حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
انتشار خبر واقعه ۱۷ شهریور موجب بصیرت افزایی مردم شد
12 سپتامبر 2022 - 7:48
شناسه : 4475
بازدید 340
24

انتشار خبر واقعه ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ با وجود خفقان زمان رژیم پهلوی به صورت گسترده انجام شد که نتیجه آن بصیرت مردم مقابل رفتارهای غیرانسانی رژیم پهلوی بود. غلامرضا خارکوهی روز پنجشنبه در نشست علمی “گذری بر قیام ۱۷ شهریور” در گرگان افزود: این قیام مهمترین واقعه تاریخی و بزرگ ترین راهپیمایی کشور پس […]

ارسال توسط : منبع : ایرنا
پ
پ

انتشار خبر واقعه ۱۷ شهریور سال ۱۳۵۷ با وجود خفقان زمان رژیم پهلوی به صورت گسترده انجام شد که نتیجه آن بصیرت مردم مقابل رفتارهای غیرانسانی رژیم پهلوی بود.

غلامرضا خارکوهی روز پنجشنبه در نشست علمی “گذری بر قیام ۱۷ شهریور” در گرگان افزود: این قیام مهمترین واقعه تاریخی و بزرگ ترین راهپیمایی کشور پس از انقلاب اسلامی و پس از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ محسوب می شد.

وی اظهار داشت: در فضای خفقان دوران پهلوی، مردم بیگناه مظلومانه در میدان ژاله تهران قتل عام شدند و این خبر در رسانه های آن زمان انعکاس کمی داشت چون انقلابیون رسانه ای غیر از منبر و سخنرانان اعزامی و اعلامیه نداشتند.

این تاریخ نگار انقلاب اسلامی گفت: در تابستان سال ۱۳۵۷ فضای کشور بیش از هر زمانی ملتهب بود که این التهاب سیاسی و انقلابی کشور برای مبارزه با رژیم پهلوی و تحت تاثیر پیام های حضرت امام خمینی (ره) قرار داشت.

وی ادامه داد: از یک طرف شاه دم از استحکام رژیم پهلوی می زد و حاضر به پذیرفتن کوچکترین انتقادی نبود و از طرف دیگر  انقلابیون و مردم معترض پیوسته تظاهرات، تحصن، پخش اعلامیه علیه رژیم داشتند و خواستار سقوط آن بودند.

خارکوهی افزود: مهم ترین شب های ماه رمضان، شب های احیا تبدیل به تجمع سیاسی شد و انقلابیون شعار و اعلامیه هایی بین مردم پخش می کردند.

وی اظهار داشت: مهم ترین تجلی اجتماع سیاسی مردم در ماه رمضان، ۱۳ شهریور مصادف با عید فطر سال ۱۳۵۷ بود در بسیاری از شهرهای کشور پس از سخنرانی، خطبه ها و نماز عید فطر مردم دست به راهپیمایی زدند.

وی بیان کرد: در اواخر راهپیمایی های متوالی این  ماه در روز شانزدهم مردم اعلام کردند فردا ساعت هشت صبح همه برای راهپیمایی در میدان ژاله تهران  حاضر باشند رژیم که متوجه شد هر روز راهپیمایی ها گسترده تر می‌شود با احساس خطر فرماندهانی چون تیمسار غلامعلی اویسی با هماهنگی ساواک و دیگر سران رژیم پهلوی اعلام حکومت نظامی در یازده شهر مهم ایران برای روز ۱۷ شهریور کرد.

تاریخ نگار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت: با وجود حکومت نظامی، جمعیت انبوهی در میدان ژاله تهران جمع شده و با نیروهای مسلح رژیم پهلوی روبرو شدند، مامورانی که با توپ، تانک و مسلسل شروع به تیراندازی به سوی مردم بی سلاح می کردند.

خارکوهی افزود: در این جمعه خونین برخی از مردم گلستان از جمله شهید رجبعلی کریمی حضور داشتند که شربت شهادت را نوشیدند، روایت شده ۴ هزار نفر در آن روز شهید شدند، حاج ابوالفضل دوست محمدیان یکی از شهروندان نیروهای انقلابی استان گلستان که خود فیلمبردارشخصی  این واقعه بوده بیان می کردند «من بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ شماره از کاغذهای روی اجساد شهدا فیلمبرداری کردم» و این گونه بی رحمانه مردم انقلابی را قتل عام کردند.

وی اظهار داشت: در حالی که در ذات رژیم پهلوی خشونت و استبداد بود، انقلاب اسلامی وجه مهمش اخلاقی بودنش قابل توجه مردم بود چرا که بدون استفاده از اسلحه خواستار بازگشت امام از تبعید و توجه به خواسته های مردم بودند در حالی که  می توانستند از اسلحه استفاده کنند.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) در ۱۸ شهریور پیرامون این قیام  اعلامیه ای از نجف صادر کرده و با خون دل این واقعه رژیم را محکوم کردند و وعده پیروزی انقلابی اسلامی را دادند؛ چند روز پس از قیام ۱۷ شهریور امام خمینی (ره) را از عراق خارج شد چرا که مخالف مبارزات ایشان بودند.

تاریخ نگار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت: رژیم پهلوی رحم و مروتی نداشت، شریف امامی که با شعار آشتی ملی آمده بودند اما چند روز پس از نخست وزیری دست به کشتار ملی زد و شعارش را با خون آغشته کرد.

خارکوهی افزود: حدود یک هفته شهدا را دفن می کردند و زخمی ها به سختی در خانه ها مداوا می شدند و در سراسر کشور مردم دست به تحصن زدند.

وی اظهار داشت: مردم در ۲۴ شهریور در شهرستان گنبدکاووس راهپیمایی بزرگی برپا کردند که از شهرهایی چون مینودشت، رامیان و علی آبادکتول در این راهپیمایی چهار ساعته حضور داشتند که یکی از این افراد امام جمعه سابق مینودشت آقای حسینی بودند و عکسی که از این جمعیت گرفته شده بود ساواک افراد را از روی آن شناسایی کرد.

وی بیان کرد: در شهرهای مختلف استان برای چهلم این شهدا مراسم گرفتند از جمله در مسجدجامع شهرستان گرگان ۸۰۰ نفر جمع شدند.

تاریخ نگار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با بنیانی نشات گرفته از محرم و آموزه های حسینی به یقین مظلوم ترین انقلاب پس از انقلاب امام حسین (ع) است و با همه این شرایط انقلاب راه خود را ادامه داد پس از ۶ ماه از این واقعه انقلاب پیروز و شاه فرار کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.