حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
سنت‌های معنوی به کانون توجه تبدیل شود
08 نوامبر 2021 - 8:34
شناسه : 2812
بازدید 512
23
مسئول حوزه علمیه امام صادق (ع) گرگان:

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن طاهری عصر روز یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۶ در میزگرد تخصصی ابعاد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی ورود امام حسن عسکری (ع) و هفته فرهنگی گرگان اظهار کرد: این ایام به‌عنوان هفته‌ فرهنگی گرگان نام‌گذاری شده ‌است، تقویت سنت‌های معنوی باید مورد توجه قرار بگیرد. وی در خصوص سؤال و شبهه‌ای که پیرامون قدمگاه مطرح‌ شده افزود: […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن طاهری عصر روز یکشنبه ۱۴۰۰/۸/۱۶ در میزگرد تخصصی ابعاد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی ورود امام حسن عسکری (ع) و هفته فرهنگی گرگان اظهار کرد: این ایام به‌عنوان هفته‌ فرهنگی گرگان نام‌گذاری شده ‌است، تقویت سنت‌های معنوی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص سؤال و شبهه‌ای که پیرامون قدمگاه مطرح‌ شده افزود: در برخی مقالات می‌خواستند قدمگاه را زیر سوال ببرند مبنی بر اینکه آنچه در کتاب روایی آمده ورود آن حضرت به جرجان است و برخی اظهار می‌کنند که جرجان با گرگان متفاوت است، جرجان در نزدیکی گنبد کاووس قرار دارد و آن‌جا اکنون منطقه‌ای متروکه شده و آبادانی در آن نیست.

وی با اشاره به اینکه اصل موضوع در زمینه قدمگاه رد نشده است، ابراز کرد: آیت‌الله علوی گرگانی صریحاً فرمودند جرجان فقط اسم یک شهر نبوده، مابین طبرستان و خراسان آن موقع به‌عنوان جرجان شناخته می‌شده‌ است لذا این شبهه خیلی سطحی است و پاسخ کاملاً مشخص است.

مدیر مدرسه و حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان افزود: جرجان شهر معروفی بوده و استرآباد قدمت تاریخی دارد و به اندازه‌ جرجان شناخته شده نبود.

طاهری با اشاره به اینکه در خصوص صحت ورود امام به جرجان یک اختلاف‌نظری وجود دارد، بیان کرد: به ‌خاطر اینکه موضوع مربوط به قرن چهار و پنج بوده و در کتب آن موقع قرار داشته و الان در دسترس است، ورود امام به گرگان وجود نداشته‌است.

وی ادامه داد: اولین کتاب‌هایی که این جریان را نقل می‌کنند مربوط به قرن شش هجری بوده ‌است مرحوم قطب راوندی در کتاب الخرائج و مرحوم طوسی در کتاب المناقب نقل کردند، اولاً این‌که صاحبان کتاب‌ها انگیزه غیرالهی نداشتند که موضوعی را جعل کنند و نمی‌خواستند مسئله غیرمستند را نقل کنند بلکه مسئله از نظر آن‌ها مورد تایید بوده‌است.

مدیر مدرسه و حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان گفت: برخی علما سند اعتبار آن را قبول ندانسته اما اصل آن را کسی صریحاً رد نکرده ‌است شخصیت‌هایی مانند شهید اول، شهید ثانی، مجلسی اول و مجلسی دوم قائل به اعتبار این جریان هستند.

طاهری توضیح داد: ما نمی‌خواهیم یک مسئله فقهی را اثبات کنیم و براساس آن فتوا صادر کنیم بلکه این یک مسئله تاریخی است و مانند خیلی از مسائل دیگر علما لازم نمی‌بینند که سندهای آن از اعتبارات خاص برخوردار باشد.

وی بیان کرد: بسیاری از امامزادگان که مورد احترام هستند شاید اسناد روایی معتبری ندارند اما مورد احترام مردم هستند، تمام فقها نیز این‌ موضوع را تایید می‌کنند مراجع تقلید هم همین‌طور شاید در منطقه خودمان نیز اماکن مقدس تاریخی وجود دارد و اسناد تاریخی‌شان به‌اندازه قدمگاه که سند روایی دارد نیست اما درجه اعتبار بالایی دارد.

طاهری با اشاره به اینکه قدمگاه از لحاظ فرهنگی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، گفت: قدمگاه آثار خوبی برای مردم این منطقه در پی خواهد داشت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.