حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
یوگا عبادت عملی تفکر بودایی هاست/ یوگا ورزش نیست
13 جولای 2021 - 13:13
شناسه : 2099
بازدید 538
26

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از رادیو گفت‌وگو، فاطمه میرزائیان پژوهشگر و مدرس حوزه عرفان‌های کاذب با برنامه « پایش» در مورد سواد رسانه‌ای و عرفان‌های نو پدید مصاحبه کرد. وی عرفان‌های کاذب را برخاسته از تفکرات شبه عرفانی دانست و در مورد عرفان‌های نوظهور در فضای مجازی گفت: در حال حاضر مردم در جهان تشنه […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از رادیو گفت‌وگو، فاطمه میرزائیان پژوهشگر و مدرس حوزه عرفان‌های کاذب با برنامه « پایش» در مورد سواد رسانه‌ای و عرفان‌های نو پدید مصاحبه کرد.

وی عرفان‌های کاذب را برخاسته از تفکرات شبه عرفانی دانست و در مورد عرفان‌های نوظهور در فضای مجازی گفت: در حال حاضر مردم در جهان تشنه معنویت هستند و آن را نوعی اعتراض به فضای مادی می‌دانند اما این بازگشت سریع به سمت معنویت که برنامه‌ای ندارد موجب شده افراد به هر جریانی که ادعای معنویت داشته باشد، جذب شوند.

تبلیغات جذاب اولین گام فرقه‌ها در جذب مخاطب است

این پژوهشگر، تبلیغات جذاب را مرحله مقدماتی عرفان‌های نوظهور در فضای مجازی عنوان کرد و ادامه داد: در مرحله بعد پس از همراهی افراد، درباره مسائل مهم شروع به گفتگو و با مهربانی، افراد را نسبت به باورهای خود بی اعتماد می‌کنند تا مسائل را پیگیری کنند و در مرحله نهایی باورها و تفکرات انحرافی خود را مطرح و با چهره حق به جانب، مخاطب را تشویق به حضور در جلسات می‌کنند.

میرزائیان امکان کم مقابله با مخاطب و دسترسی راحت به افراد را عامل فعالیت فرقه‌ها در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: متأسفانه افراد در فضای مجازی به راحتی اعتماد می‌کنند و این به دلیل نداشتن سواد رسانه‌ای مخاطبان است.

وی در رادیو گفت و گو با بیان اینکه همه اقشار مردم می‌توانند مخاطبان این جریان‌ها باشند اظهار کرد: این جریان‌ها همیشه با ظاهر دینی و اسلامی وارد نمی‌شوند بلکه با در نظر گرفتن نیاز روز مخاطبان به تحریک افراد می‌پردازند.

حمایت عاطفی؛ عامل جذب مخاطب به فرقه ها

این مدرس حوزه عرفان‌های کاذب حمایت‌های عاطفی در این فرقه‌ها را از دیگر عوامل جذب آنها دانست و افزود: افراد برای پاسخ به عقده‌های شخصیتی، هر کسی را می‌پذیرند و خط قرمزی ندارند و جذب این فرقه‌ها می‌شوند.

میرزائیان ضمن ابراز تأسف از نبود متولی فرهنگ برای این جریان‌ها تصریح کرد: بسیاری از مراکز متولی پاسخگویی، اطلاعی از این جریان‌ها ندارند و این ضعف عمیقی است.

عدم اطلاع کارشناسان دینی از فعالیت فرقه‌ها در فضای مجازی

وی عدم فعالیت کارشناسان و روحانیون مبلغ دین در فضای مجازی را عامل بی اطلاعی آنها از این جریان‌ها دانست و گفت: بسیاری از فرقه‌ها با ایجاد گروه‌های عمومی و جذب مخاطب، افراد را به گروه‌های خصوصی برده و تفکرات خودشان را به آنها القا می‌کنند و این از شگردهای عرفان‌های نوظهور است.

این پژوهشگر عرفان‌های کاذب اذعان کرد: یوگا ورزش نیست بلکه عبادت عملی تفکر بودایی هاست و پشت تمام حرکات آن فلسفه‌ای است که افراد را به پذیرش افکار ضد دینی وادار می‌کند.

وی ضمن گلایه از ثبت یوگا به عنوان یک ورزش در فدراسیون ورزش‌های همگانی خاطرنشان کرد: مؤسسات آموزش یوگا، اردوهایی به معابد هند برگزار می‌کنند و تفکر انحرافی را ترویج می‌دهند.

میرزائیان متذکر شد: باید سواد رسانه مردم بالا رود تا هر چیزی را در فضای مجازی نپذیرند و هر حرفی که می‌بینند بدون داشتن پشتوانه دینی و عقلی آن را قبول نکنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.