حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۷ فروردین , ۱۴۰۳ 17 رمضان 1445 Tuesday, 26 March , 2024 ساعت ×
جاده یک طرفه اصلاحات به سمت «برجام»/ پزشکی که برای همه بیماری‌ها یک نسخه را تجویز می‌کند
18 می 2022 - 8:40
شناسه : 3963
بازدید 447
5
قبله آمال اصلاح‌طلبان؛

اصلاح طلبان در یک اقدام هماهنگ مطرح می‌کنند دولت باید بعد از احیای برجام دست به اصلاح اقتصادی می‌زد و اینگونه القاسازی می‌کنند که اجرای این اصلاحات به معنای ناامیدی از احیای برجام است! برجام این روزها به جد به قبله آمال اصلاح‌طلبان بدل شده است. این جریان سیاسی فکر می‌کند با همه بی‌اعتباری‌هایی که دولت […]

ارسال توسط : منبع : جهان نيوز
پ
پ

اصلاح طلبان در یک اقدام هماهنگ مطرح می‌کنند دولت باید بعد از احیای برجام دست به اصلاح اقتصادی می‌زد و اینگونه القاسازی می‌کنند که اجرای این اصلاحات به معنای ناامیدی از احیای برجام است!

برجام این روزها به جد به قبله آمال اصلاح‌طلبان بدل شده است. این جریان سیاسی فکر می‌کند با همه بی‌اعتباری‌هایی که دولت گذشته و عملکرد این جناح سیاسی رقم زد اما یک ایده همیشگی را می‌توان در ذهن افکار عمومی کاشت که همه مشکلات کشور به دیپلماسی گره خورده است و هر بار که مشکل و یا تورمی پیش می‌آید، نسخه جعلی خود را رو می کنند. به مانند پزشکی که برای بیماران با انواع بیماری‌های مختلف چه سطحی و  چه صعب العلاج یک نسخه غیر شفابخش تجویز می‌کند، اصلاحات نیز برجام را نسخه تمامی مشکلات کشور می‌داند.

جالب اینجاست که برجام امتحانش را با نمره منفی در دولت های حسن روحانی پس داده است اما گویی جریان اصلاحات در پازل غرب همواره قرار است بازی کند و در این عرصه وابستگی به غرب را سعی دارد در کشورمان نهادینه کند. این در حالی است که اگر به رویدادهای تاریخ ساز مختلف کشور بنگریم یک نکته مهم را در می‌یابیم و آن این است که مردم ایران به جهت استقلال و عدم وابستگی به غرب سوق دارند.

ازاین رو کنش سیاسی و تحرک این جناح سیاسی با شبهات بسیاری در داخل کشور همراه است. متاسفانه این وابسته سازی کشور به برجام و همچنین دیپلماسی و رایزنی با غرب مشکلات اقتصادی بسیاری را برای کشورمان رقم زده است. تدبیری که می گفت همه چیز حتی آب خوردن و ازدواج و شغل جوانان به برجام گره خورده است، هنوز در نهاد جریان اصلاحات و ازسوی یکایک اعضای این جریان در حال تبلیغ است.

در همین رابطه به طور مثال در ماجرای ارز ترجیحی و تلاش دولت برای اصلاح اقتصادی کشور که موضوع داخلی است، اصلاح طلبان برجام را دوباره به مردم نشان می دهند.

در همین رابطه، روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی با عنوان «ناامیدی از احیای برجام؟» نوشت:‌« آيا بهتر نيست كه موعد اين اصلاح را به زماني موكول كرد كه برجام احيا شده باشد و دست دولت براي حفاظت از قدرت خريد مردم و انتظام بخشيدن به بازارها بازتر باشد؟ پاسخ به اين پرسش‌ها مي‌تواند نقشه راه پيش روي كشور براي مواجهه با اين ضرورت‌ها را مشخص كند. دولت اگر قصد دارد دست به يك چنين اصلاحاتي بزند، بايد از تجربه رسوب كرده طي دهه‌هاي متمادي بهره ببرد تا بهترين دستاوردها به نفع معيشت مردم ثبت شوند. »

این روزنامه می‌افزاید:‌ بايد به اين واقعيت اشاره كرد كه دولت سيزدهم از ابتدا اعلام كرده كه مسائل كشور را به برجام گره نخواهد زد. با اين فرض، بايد گفت كه وضعيت اقتصادي و معيشتي كشور به هيچ‌وجه مطلوب نيست و كفگير اقتصادي دولت به ته ديگ خورده است.

همچنین در همین راستا، فیاض زاهد از چهره های اصلاح طلب به بهانه اجرای طرح عادلانه سازی ارز ترجیحی مدعی شده است که این دولت به دلیل مواجهه با کاهش اعتماد عمومی قدرت کارهای بزرگ را ندارد و باید به سراغ برجام برود. این درحالی است که این جراحی اقتصادی هنوز تازه شروع شده است و در این مقطع هنوز بیشتر از آنکه نتایج مثبتی حاصل شود، بازار با چالش‌های اصلاحات اقتصادی مواجه است. اما در همین مدت کوتاه اتفاقات خاص اقتصادی افتاده و به عنوان مثال قیمت برخی از اقلام مصرفی مردم مانند مرغ تنظیم شده و حتی با قیمتی کمتر از قیمت تعیین شده در بازار در حال فروش است.

رسانه خبرآنلاین نیز در مطلبی به همین خط خبری اصلاح طلبان درباره ارز ترجیحی اشاره می کند و اینگونه القاسازی می‌کند: «برخی کارشناسان معتقدند ، اقدام پرریسک دولت رئیسی برای حذف ارز ترجیحی در بحبوحه گرانی های موجود ، نشانه آماده شدن ایران برای کاهش هزینه های کشورداری در دوره تشدید تحریم ها پس از قطعی شدن ناکامی مذاکرات احیای برجام است.»

تیتر قابل تامل وبسایت خبرآنلاین درباره اصلاحات اقتصادی دولت رئیسی
وی در این باره بیان می‌کند: « عمده شاخص‌های اقتصاد سیاسی نشان می‌دهد دولتی که در کمتر از یک سال با این حجم از بی‌اعتمادی عمومی روبرو شده، قادر به انجام ماموریت‌های بزرگ نیست. لذا پیشنهاد من آن است تا دیر نشده، اصلاحات مورد نظر را به توفیق در عرصه‌های بین‌المللی گره بزنید. با موفقیت در فرجام برجام امید، حلقه مفقوده در زندگی مردم این سامان را به آنها برگردانید.»

علی مطهری نیز با اینکه از طرح اصلاح اقتصادی حمایت کرده‌،‌ در توئیتی می‌نویسد: «گرچه جراحی اقتصادی دولت بهتر بود در زمان ثبات نسبی اقتصادی و بعد از احیای برجام و رفع تحریم‌ها آغاز می‌شد، ولی اکنون که دولت دست به این اصلاح بزرگ اقتصادی زده است همه وظیفه داریم که او را حمایت کنیم تا این کار را به سرانجام برسانیم.»

به هر جهت به نظر می‌رسد برخی اصلاح طلبانی که منصفانه به اقدام اصلاحی دولت رئیسی نگاه می‌کنند به این موضوع اذعان دارند که کاری بزرگی در حوزه اقتصادی در حال انجام است اما به هر جهت موضوع برجام به جهت سیاسی و تبلیغاتی برای آنان مهم است و هر زمانی آنرا در بوق و کرنا می‌کنند تا از این رهگذر اعتبار از دست رفته خود را در مشکلات اقتصادی و دوباره فریب و انحراف افکارعمومی با برجام بی ثمری که سال‌ها کشور را معطل خود ساخت و مشکلات اقتصادی بزرگی که امروز در کشور شاهد هستیم از آن ساطع شد، بازیابی کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.