حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
۱۵۶۳ واحد تولیدی راکد در سال ۱۴۰۱ مجددا راه‌اندازی شد
30 مارس 2023 - 10:06
شناسه : 5042
بازدید 273
10

در سالی که گذشت یک‌هزار و ۵۶۳ واحد راکد و غیرفعال واقع در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی مجدد اجیا و راه‌اندازی شد که این آمار حاکی از موفقیت ۷۹ درصدی در تحقق این برنامه است. احیای واحدهای تولیدی راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که دولت در شرایط […]

ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

در سالی که گذشت یک‌هزار و ۵۶۳ واحد راکد و غیرفعال واقع در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی مجدد اجیا و راه‌اندازی شد که این آمار حاکی از موفقیت ۷۹ درصدی در تحقق این برنامه است.

احیای واحدهای تولیدی راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید، یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی است که دولت در شرایط حساس امروز کشور باید برای آن برنامه‌ریزی داشته و با همه توانش آن را دنبال کند.

این رویکرد از آنجایی که کشور از سال‌ها پیش با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی دست به گریبان بوده و در عین حال بیش از هر زمان دیگری به تولید داخل متکی است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود.

به گفته کارشناسان، احیای هر واحد راکد تولیدی و صنعتی، به طور متوسط اشتغال‌زایی و بازگشت به کار ۱۸ نفر را به دنبال دارد.

البته طبق آنچه که از تلاش‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی به عنوان یکی از متولیان اصلی رونق‌بخشی به بخش تولید کشور نمود یافته و بیان می‌شود، برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مجدانه برای احیای واحدهای راکد تولیدی است که به نظر می‌رسد در مسیر درستی قرار دارد.

در سال ۱۴۰۱ و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر بود یک هزار و ۹۸۷ واحد راکد و غیرفعال مجدد راه‌اندازی شود.

با این حال، بررسی آمارها تا بیست و سومین روز از اسفندماه حاکی از راه‌اندازی یک هزار و ۵۶۳ واحد راکد و به معنای تحقق ۷۹ درصدی برنامه است.

از این میان، یک هزار و ۱۷۰ واحد در داخل و ۳۹۳ واحد در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مجدد راه‌اندازی شد.

با بازگشت به تولید واحدهای یاد شده، ۳۱ هزار و ۲۹۲ نفر اشتغال جدید حاصل شد که به معنای تحقق ۸۷ درصدی برنامه اشتغال است.

سهم اشتغال در واحدهای احیا شده داخل شهرک‌ها ۲۲ هزار و ۳۲۹ نفر و در خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی هشت هزار و ۹۶۳ نفر بوده است.

همچنین، جمع سرمایه‌گذاری انجام شده برای احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد و غیرفعال یاد شده ۲۰۴ هزار و ۲۰۶ میلیارد ریال بوده است.

۱۵۶۳ واحد تولیدی راکد در سال ۱۴۰۱ مجدد راه‌اندازی شد

واحدهای احیا شده به تفکیک رشته‌صنعت

از ابتدای امسال تا بیست و سومین روز از اسفندماه، به تفکیک رشته صنعت، ۶۱ واحد برق و الکترونیک، ۵۴ واحد خدماتی، ۱۴۰ واحد سلولوزی، ۳۸۸ واحد شیمیایی، ۲۷۱ واحد غذایی، دارویی و بهداشتی، ۳۵۲ واحد فلزی، ۲۵۵ واحد کانی غیرفلزی و ۷۸ واحد نساجی مجدد به چرخه کار و تولید بازگشتند.

در این میان، استان‌های یزد با تحقق ۱۲۰ درصدی، قزوین با تحقق ۱۰۷ درصدی، هرمزگان با تحقق ۱۰۷ درصدی، کهگیلویه و بویراحمد با تحقق ۱۰۴ درصدی و خوزستان با تحقق ۱۰۰ درصدی در احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد و غیرفعال نسبت به برنامه از پیش‌تعیین‌شده، به ترتیب بهترین عملکرد را در بین استان‌های کشور ثبت کردند.

 نکته قابل تامل در بحث احیای واحدهای تولیدی راکد که باید همواره مدنظر باشد، مسیر سخت و سنگلاخ آن است. به بیان دیگر این مسیر (احیای واحدهای تولیدی) بعضی اوقات به قدری پرپیچ و خم و فرسایشی است که دولت هم با همه توانش امکان احیای برخی از این واحدهای تولیدی را نمی‌یابد و به ناچار مسیرهای دیگری را در پیش می‌گیرد که اتفاقا در این حوزه یک ابتکار عمل هوشمندانه در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی قرار گرفته است.

در این زمینه با علم به تاکید بزرگان نظام بر به‌کارگیری همه ظرفیت بخش خصوصی در توانمند ساختن اقتصاد و به‌ویژه تولید کشور، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با نیت احیای برخی از واحدهای تولیدی، همکاری با بخش خصوصی را در دستور کار قرار داده و تلاش دارد از مسیر سرمایه و توان تکنولوژیکی این بخش نسبت به احیای واحدهای تولیدی دیگری که اتفاقا آنها هم از بخش خصوصی هستند، اقدام کند.

بازی‌ای که برای هر سه طرف (بخش خصوصی احیاکننده، بخش خصوصی احیا شونده و دولت) بازی برد- برد به حساب می‌آید و فصل جدیدی از این مسیر سخت را رقم خواهد زد.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی و ۶ منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۶ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، هفت شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتی و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهی تکمیل شده، زمینه اشتغال مستقیم یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.