حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
عقلانيت و سلامتِ انقلاب اسلامي
17 نوامبر 2021 - 10:40
شناسه : 2877
بازدید 378
13

شناسايي ماهيت انقلاب اسلامي و تشخيص فصل مميز آن از ساير انقلاب‌ها مشكل به نظر نمي‎رسد و تفاوت اين انقلاب با ساير انقلاب‌هاي دنيا، در اسلامي بودن آن است. بنابراين، اگر نظامي، آن فصل مميز و آن مشخصهٔ ماهوي خود را همچنان حفظ كند، مي‎توان ادعا كرد كه هنوز ماهيت خود را از دست نداده […]

ارسال توسط : نویسنده : علامه مصباح یزدی منبع : کتاب انقلاب اسلامی و ریشه های آن
پ
پ

شناسايي ماهيت انقلاب اسلامي و تشخيص فصل مميز آن از ساير انقلاب‌ها مشكل به نظر نمي‎رسد و تفاوت اين انقلاب با ساير انقلاب‌هاي دنيا، در اسلامي بودن آن است. بنابراين، اگر نظامي، آن فصل مميز و آن مشخصهٔ ماهوي خود را همچنان حفظ كند، مي‎توان ادعا كرد كه هنوز ماهيت خود را از دست نداده است. ولي اگر اين فصل مميز حفظ نگردد، بايد اعتراف كرد كه اين انقلاب از مسير اصلي خود خارج و دچار آسيب شده است.
از آن‌جا كه تنها ديني كه براي تمام شؤون انسان‌ها، اعم از شؤون فردي و اجتماعي و دنيوي و اخروي، برنامه دارد، اسلام است، تنها انقلابي نيز كه قادر است كه جميع مصالح مردم را تأمين و تضمين كند و خود، مسايل و مشكلات جديدي پديد نياورد، انقلاب اسلامي است؛ يعني انقلابي كه در همهٔ ابعاد و وجوه خود، بدون استثنا، از جهان‎بيني و ارزش‎گذاري دين مقدس اسلام مايه بگيرد و تغذيه كند. ازاين‌رو، رهبران اين انقلاب، برخلاف رهبران ساير انقلاب‌ها، نه براي تأمين مقاصد انقلاب، از هر عقيده‎اي، و اگرچه باطل و خلاف واقع، بهره مي‎گيرند و نه با تحريك و تهييج شديد احساسات و عواطف مردم، عوامل غير عقلاني را بر فعاليت‌ها و كارهاي آنان حاكم مي‎سازند؛ بلكه احساسات و عواطف مردم را محكوم و تابع احكام و ادراكات عقل و آراي صحيح مي‎گردانند و آن‌گاه از آن‌ها براي كامياب ساختن انقلاب و محقق كردن اهدافِ آن سود مي‎برند. به همين دليل، ترويج و اشاعه بينش‌ها و ارزش‌هاي اسلامي، كه هم صحيح و مطابق واقعند وهم آمادگي شگرفي براي ايثار، فداكاري و جان‌فشاني در مردم پديد مي‎آورند، از جمله برنامه‎هاي رهبران اين انقلاب است.

(كتاب انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن به قلم علامه مصباح يزدي(ره))

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.