حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۴ فروردین , ۱۴۰۳ 14 رمضان 1445 Saturday, 23 March , 2024 ساعت ×
قاسم سلیمانی الگوی ایده آل انسانی
02 ژانویه 2023 - 11:38
شناسه : 4861
بازدید 219
15

شخصیت حاج قاسم نشان از آن دارد که اگر خوب و صالح تربیت بشویم، می شویم حاج قاسم؛ شخصیتی که با آن نگاه وسیع و روح بلندش وصیت کرد بر روی سنگ قبر من بنویسید سرباز وطن، قاسم سلیمانی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش. محمدرضا بهرامی نویسنده گلستانی در آستانه سومین […]

ارسال توسط : نویسنده : محمدرضا بهرامی منبع : گلستان ما
پ
پ

شخصیت حاج قاسم نشان از آن دارد که اگر خوب و صالح تربیت بشویم، می شویم حاج قاسم؛ شخصیتی که با آن نگاه وسیع و روح بلندش وصیت کرد بر روی سنگ قبر من بنویسید سرباز وطن، قاسم سلیمانی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.

محمدرضا بهرامی نویسنده گلستانی در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی نوشت: موضوعی که در این یادداشت می خواهم به آن بپردازم موضوع بسیار حساس و بی نهایت پیچیده است و با صراحت می گویم که من در برابر چنین موضوعی، احساس عجز می کنم و پختگی کافی را برای به رشته تحریر در آوردنش ندارم.

سخن گفتن درباره شخصیت بی نظیری چون شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بی نهایت دشوار است؛ زیرا به عقیده ی من حاج قاسم سلیمانی تنها یک قهرمان یا یک شخصیت نظامی  نیست.

حاج قاسم سلیمانی را از جهات مختلف باید دید و در ابعاد مختلف باید شناخت. ما در خصوص زوایای شخصیتی حاج قاسم بیشتر به بعد نظامی آن اکتفا نموده واز ایشان تجلیل می کنیم در حالیکه این شخصیت از نظر فرهنگی و اجتماعی و همچنین ابعاد دیگر می بایست مورد واکاوی شخصیتی قرار گیرد.

اگرچه بعد نظامی شخصیت ایشان نیز به طور مطلق یعنی به نسبت خود حاج قاسم باز هم شناخته شده نیست.

امروز نگارنده درباره ی یک اسطوره، یک معجزه اخلاص و یک مکتب می خواهد قلم فرسایی کند، شخصیتی که به صورت الگوی ایده آل انسانی در تاریخ معاصر متجلی شده است و با الگو قرار دادن ابعاد شخصیتی چنین عزیزی می توان در سرنوشت خود تجدید نظر کرد و آن را از سر، نوشت و راه را برای رسیدن به مقصد پر ثمر که همان انسان کامل شدن و کمال هست هموار ساخت.

کسی که پرچم مقاومت را  فراتر از مرزهای وطنش به اهتزاز در آورد و فریاد بیداری سرداد، به طوری که در دل آمریکا و اروپا و… با دم مسیحایی او هم نفس شده اند. کسی که هنوز اندیشه های مشکوک و دست های آلوده و اشقیا از سایه اش می ترسند و به دنبال بمباران کردن یاد و خاطره و عزت آن قهرمان هستند.

در این فرصت خواستم پیشنهاد دهم و البته قصدم این است که اراده جمعی را به میدان عمل آوریم وبا برگزاری  یک سری جلسات تحت عنوان سلسله نشست های پاتوق فرهنگی گام دوم انقلاب با محوریت واکاوی ابعاد شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی، حرکتی نو در حهت دمیدن روح جدید در کالبد نیم مرده ی مسلمین جهان آغاز نماییم.

آری! برای چنین مردی می بایست چنین برنامه ای داشته باشیم و به نظرم بیاییم هفتگی بنشینیم و درباره ی این مرد و آثارش که نه تنها به روی جامعه اسلامی و ایرانی بلکه بر روی ملت های در زنجیر و به قول ” فرانتز فانون ” برروی همه انسانهای مغضوب زمین اثر گذاشته است بحث کنیم و او را بشناسیم و بشناسانیم.

شناختن مردانی مانند حاج قاسم سلیمانی شناختن یک شخص نیست، همانطور که گفته شد شناختن یک مکتب و شناختن یک ایدئولوژی است که تاثیر عمیق و گسترده ای بر محیط گذاشت و در واقع شناختن شرایط اوضاع و احوال خودمان است.

حاج قاسم سلیمانی فصل جدیدی در انقلاب ایجاد کرد. با خونش گام دوم انقلاب را بیمه کرد آنچنانکه اربعینش تقارن یافته بود با ۲۲ بهمن و امروز سالگردش تقارن یافته با ایام ا…  دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت و این نشان از آن دارد که سلیمانی ها از نسل انقلاب و نهضت خمینی (ره) و مکتب اسلام هستند. اینها کد و نشانه است نباید به راحتی از کنار آنها گذشت بلکه باید ساعتها و لحظات فراوان را تامل و وقت گذاشت.

حاج قاسم سلیمانی یک علامت است یک تابلو راهنماست که ما راه را گم نکنیم. حاج قاسم سلیمانی چهره بین المللی مقاومت و چهره واقعی یک مسلمان در جهان است وی مصداق بارز آیه لیس للانسان الا ما سعی می باشد.

شهید سلیمانی به عنوان یک انسان پاک و راستین با رفتنش دنیا به ویژه کشورهای منطقه را تکان داد. آنچنانکه مقام معظم رهبری در این باره فرمودند: شهادت شهید سلیمانی زنده بودن انقلاب را به رخ جهانیان کشاند و یا سناتور آمریکایی کریس مورفی درباره عظمت این شخصیت می گوید: سلیمانی به عنوان یک شهید می تواند به مراتب برای آمریکا خطرناک تر باشد.

حاج قاسم به معنای واقعی و از روی اخلاص و اخلاق، بندگی خدا را به جا آورد و عزتمند و با فوض شهادت که آرزویش بود به لقاء ا… پیوست.

پیشنهاد دیگرم این است که برای کادرسازی و ساختن قاسم سلیمانی ها که از ضروریات امروز نظام است شخصیت پردازی حاج قاسم سلیمانی را به عنوان انسان نمونه به کتاب تبدیل کنیم و البته اتفاق های خوبی افتاده منتها از آنجائیکه هر فصل و هر ورق از ابعاد شخصیتی این انسان نمونه در دست کسی است می بایست نهاد و یا موسسه ای متولی بشود و آنرا تدوین و شیرازه بندی کند تا نه تنها نسل امروز بلکه آیندگان تشنه معرفت از این گنجینه ی ارزشمند بهره مند و سیراب شوند.

و حرف آخر اینکه شخصیت حاج قاسم نشان از آن دارد که اگر خوب و صالح تربیت بشویم، می شویم حاج قاسم. شخصیتی که با آن نگاه وسیع و روح بلندش وصیت کرد بر روی سنگ قبر من بنویسید سرباز وطن، قاسم سلیمانی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.