حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
زندگی آیت الله طاهری ستاره استرآباد در یک نگاه
28 دسامبر 2021 - 19:41
شناسه : 3119
بازدید 727
24

مرحوم آیت الله سید حبیب الله طاهری فرزند مرحوم سید کاظم سال ۱۳۰۹ شمسی. در گرگان متولد شد و روز شنبه هشتم دی ماه ۱۳۸۶ همزمان با روز عید غدیر به رحمت ایزدی پیوست. به گزارش نیلکوه؛ آیت الله طاهری نبیره حاج سید طاهر معروف است که در جریان انقلاب مشروطه با مرحوم شیخ فضل […]

ارسال توسط : منبع : http://www.nilkooh.ir/
پ
پ

مرحوم آیت الله سید حبیب الله طاهری فرزند مرحوم سید کاظم سال ۱۳۰۹ شمسی. در گرگان متولد شد و روز شنبه هشتم دی ماه ۱۳۸۶ همزمان با روز عید غدیر به رحمت ایزدی پیوست.

به گزارش نیلکوه؛ آیت الله طاهری نبیره حاج سید طاهر معروف است که در جریان انقلاب مشروطه با مرحوم شیخ فضل الله نوری همصدا شد.

او بعد از پایان ششم ابتدایی به سلک روحانیت پیوست و در مدارس سادات گرگان و آقا محسن به تحصیل علوم اسلامی پرداخت.

ایشان پس از حدود سه سال تحصیل در حوزه های علمیه گرگان در سال ۱۳۲۵ شمسی به حوزه علمیه قم عزیمت نمودند.

مرحوم آیت الله طاهری حدود ۹ سال در حوزه علمیه قم تحصیل نمودند و ادبیات و بخش اعظم سطوح عالیه را در گرگان و قم به پایان رساندند.

مرحوم آیت الله طاهری در اوایل سال ۱۳۳۳ با صبیه مرحوم آیت الله سید سجاد علوی وصلت کردند.

ایشان در همان سال برای ادامه تحصیل به حوزه نجف اشرف مشرف شدند. پس از هفت سال اقامت در نجف، در سن ۳۰ سالگی سه مدرک اجتهاد از مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی و مرحوم آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی و مرحوم آیت الله العظمی میرزا هاشم آملی در یافت نمودند و پس از گرفتن مدرک اجتهاد، ده سال دیگر در نجف به تحصیل ادامه دادند.

مرحوم آیت الله طاهری پس از هفده سال اقامت و تحصیل در نجف اشرف و در کنار بارگاه ملکوتی امیرالمومنین (ع) در سال ۱۳۵۰به گرگان بازگشتند و از آن زمان تا پایان حیاتشان به ارشاد و موعظه و حل و فصل مشکلات اجتماعی مردم منطقه اشتغال داشتند.

ب) اساتید مرحوم آیت الله طاهری:

اساتید مرحوم آیت الله طاهری در سطوح عالیه دروس حوزه عبارتند از: مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (قم)، شهید علامه آیت الله مطهری (قم)، شهید آیت الله صدوقی (قم)، حضرت الله مشکینی (قم)، مرحوم آیت الله سلطانی طباطبایی (قم)، مرحوم آیت الله صدرا بادکوبی (نجف)، مرحوم آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی (نجف)، مرحوم آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری (نجف)، و اساتید دروس خارج آن مرحوم در حوزه نجف عبارتند از: مرحوم آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی (خارج فقه عبادی)، مرحوم آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی (خارج اصول فقه)، مرحوم آیت الله العظمی میرزاهاشم آملی (خارج مکاسب).

ج) فعالیت های دینی و اجتماعی:

نظارت مرحوم آیت الله طاهری بر مدرسه جعفری نجف که مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی در مقابل مدارس دولتی تاسیس کرده بودند.

عضویت ایشان در بعثه مرحوم آیت الله العظمی شاهرودی در سفر حج تمتع در زمانی که در نجف اشرف بود. (آیت الله طاهری از شاگردان خاص و مشاور آن مرجع عالیقدر در مسائل اجتماعی بود.)

مرحوم آیت الله طاهری تولیت و تجدید بنای مدرسه علمیه امام صادق (ع) گرگان که ویژه تربیت برادران طلبه می باشد (مدرسه محمد تقی خان سابق) را بر عهده داشت. این مدرسه پس از پیروزی انقلاب، یازده شهید بزرگوار را تقدیم انقلاب نموده است.

تاسیس و تولیت مدرسه علمیه صدیقه طاهره سلام الله علیها ویژه خواهران طلبه در گرگان که از مدارس ممتاز محسوب می شود.

تاسیس مجتمع فرهنگی در کنار مدرسه امام صادق (ع) گرگان که درسال ۱۳۸۰ به همت مرحوم آیت الله طاهری آغاز شده و پس از ارتحال ایشان به بهره برداری رسید.

ایشان در سال ۱۳۵۰پس از بازگشت از نجف، امامت جماعت مسجدالرضای آذربایجانیها، در گرگان را برعهده گرفت.

برگزاری اولین کلاس های تابستانی قرآن و معارف دینی به سبک جدید در گرگان (از سال ۱۳۵۲ شمسی) در مدرسه علمیه امام صادق (ع) به همت مرحوم آیت الله طاهری آغاز شد.

د) فعالیت های آموزشی:

مرحوم آیت الله طاهری حافظ کل قرآن کریم و مسلط بر زبان عربی بود.

او مدرس سطوح عالیه (مکاسب، رسائل و کفایتین) در نجف و گرگان و مدرس اصول فقه در گرگان بود.

او فرازهایی از قرآن کریم را تفسیر نمود. بخشی از آن در بانک نوار مدرسه علمیه امام صادق (ع) موجود است.

تدریس معارف اسلامی در آموزشگاه عالی جنگل و مرتع گرگان (دانشگاه علوم کشاورزی فعلی)در قبل از انقلاب برای دانشجویان همراه با جلسه پرسش و پاسخ.

( به واسطه کلاس های فوق، آیت الله طاهری و دانشجویان شرکت کننده مرتباً تحت تعقیب رژیم قرار می گرفتند و در نهایت هم ساواک این جلسات را تعطیل نمود)

مرحوم آیت الله طاهری درس خارج اصول فقه مرحوم آیت الله العظمی میرزا باقر زنجانی را تالیف و تقریر نمود (که هنوز به چاپ نرسیده است.)

س) مبارزات اسلامی قبل از انقلاب اسلامی:

پخش اعلامیه های امام راحل (ره) و نگهداری رساله علمیه ایشان و سایر کتب و اطلاعیه های ممنوعه از جمله اقدامات سیاسی مرحوم آیت الله طاهری بود که در مدرسه امام صادق گرگان انجام شد. (گفتنی است اعلامیه های امام خمینی (ره) توسط طلاب مدرسه و از جمله فرزندشان شهید مفقودالاثر حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طاهر طاهری مخفیانه تکثیر و پخش می شد.

به گزارش ساواک گرگان در تاریخ ۸/۱/۵۷:”سید حبیب الله طاهری به عموم دوستان خود اظهار داشته که امسال عید نداریم. روی این جهت به روحانیونی که در ایام نوروز دید و بازدید داشتند، شدیداً حمله و آنها را یزیدی معرفی می نماید.”

سخنرانی و افشاگری علیه رژیم ساواک پهلوی در مدرسه امام صادق (ع) و مسجد گلشن (به مناسبت چهلم شهدای تبریز در ۱۰/۱/۵۷) و مسجد جامع گرگان (به مناسبت چهلم شهدای یزد در ۱۹/۲/۵۷) از جمله اقدامات سیاسی مرحوم آیت الله طاهری بود.

در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال ۵۷ آیت الله طاهری به اتفاق چند نفر از روحانیان بزرگ گرگان با ارسال تلگرافی برای آیت الله العظمی گلپایگانی از کسالت ایشان اظهار تاسف نمود.مسئول ساواک در زیر این تلگراف نوشت: “نام سید حبیب الله طاهری جزو روحانیون محرک منطقه به ساواک استان مازندران منعکس گردیده است.”

روز دوم خرداد سال ۵۷ کمسیون امنیت اجتماعی گرگان تشکیل شد و مرحوم آیت الله طاهری را به اتفاق چند نفر دیگر به جرم فعالیت بر ضد رژیم شاه، به ویزه سخنرانی تند ایشان در مراسم چهلم شهدای یزد در مسجد جامع گرگان، به ۱۸ ماه تبعید در یاسوج محکوم نمود.

ساواک کهکیلویه و بویر احمد به ساواک کشور طی نامه ای در تاریخ ۳۰/۳/۵۷ درباره آیت الله سید حبیب الله طاهری نوشت: “با توجه به اینکه تبعیدی فوق از روحانیون افراطی و فوق العاده مطلع و دارای نفوذ کلام می باشد، این امکان وجود دارد که در مدت اقامت اجباری خود در یاسوج موجب بروز اختلاف بین متعصبین مذهبی وعشایر این منطقه گردد و در نتیجه امنیت و آرامش موجود، دستخوش دگرگونی شود…

در مرداد ماه سال ۱۳۵۷ مرحوم آیت الله طاهری را به علت فعالیت های فرهنگی بر ضد رژیم، از یاسوج به آنارک نایین و سپس به سقز (یکی از شهرهای کردستان) منتقل کرد.

مرحوم آیت الله طاهری از تاریخ ۱۵/۳/۵۷ تا ۳۰/۷/۵۷ در بازداشت و تبعید به سر می برد.

بر اثر اوج گیری نهضت مردم و گسترده شدن اعتراضات مردمی در سرتاسر کشور اکثر زندانیان سیاسی آزاد و تبعیدیان به شهرهای خود بازگشتند از جمله ایشان در تاریخ ۲/۸/۵۷ از تبعید به گرگان بازگشت و مورد استقبال بی نظیر مردم منطقه قرار گرفت و در مراسم استقبال در کردکوی سخنرانی به یاد ماندنی و موثری علیه رزیم طاغوت ایراد نمود.

در تحصن عمومی مقابل دادگستری در ۲۳ آبان سال ۵۷ برای استخلاص عده ایی از انقلابیون شرکت داشت که با موفقیت انجام شد و بازداشتی ها آزاد گردیدند.

تشکیل جلسه جامعه روحانیت گرگان در تاریخ ۲/۹/۵۷ در منزل آیت الله طاهری به منظور اعلام تعطیلی روز پنجم آذر و هماهنگی و گسترش اعتصابات و تظاهرات ضد رژیم در ایام محرم در شهرهای گلستان و مازندران.

مرحوم آیت الله طاهری عصر روز نهم دی ماه سال ۵۷مورد ضرب و شتم بی رحمانه پلیس قرار گرفت که منجر به بستری شدن ایشان شد و آن روز پلیس به سوی مسجد و ماشین های نمازگزاران مسجدالرضا نیز تیراندازی نمود.

مرحوم آیت الله طاهری اوایل بهمن سال ۵۷ در تحصن دانشگاه تهران همراه با علمای انقلابی سطح کشور شرکت کرد و روز ۱۲ بهمن در سالن تشریفات فرودگاه تهران برای استقبال از امام خمینی (ره) حاضر شد.

ش) فعالیت های سیاسی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی:

مرحوم آیت الله طاهری تاسیس و مسئولیت یکی از چهار کمیته موقت گرگان را در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ بر عهده داشت.

او مبارزی سرسخت علیه منافقین و خط نفاق، ملی گراها، لیبرال ها، بنی صدر و سایر عوامل ضد انقلاب و سلطنت طلبان در منطقه بود.

مرحوم آیت الله طاهری نماینده خبرگان قانون اساسی در سال ۱۳۵۸ از سوی مردم مازندران بود. (همراه با شهید آیت الله هاشمی نژاد و آیت الله جوادی آملی که هر سه بزرگوار از جانب جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی کاندید بودند)

او حضوری فعال در تدوین قانون اساسی و تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان اول در سال ۱۳۵۸ داشت.

مرحوم آیت الله طاهری پس از تاسیس بنیاد مسکن در این نهاد حضوری فعال داشت.

مرحوم آیت الله طاهری در تاریخ ۲۸/۶/۶۰ توسط منافقین در گرگان ترور شد و به درجه رفیع جانبازی نائل آمد که در این واقعه یکی از طلاب ایشان به نام شهید سیدکریم شهید حسینی به شهادت رسید.

او نماینده دوره دوم، سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری  بود.

مرحوم آیت الله طاهری در سال ۱۳۶۲ سازمان تبلیغات اسلامی گرگان را تاسیس کرد و سرپرستی آن را به مدت چهار سال بر عهده گرفت.

او پدر بزرگوار شهید حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طاهر طاهری (لیسانس الهیات و سئول عقیدتی سیاسی لشکر ۵ نصر خراسان) بود که در تاریخ ۵/۱۲/۶۲در جزیره مجنون مفقود گردید.

مرحوم آیت الله طاهری پس از انقلاب عضو و سخنگوی جامعه روحانیت استان مازندران بود که درآن زمان استان گلستان هم جزو آن محسوب می شد.

او به منظور تقویت روحیه رزمندگان اسلام چندین بار در جبهه های حق علیه باطل حضور یافت.

ساده زیستی و ارتباط دائمی با مردم بدون هیچگونه تشریفات و حضور همیشگی در مجامع مردمی و نیروهای حزب الهی و بسیجی از جمله ویزگی های مرحوم آیت الله طاهری بود.

مرحوم آیت الله طاهری تا زمان رحلتش نماینده بنیاد بین المللی غدیر در استان گلستان بود.

او صادقانه از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اندیشه های والای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری دفاع می کرد.

مرحوم آیت الله طاهری بیش از ۷۰ مرتبه با پای پیاده از نجف تا کربلا جهت زیارت مرقد مطهر امام حسین (علیه السلام) رفت و ۱۷ مرتبه نیز از گرگان به مشهد مقدس سنت زیارت علی ابن موسی الرضا (علیه السلام) با پای پیاده را انجام داد، که بحمدالله این سنت معنوی در این منطقه رواج یافت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.