حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
انتظار از مديريت شهری: انقلاب مدیریتی و مديريت انقلابی
16 فوریه 2022 - 19:27
شناسه : 3416
بازدید 484
20

چند ماه از آغاز به کار دورهٔ ششم شورای‌ اسلامی شهر گرگان و مديريت جدید شهری، سپری شده و فرازونشیب‌های فراوانی را در این مدت شاهد بوده‌ایم. علی‌رغم رویکرد انقلابی مشترک حاکم بر شورا و شهرداری، اما اختلاف سلايق موجود و نقاط ضعف برخی افراد و نیز برخی دست‌های پشت‌پرده دائماً حواشی زیادی را به‌ […]

ارسال توسط : نویسنده : حجت الاسلام و المسلمین سید محسن طاهری
پ
پ

چند ماه از آغاز به کار دورهٔ ششم شورای‌ اسلامی شهر گرگان و مديريت جدید شهری، سپری شده و فرازونشیب‌های فراوانی را در این مدت شاهد بوده‌ایم.

علی‌رغم رویکرد انقلابی مشترک حاکم بر شورا و شهرداری، اما اختلاف سلايق موجود و نقاط ضعف برخی افراد و نیز برخی دست‌های پشت‌پرده دائماً حواشی زیادی را به‌ وجود آورد که مانع از ارائهٔ خدمات متناسب‌ با ظرفیت‌های موجود و دیده‌شدن خدمات انجام‌ شده گردید.

نیروهای انقلابی که با دست خالی تلاش فراوانی را برای تقويت نگاه انقلابی در دورهٔ جدید مديريت شهری انجام‌ داده‌ بودند، در طول چندماه گذشته همواره‌ منتظر بوده‌اند تا اتفاق متفاوتی را در این دوره، شاهد باشند.

با توجه به اینکه اعضای محترم شورای اسلامی و شهردار محترم کار خود را در این دوره، با شعار انقلابی‌گری آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود بتوانند تحولی اساسی در مديريت شهری ایجاد نمایند تا وضعیت نامناسب‌ موجود، در جهت خدمت‌رسانی به مردم و تقویت ارزش‌های اسلامی و انقلابی، تغییر نماید.

نگارنده معتقد است که مدت چندماههٔ گذشته، برای تسلط مديريت جدید بر اوضاع و حصول هماهنگی بين شورا و شهرداری کافی بوده است و از این به بعد لازم است مردم و نیروهای انقلابی، شاهد یک انقلاب مدیریتی باشند.

انقلاب مدیریتی وابسته‌ به مدیریت انقلابی است و مدیریت انقلابی با شاخص‌های زیر تحقق پیدا خواهد کرد:

۱) داشتن یک برنامهٔ کارشناسی واقع‌بینانه و تحول‌آفرین با رویکردی ارزشی و انقلابی

۲) استفاده‌ از نیروهای کارآمد، پاکدست و انقلابی در سطوح مختلف مدیریتی

۳) فسادستیزی و برخورد قاطع با تخلفات مدیریتی و مقابله‌ با نفوذ پيمانکاران متخلف و معامله‌گر

۴) برخورداری مدیران از روحیهٔ جهادی و تلاش خستگی‌ناپذیر در خدمت‌رسانی به‌ مردم‌

۵) استفاده از ظرفیت‌های مردمی موجود در جريان انقلابی

۶) تعامل سازنده با نهادهای مرتبط و استفاده از ظرفیت‌های دولتی

نگارنده ضمن تشکر از خدمات فراوان و تحولات قابل‌ توجهی که تا کنون در دورهٔ جدید انجام شده است، اعتقاد دارد که انتظارات مردم بسیار بیش از آن چیزی است که تا به حال اتفاق افتاده و در صورت استفاده از مشاوران امین‌ و ظرفیت‌ نخبگان و متخصصان انقلابی، تحول شگرفی در مديريت شهری روی خواهد داد و شهر دارالمؤمنين گرگان را به جایگاه مناسب خود نزدیک خواهد کرد، ان‌شاءالله.

[در پایان، بخش‌هایی از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینهٔ وظایف شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها را جهت تنویر افکار عمومی و مطالبه‌گری نیروهای انقلابی، متذکر می‌شویم:

ما به برکت اسلام توانسته‌ایم هویت ایرانی خود را حفظ کنیم و این حقیقت، باید در همه خدمات و امور شهری خود را نشان دهد.
عامل اصلی برای پیشرفت کشور و حرکت به سوی عزت واقعی، حفظ و تقویت فضای تدین و دین‌داری در فضای شهرها و روستاها است. ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
باید به این مسئله توجه شود که فرهنگ ما فرهنگ انقلاب اسلامی و ارزشهای دینی است. باید ارزشهای انقلاب و اسلام در همه بخشهای فرهنگی رعایت شود و این کار نیازمند تلاش، انگیزه و عزم لازم است. ۱۳۸۶/۰۴/۰۴

در داخل تشکیلات شهردارى با فساد مماشات نکنید؛ چه فسادى که مربوط به بیرون شهردارى است و مى‌خواهد از ابزار شهردارى استفاده کند، چه فسادى که خداى نکرده در درون هسته‌اى از هسته‌هاى شهردارى رخنه کرده باشد و در آن‌جا بخواهد گسترش پیدا کند و فضا و محیط امنى براى خود درست کند. هرگونه مماشات با فساد و میدان دادن به آن، زیر پاى خود شما را خالى و امکان ادامه کار را براى شما دشوار خواهد کرد. نگذارید در هیچ جاى شهردارى فساد رخنه کند. البته کارِ دشوارى است.

سلامت بافت مدیران شهری بسیار مهم است زیرا بی توجهی به این بافت، موجب بروز مشکلات عدیده و تأثیرگذاری آنها بر زندگی روزمره مردم می شود، لذا باید در انتخاب مدیران در سطوح مختلف دقت و اهتمام لازم برای رعایت معیارها انجام گیرد. ۱۳۸۴/۱۲/۱۳

شهردار توجّه داشته باشد که شوراى شهر ریشه اوست؛ شوراى شهر هم مدیرى را که انتخاب کرده، با همه وجود تقویت کند. ۱۳۸۲/۹/۱۷]

۱۴۰۰/۱۱/۲۷

سيد محسن طاهری
مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.