حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024 ساعت ×
تاکید رهبر انقلاب بر «جهاد تبیین» ویژه نوجوانان/ چهار نکته‌ مهمی که نباید فراموش کرد
08 نوامبر 2022 - 8:15
شناسه : 4659
بازدید 347
10
محتوا را شما درست کنید

«دشمن هم می فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می کند؟ دشمن که بیکار نمی ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن». مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود […]

ارسال توسط : منبع : جهان نيوز
پ
پ

«دشمن هم می فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می کند؟ دشمن که بیکار نمی ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن».

مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با دانش آموزان ضمن اشاره به نقش انقلاب اسلامی در بیدار کردن و رشد جوانان، در مورد تلاش دشمن برای جهت دهی به ذهن جوانان فرمودند: «دشمن هم می فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می کند؟ دشمن که بیکار نمی ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن؛ این حجم عظیم دروغ ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرف های انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعال محتوا درست کند. اینکه من مدام می گویم «جهاد تبیین، جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولین دارم می گویم؛ مسئولین رسانه‌ها، مسئولین امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوان ها؛ دشمن مشغول این کار است».

با توجه به اهمیت موضوع، در این زمینه می توان به چند نکته اجمالی اشاره کرد:

یک: بر اساس روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام، علم آموختن در کودکی، مانند نقش بر روی سنگ است (وقتی حک می شود، به همین راحتی از بین نمی رود) ( اَلْعِلْمُ فِي اَلصِّغَرِ كَالنَّقْشِ فِي اَلْحَجَرِ/ کنزالفوائد،ج۱،ص۳۱۹).

همچنین، حضرت در وصیت خویش به امام حسن علیه السلام می فرمایند: «… إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْ‏ءٍ قَبِلَتْهُ فَبَادَرْتُكَ بِالْأَدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُكَ وَ يَشْتَغِلَ لُبُّكَ …» قلب نوجوان چونان زمين كاشته نشده، آماده پذيرش هر بذرى است كه در آن پاشيده شود. پس در تربيت تو شتاب كردم، پيش از آن كه دل تو سخت شود و عقل تو به چيز ديگرى مشغول گردد (نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص ۳۷۳).

توجه کنیم که دانش آموزان در خلأ زندگی نمی کنند و ذهن و روح آنها نیاز به محتوا دارد؛ اگر محتوای صحیح و سالم به آنها نرسد، قطعاً محتوای مسموم است که ذهن آنها را پر می کند. این محتوای مسموم هم منجر به سوء هاضمه فکری و روحی خواهد شد و در نهایت می تواند موجب نابودی فرد شود!

از طرفی، علاوه بر خانواده ها – که در جای خود وظایف سنگینی برای تربیت فرزندان دارد – دانش آموزان ما، ۱۲ سال تحصیلی – یعنی سنین کودکی و نوجوانی – را در آموزش و پرورش می گذرانند، بعد از آن نیز با ورود به دانشگاه، سال ها در همین دانشگاه های جمهوری اسلامی تحصیل می کنند. بنابراین، باید توجه کرد که بهترین فرصت برای انتقال ناب ترین و عمیق ترین مطالب  عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

دو: یکی از مصادیق جهاد تبیین، بیان روایت اول است. از مسئولین گرفته تا افسران جنگ نرم باید تلاش کنند که در اتفاقات و موضوعات مختلف روز، همیشه جلوتر از دشمن روایت کنند؛ اجازه ندهند که دشمن با به کاربردن انواع تاکتیک ها و تکنیک های جنگ شناختی و با دامن زدن به اخبار جعلی و شایعات و یا ایجاد شبهه در ذهن نوجوانان و جوانان، روایت اول را به دست گرفته و روی آن موج سواری کند.

زیرا از بین بردن اثرات روایت اول دروغ، به همین سادگی نیست و گاهی اوقات ممکن است پس از فراگیرشدن روایت غلط، اصلاً روایت دوم و صحیح به مردم نرسد و یا اگر هم می رسد، آنها به هر دلیلی قبول نکنند. از طرفی با توجه به شرایط خاص روحی و فکری نوجوانان و جوانان، باید در مورد آنها، حساسیت بیشتری نسبت به این قضیه وجود داشته باشد.

از همین رو، اگر اتفاقی در کشور می افتد – مخصوصاً اگر آن موضوع، حساسیت برانگیز شده و در سطح گسترده، مورد پرسش مردم قرار گرفته -، نهاد و دستگاه مربوطه در سریعترین زمان ممکن باید برای مردم روشنگری کنند.

سه: به موازات اینکه برای آگاهی دادن به نوجوان و جوان محتوا تولید می کنیم، باید از طرق مختلف، جلوی انتشار محتوای مضر را هم – چه از داخل کشور باشد و چه از خارج –  بگیریم. زیرا دشمن به صورت شبانه روزی در حال بمباران محتوای مخرب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … است و نمی توان به امید اینکه محتوای خوب تولید می کنیم، از آن طرف اجازه دهیم که دشمن هم آزاد باشد! چنین چیزی نه از منظر شرعی قابل پذیرش است و نه با اصول اولیه مدیریت و حکمرانی جامعه همخوانی دارد. وظیفه ما صرفا «تولید محتوای صحیح در برابر محتوای مخرب» نیست، بلکه «تولید محتوای صحیح و جلوگیری از نشر محتوای مخرب» است و این دو با هم تفاوت دارند.

چهار: هر چند که بخش قابل توجهی از تولید محتوا باید توسط افسران جنگ نرم صورت گیرد، اما این، دلیل بر عدم مسئولیت داشتن برخی نهاد ها و افراد دیگر نیست. از آموزش و پرورش گرفته تا وزارت علوم، از صدا و سیما گرفته تا سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، نهادهای فرهنگی و هنری کشور، از مسئولین بلند پایه کشور گرفته تا مسئولین رسانه ها و مسئولین ارتباطات در نهادها و دستگاه های گوناگون کشور، همه به نوعی مکلف هستند که در جهاد تبیین حضور فعال داشته باشند و هر کدام به وظیفه خویش عمل کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.