حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
عضویت در شانگهای تبلور ترجیح شرق بر غرب و همسایه بر دور
21 سپتامبر 2021 - 8:27
شناسه : 2544
بازدید 527
16
کارشناس مسائل بین الملل:

حسن بیارجمندی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای اظهار کرد: عضویت در این سازمان تبلور عملی راهبرد حیاتی ترجیح شرق بر غرب و همسایه بر دور است. کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: این سیاست، اولویت اعلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس قانون […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

حسن بیارجمندی در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما در خصوص عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای اظهار کرد: عضویت در این سازمان تبلور عملی راهبرد حیاتی ترجیح شرق بر غرب و همسایه بر دور است.

کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: این سیاست، اولویت اعلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی براساس قانون اساسی است، سال ۱۳۹۶این سیاست اعلان عمومی شد که :” در سیاست خارجی ،ترجیح شرق بر غرب ،ترجیح همسایه بر دور ،ترجیح ملت ها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران ، یکی از اولویت های امروز ماست ” اما متاسفانه در دولت قبل بدان اهتمام لازم نورزیدند.

وی افزود: اگر نگاهی اجمالی به واکنش های داخلی و خارجی نسبت به عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان داشته باشیم و همچنین تصویری که در این هشت سال دولت های پیشین از جمهوری اسلامی ایران با برجام در جهان ساختند و تحریم هایی که بعد از آن اعمال کردند و در یک کلام کل عایدی ما از برجام اذعان خواهیم نمود که این عضویت و پیگیری روند کامل آن و اهتمام به مشارکت فعالانه و روابط عمیق با اعضای این سازمان می تواند ما را با یک توان تجاری مناسب به بازارهای بزرگ جهانی متصل کند.

بیارجمندی اضافه کرد: با پیوستن به دیگر سازمان های اقتصادی همچون بریکس(سازمان قدرت های اقتصادی نوظهور) گسترش دهد و این خود علاوه بر اینکه منافع مشترک بالایی برای ایران و این سازمان دارد و ایران را از اثرگذاری تحریم ها تا حدود بسیاری دور کند و دسترسی ایران به توان تکنولوژیکی و فناورانه ای که در این منطقه تسهیل کند، از همه مهم تر اینکه با توجه به زیرساخت های پولی و مالی که در این سازمان وجود دارد، بخش اصلی تحریم های مالی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران خنثی می شود.

کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران با حفظ استقلال و آزادی و مردم سالاری دینی برخاسته از انقلاب اسلامی که همچنان با گام دوم در جریان است که با رای قاطع مردم در ۲۸خرداد به جهانیان اعلان شده است؛ جایگاه جهانی ایران ،مزیت های ژئواستراتژیک آن در قلب جهان ،هاب منطقه ای و جهانی بازرگانی ،شریک اصلی در تامین انرژی، توان نظامی و امنیتی و اطلاعاتی منطقه ای خود را برای این سازمان به ارمغان آورده است و همین تضمین کننده این رابطه متوازن و بهرمندی از منافع این عضویت بعد از طی روند اداری و حقوقی یکساله آن است.

وی ادامه داد: این عضویت در واقع پیام عملی آن بخش از سخنان آیت الله رئیسی است که گفتند سیاست خارجی دولت ما محدود به برجام نیست، به نظر من آن انگاره ای که آمریکا و اروپا و ایادی داخلی آنها در ۸سال گذشته ساخته بودند که همه راه های سیاست خارجی جمهوری اسلامی به برجام ختم می شود ؛شکست و دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند.

بیارجمندی بیان کرد: آمریکا و اروپا با طعمه رفع تحریم ها و وسوسه غربگرایان در داخل بدنبال کشاندن ایران به میز مذاکرات فریب و خسارت محض بودند، کاری که از سال ۹۱ کلید زدند و نطفه اش را در انتخابات ۹۲ بستند و فرزند نامشروع و ناقصش را بر ما تحمیل کردند.

کارشناس مسائل بین الملل ابراز کرد: عضویت دائم در شانگهای یکی از راه های خارجی خنثی کردن تحریم های یاد شده بود که تحقق پیدا کرد منتهای امر باید بخوبی و هدفمند از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: فضاسازی ها بخشی از همان جنگ تبلیغاتی است که رهبری ماه گذشته نسبت به آن هشدار دادند.ویژگی مشترک آن هم تحریف و بهره گیری شبکه ای از امپراطوری رسانه ای صهیونیسم جهانی است در مورد آن بخش از گروهک های برانداز داخلی با محوریت جریان دموکراسی خواه لیبرال که قائل به واردات کامل دموکراسی غربی با حمایت آمریکا و اروپاست و در این ۸سال گذشته قدرت فراوانی یافتند به دلیل وحدت و انسجام میان اعضای این سازمان در مقابله با این جریان های مداخله گر، افول خود را به عینه می بینند.

بیارجمندی گفت: در مورد گروهک های معاند و تجزیه طلب در کشورهای منطقه که دست به عملیات های تروریستی می زنند نیز ایران با افزودن آنان به لیست گروه‌های مورد تحریم اعضای این سازمان، عملا تحرکات آنان در مرزهای خود را سخت و پرهزینه خواهد نمود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.