حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
چرا اصلاح طلبان از سفر رئیسی به روسیه فریاد می‌کشند؟
18 ژانویه 2022 - 10:17
شناسه : 3214
بازدید 442
12
در آستانه عزیمت رئیس دولت؛

با سفرهای آیت الله رئیسی در این چندماه به پاستور بیگانه نیستیم اما سفر به فدراسیون روسیه رنگ و بوی سیاسی دیگری دارد که باید به آن توجه نمود. حساسیت های این سفر در حالی است که اصلاح طلبان غرب گرای وطنی که علاقه وافری به کدخدای پر مدعای جهانی دارند نیز دراین باره فریاد […]

ارسال توسط : نویسنده : هرمز راسخی منبع : جهان نيوز
پ
پ

با سفرهای آیت الله رئیسی در این چندماه به پاستور بیگانه نیستیم اما سفر به فدراسیون روسیه رنگ و بوی سیاسی دیگری دارد که باید به آن توجه نمود.

حساسیت های این سفر در حالی است که اصلاح طلبان غرب گرای وطنی که علاقه وافری به کدخدای پر مدعای جهانی دارند نیز دراین باره فریاد وااسفایشان گوش فلک را  کر کرده است .

لذا بی مناسبت ندیدیم تا نکاتی چند در این باره را به نظر خوانندگان عزیز ذیلا برسانیم تا اهداف و حساست های این سفر در نگاه خودی و بیگانه بیشتر مشخص گردد:

یک: روسیه به عنوان مرکزیت کشورهای مشترک المنافع که در تمامی حوادث کشورهای جداشده از شوروی سابق نقش تعیین کننده در توازن قوا و یا چرخش قدرت به یک سمت دارد قطعا در آینده نیز خواهد توانست نقش های بیشتری در منطقه و جهان ایفا کند از جمله در سوریه و اتحادیه اروپا و…

دو: نگاه دو کشور بزرگ ایران و روسیه به تحولات منطقه، با موضوع  ثبات و تامین امنیت پایدار می‌تواند یکی از نقاط مشترک همکاری‌ها باشد.

سه: سفر رئیس جمهور ایران به روسیه بنا به دعوت پوتین و جهت امضای توافقنامه راهبردی ۲۰ ساله و همچنین رایزنی و رسیدن به توافق های مشترک حول مسائل مختلف صورت خواهد پذیرفت.

بی تردید این سفر می تواند راهگشای رسیدن به تعاملات حداکثری بین ایران و روسیه در بخش های مختلف اقتصادی تا سیاست خارجی باشد.

چهار: روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان و کشوری که سالانه بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار گردش تجارت خارجی دارد، می‌تواند ظرفیت خوبی برای توسعه تجارت خارجی ایران باشد.

به عبارت دیگر ایران می‌تواند از بازار روسیه به بهترین وجه ممکن استفاده کند، خصوصاً در عرصه مواد غذایی و کشاورزی، چرا که روس ها معمولا ۷ ماه از سال را نیازمند واردات محصولات کشاورزی و غذایی هستند.

پنج: روس‌ها نیز با تهدید و تحریم آمریکایی‌ها مواجه هستند، بنحوی که احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد فشارهای تحریمی بیشتری بر روی روسیه خواهیم بود.

بنابراین ایران و روسیه به عنوان دو عضو اتحادیه شانگهای می‌توانند در مقابله با اثرات تحریم های آمریکا پیشگام باشند.

لذابرای خنثی سازی فشارهای تحریمی آمریکا و همچنین بازی امنیتی که علیه کشورهای منطقه طراحی شده ببرند بهتر است ایران و روسیه از کمک کشورهای وابسته به خود در منطقه بهره مند شوند.

شش: قطعاً ثبات و امنیت در ایران می‌تواند به تقویت موقعیت روسیه در منطقه منتهی شود و تهدیدات را از روسیه دور کند.

روسیه به عنوان کشوری که عضو شورای امنیت است، در مذاکرات برجام همانگونه که در طی هفته ها و روزهای گذشته نشان داده می تواند نقش بسیار فعالی را در تضمین و فراهم کردن بستر برای رسیدن ایران به حقوق هسته ای خود، خصوصاً رفع تحریم‌ها ایفا کند و همچنین می‌تواند از بروز تنش در روابط ما با چهار بعلاوه یک جلوگیری کند.

هفت: نکته بعدی روابط ایران، روسیه و چین به عنوان سه کشوری که در معادلات منطقه‌ای و بین المللی امروز نقش آفرینی می کنند بسیار حائز اهمیت است.

قطعاً مناسبات ما با روسیه در یک چشم انداز ۱۰ ساله که برنامه همکاری های آن ترسیم شده، می تواند به نقش سه کشور در رشد و توسعه منطقه کریدور جنوب به شمال و صیانت از بازار منطقه‌ای و گروه شانگهای و هم از ماجراجویی آمریکایی‌های در منطقه جلوگیری کند..

به این دلایل و دهها دلیل دیگر است که نباید به روابط با روسیه صرفا از جنبه تهديدات نگاه کنند، بلکه در حوزه فرصت ها ما می توانیم به جای اینکه روس ها ما را به عنوان رقیب ببینند به عنوان شریک با ما وارد تعامل شوند در حالی که این سفر در نگاه غربگرایان وطنی جز خسران و حسرت بدنبال نیست و همچنان با بهانه گیری‌های واهی مختلف، تخریب این سفر و دولت را سرلوحه کارهایشان قرار داده اند.

برخی از این خرده گیری‌های جناحی آنقدر از درون دچار خلل استدلالی و واقعیتی است که گویی تنها این جناح سیاسی فرمان تخریب یافته و با انجام هر عملی از سوی دولتی که در حوزه‌های مختلف فعال و پویاست این جماعت سیاسی نیز به کار خود یعنی تخریب سیاسی مشغول می شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.