبلیغاتی وارشادی و ومرکز فرهنگی  در آسیب شناسی این موضوع چقدر بوده است ؟ و ده ها سئوال دیگر

بنابراین بعنوان یک اصل باید بپذیریم که تلاش در جهت تعمیق آگاهی های دینی جوانان بهترین راه حل برای جلو گیری از اسیب این قشر است  زیرا آموزه های دینی در شکل گیری شخصیتی جوانان اکسیر حقیقی است لذا مسجد بعنوان یکی از ارکان تاثیرگذار در رشد وبالندگی انسان موثر است. پس لازم است راهکارهای جذب جوانان به مساجد شناسایی شده تا زمینه  جذب جوانان در مساجد فراهم گردد.

عوامل موثر جذب جوانان به مساجد:

الف: امام جماعت ؛جوانان امام جماعت را انسانی صادق با محبت ودلسوز به خود می دانند بنابراین همراهی وهم نشینی امام جماعت در خوشی ها ومشکلات برای جوانان لذت بخش است. امام جماعتی که سخنرانی کوتاه و غیرتکراری دارد, محفلش دلنشین است,پاسخگویی به سئولات وشبهات جوانان ,عامل بودن امام جماعت به آنچه وعظ میکند ,نمازهایش کوتاه و سخنانش از منبع پرفیض الهی است؛ بایک آیه قران وتفسیرروایی از جذابیت بیشتری برخوردارخواهد بود.

ب:  آراستگی و زیبایی مساجد:
جوان پاکیزگی وآراستگی را دوست دارد؛ اینکه مشاهده میشود جوان دمادم در مقابل آینه و دست به شانه و خود را می آراید بخاطر غریزه زیباگرایی است که خداوند در وجود انسان نهاده است  لذاجوان مکان های پاکیزه و آرام بخش وجذاب و دلپذیر را می پسندد وبیشتر گرایش پیدا می کند  بنا براین مساجدباید از زیبایی خوبی برخوردار باشد.

هم افزایی کانون ها فرهنگی هنری و هیئت امناء مساجد

اکنون بیش از چند نهاد اثرگذار در مساجد حضور دارندمی توانند با هم افزایی یکدیگر زمینه های جذب جوانان را در مساجد فراهم نمایند؛ (امام جماعت, کانون بسیج، کانون قرآنی مساجد، کانون خادمیاران رضوی، هیات امناء …)  چنانچه این مجموعه مبارک با پیش نیاز به جذب جوانان درمساجد,با برنامه ریزی توام با عطوفت؛ قطعا جوانان را  جذب مسجد خواهد کرد.

 د: هویت بخشی جوانان دراثرگذاری آنان در امورات مساجد:

جوانان علاقمند در فعالیت های گروهی و جمعی  وشرکت داد ن آنان در مسائل فرهنگی وهنری مساجدند  تمایل دارند در تصمیم سازی ها وتصمیم گیر ها حضور موثر داشته باشند لذا توجه به این امر باعث رغبت وانگیزه بیشترآنان در انجام امور محوله خواهدشد در واقع به نوعی بها دادن به آنان؛ خود عامل انگیزشی در جذب سایر جوانان به مسجد خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.