حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
روایت مسئولان از نقش خاص رهبرانقلاب در ایجاد قدرت راهبردی برای ایران/ چند نکته جالب از نگاه رهبری به آینده و پیشرفت
24 نوامبر 2021 - 8:55
شناسه : 2907
بازدید 487
22
به بهانه اظهارنظر اخیر درباره اهمیت هوش مصنوعی؛

رهبر انقلاب اخیراً در دیدار با نخبگان علمی و استعداد های برتر کشور، فرمودند: «باید کاری کنیم که ما در دنیا حداقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم». قطعاً منظور رهبری از پیشرفت در این حوزه، به خلاف تصور عده ای مصرف گرا، واردات فناوری و نشستن […]

ارسال توسط : نویسنده : رضا صفری: منبع : جهان نيوز
پ
پ
رهبر انقلاب اخیراً در دیدار با نخبگان علمی و استعداد های برتر کشور، فرمودند: «باید کاری کنیم که ما در دنیا حداقل در [بین] ده کشور اوّل در مورد هوش مصنوعی قرار بگیریم که امروز نیستیم».
قطعاً منظور رهبری از پیشرفت در این حوزه، به خلاف تصور عده ای مصرف گرا، واردات فناوری و نشستن پای سفره دیگران نیست، بلکه بومی سازی و پیشرفت در این زمینه بر اساس مبانی اسلامی و با در نظر داشتن مسائل اخلاقی و انسانی است. موضوعی که اگر درمسیر صحیح آن و همراه با مقدمات و پیوست های مخصوص به خود دنبال شود، می تواند الگو برای همه کشورهای جهان باشد.
در هر صورت، ورود مقام معظم رهبری به موضوع هوش مصنوعی که در دنیای امروز یک تکنولوژی نیست بلکه فراتر از یک تکنولوژی محسوب می شود و در اداره آینده دنیا نیز نقش دارد، بار دیگر نشان دهنده اهمیت و توجه ایشان به مسائل مرتبط با حوزه فناوری و علم است.
از سوی دیگر، پس از انقلاب اسلامی، کشورمان در حوزه های گوناگون علمی، تحقیقاتی و فناوری، پیشرفت های قابل توجهی داشته است که این پیشرفت ها در سایه تحریم و تهدیدات صورت گرفته است. در کنار تلاش ها و مجاهدات علمی دانشمندان کشورمان، حمایت ها و تدابیر مقام معظم رهبری در پیشرفت های حوزه علم و فناوری، نقش اساسی داشته است.
در اینجا به چند نمونه از این اقدامات و حمایت ها اشاره می کنیم:
فناوری هسته ای
غلامرضا آقازاده، هم در دوران دولت اصلاحات و هم در دولت نهم (در مجموع حدود ۱۲ سال) رئیس سازمان انرژی اتمی بوده است. او در مورد سختی کار در این حوزه و نقش رهبر انقلاب در فناوری هسته ای می گوید: «در تمام دوران زندگی‌ام با اینکه ۸ سال دوران جنگ را وزیر بودم و خیلی سختی‌های دوران جنگ را گذراندم، به اندازه این مقطع تاریخی به من فشار نیامد. یک عده‌ای ترس برشان داشته بود و از شورای امنیت نگران بودند. برای اینکه بتوانند موضوع را یک جوری جمع بکنند، می‌گفتند برای مملکت هزینه درست کرده و دیگر هیچ فایده‌ای هم ندارد. اینها حتی در ذهن آقای خاتمی تاثیرگذار بودند. من این جمله تاریخی را می‌گویم که فناوری هسته‌ای مدیون هیچ کس در کشور نیست به جز یک نفر؛ او هم خود شخص مقام معظم رهبری است. اگر ایشان نمی‌ایستاد امروز هیچ چیزی نداشتیم ».

صنعت موشکی، پهپاد و …
سردار امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مورد نقش رهبر انقلاب در صنعت موشکی کشور می گوید: «پایه‌گذار صنعت موشکی کشور مقام معظم رهبری است. یعنی در اولین جلسه‌ای که در باغ شیان آن زمان در دوره‌ی وزارت سپاه شکل گرفت که ما دو فروند موشک را از مجموعه‌ی موجودی هشت فروندی جدا کرده بودیم و داده بودیم به عزیزان متخصص وزارت سپاه که اینها مهندسی معکوس کنند، در همان ماه‌های نخست خود حضرت آقا که آن روز رئیس‌جمهور بودند بازدید کردند و در جلسه شرکت کردند، تدابیرشان را همانجا مطرح کردند».

همچنین فرمانده هوافضای سپاه، آبان ماه سال ۹۷ در برنامه تلویزیونی ثریا بیان کرد: «ما یک ‌مسیر ۳۴ ساله تا به امروز طی کردیم و در حوزه موشکی از گذشته کارهای زیادی انجام دادیم. تا ۱۰ سال ‌پیش به انواع موشک‌ها رسیده بودیم اما به دقت لازم نرسیده بودیم. بعد از اینکه مسئولیت نیرو به بنده رسید، خدمت آقا رسیدیم؛ ایشان فرمودند اولویت من دقت موشک است و ما امروز  دقت موشک ها را مدیون تدبیر رهبر انقلاب هستیم».

البته این تدابیر مقام معظم رهبری فقط مربوط به حوزه موشک نبوده است. از همین رو سردار حاجی زاده در جای دیگر نیز تصریح کرده است: «به برکت اجرای دقیق تدابیر مقام معظم رهبری و استفاده گسترده از جوانان نخبه، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های کشور توانسته‌ایم موشک‌های زمین به زمین، موشک‌های ضدناو، پهپادها، رادارها و سامانه‌های جنگ الکترونیک را از ایده تا محصول کاملاً ایرانی تولید کنیم».

پدافند هوایی
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در مورد نقش رهبر انقلاب در خودکفایی حوزه پدافند هوایی، این خاطره را نقل کرده است: «من سال ۱۳۸۲ فرمانده پدافند هوایی شدم، آن موقع تجهیزات ایرانی نداشتیم وقتی پدافند را دیدم، مشاهده کردم پیچیدگی‌اش صدها برابر زمین به زمین است و حس کار نشدنی داشتیم. به فاصله کوتاهی که تهدیدات وجود داشت، آن زمان یک پیشنهادی روس ها کردند که شما بیایید از سامانه‌های بوک بخرید و یکی دو هیأت هم رفتند، همان موقع حضرت آقا فرمودند حالا هیأت میخواهد برود، برود اما ترجیح من این است که بومی باشد. آن خرید لغو شد و ما آمدیم تمرکز کردیم روی این موضوع و از آن سامانه‌های بومی سوم خرداد، طبس و رعد بیرون آمد».

سامانه سوم خرداد که در اینجا به آن اشاره می شود، همان سامانه ای است که با کمک آن، پهپاد فوق پیشرفته و رادار گریز گلوبال هاوک آمریکایی که به آسمان ایران تجاوز کرده بود، منهدم شد.

فناوری نانو

سال ۱۳۹۵، دبیر ستاد ویژه‌ی توسعه فناوری نانو، طی مصاحبه ای تصریح کرد: «ستاد نانو زیر چتر رهبری رشد کرد و حفظ شده است. بدون تردید، اگر توجه خاص ایشان به این فناوری نبود، این ستاد هم مانند خیلی از جاهای دیگر، می‌توانست دچار به‌هم‌ریختگی شود. ثبات در مدیریت هم ربطی به شخص ندارد، منظور ثبات در رویه‌ها، سیاست‌ها و کار جهادی است که در این ستاد وجود داشته است».

بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو – سال ۹۳

سلول های بنیادی و زیست فناوری

پژوهشگاه رویان که در سال ۱۳۷۰ به‌ عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده یاد دکتر سعید کاظمی آشتیانی تاسیس شد، هم‌اکنون فعالیت‌های پژوهشی خود را در قالب سه پژوهشکده علوم تولیدمثل، زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی و زیست‌فناوری دنبال کرده و همچنین از طریق سه مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری، سلول‌درمانی و دیابت خدمات خود را به بیماران ارائه می‌کند.  دکتر حمید رضا گورابی، رئیس سابق پژوهشگاه رویان، سال ۱۳۸۹ در گفتگویی اظهار کرده است: «پژوهشکده رویان یکی از مراکزی است که از زمانی که انگیزه‌ی تشکیل «رویان» در میان چند دانشجوی جهاد دانشگاهی شکل گرفت، به روش‌های مختلف و با وجود مشکلات فراوان، سعی کردیم ملزومات و امکانات کار را فراهم کنیم. نهایتاً مقدمات اولیه و لوازم اصلی که فراهم شد، مسئله‌ی ساختمان مطرح شد. هرچقدر فکر کردیم که به چه طریقی می‌توانیم مشکل مکان را حل کنیم، به نتیجه‌ای نرسیدیم. مکان نسبتاً وسیعی برای این کار لازم بود که باید شرایط خاصی هم می‌داشت. پس از بحث و بررسی‌های فراوان، تنها فکری که به نظرمان رسید، همان دوست مشترک مرحوم دکتر کاظمی و رهبر معظم انقلاب بود. ایشان موضوع را به نحوی به رهبر معظم انقلاب منتقل کرد و گفت که این جوانان می‌خواهند این کار را در جهاد دانشگاهی انجام بدهند و امکاناتی در اختیارشان نیست.

نهایتاً رهبر انقلاب بنیاد مستضعفان را موظف کردند که مکانی را در اختیار این مجموعه قرار دهد. همچنین ایشان سؤال کرده بودند که چقدر کمک مالی می‌خواهید؟ ما هم مبلغ شش میلیون تومان را اعلام کردیم و با کمک ایشان کار را شروع کردیم. وقتی معاونت وقت محرومان بنیاد مستضعفان دستور مستقیم آقا را مشاهده کرد، کمک‌های بسیاری کرد».


بازدید رهبر انقلاب از پژوهشکده رویان – سال ۸۶

در هر صورت، همه اینها نشان می دهد که سکاندار انقلاب اسلامی، وظیفه خود می داند که در حوزه های گوناگون علمی و فناوری نیز در خط مقدم حضور داشته باشد و راه را برای نخبگان و دانشمندان جوان کشور باز کند.

البته که نگاه خاص رهبرانقلاب برای تضمین آینده ایران و پیشرفت کشور به این موارد محصور نیست. ساخت واکسن ایرانی کرونا که امروز ایران جزو معدود کشورهای تولید کننده آن است، نمونه برجسته دیگری از این موارد است. همچنین دغدغه مهم رهبری درباره افزایش جمعیت ایران و جوان ماندن ایران هم می تواند جزو موارد قابل اشاره باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.