حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
دفاعیه تاریخی دکتر سید حمید روحانی از کرامت زنان مسلمان/ نقش زنان باحجاب در عرصه های اجتماعی
07 می 2022 - 10:22
شناسه : 3921
بازدید 525
11
تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

به گفته غلامرضا خارکوهی، زنان مسلمان ایران در طول تاریخ، علیرغم مشکلات مختلف، فداکاریهای زیادی کرده‌اند که تنها بخش کوچکی از آن در منابع تاریخی ذکر شده است. اما مشارکت زنان در مبارزات و تظاهرات و حوادث دوران انقلاب اسلامی آشکارترین جلوه حضور زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محسوب می شود. غلامرضا خارکوهی در […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

به گفته غلامرضا خارکوهی، زنان مسلمان ایران در طول تاریخ، علیرغم مشکلات مختلف، فداکاریهای زیادی کرده‌اند که تنها بخش کوچکی از آن در منابع تاریخی ذکر شده است. اما مشارکت زنان در مبارزات و تظاهرات و حوادث دوران انقلاب اسلامی آشکارترین جلوه حضور زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محسوب می شود.

غلامرضا خارکوهی در خصوص کرامت زنان مسلمان اظهار کرد: زنان مسلمان ایران در طول تاریخ، علیرغم مشکلات مختلف، فداکاریهای زیادی کرده‌اند که تنها بخش کوچکی از آن در منابع تاریخی ذکر شده است. اما مشارکت زنان در مبارزات و تظاهرات و حوادث دوران انقلاب اسلامی آشکارترین جلوه حضور زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی محسوب می شود.

این تاریخ نگار انقلاب افزود: رژیم پهلوی کرامت و منزلت زنان را در حد عروسکهای نمایشی تحقیر نمود، ولی با روشن‌بینی امام خمینی در سال ۵۷ زنان با حفظ کرامت و عفت خود پا به پای مردان وارد مبارزات سیاسی شدند و در دوران دفاع مقدس نیز نسلی از شهیدان و رزمندگان متعهد و شجاع را در دامن خود پرواندند که در تاریخ جهان کم نظیر بود.

وی گفت: در دهه شصت، زنان ایرانی در عرصه های مختلف فرهنگی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی، رزمی، درمانی، آموزشی، مدیریتی، و هنری خوش درخشیدند و برخلاف نظر متحجران و کوته نظران خدمات شایانی به جامعه ارائه نمودند.

این تاریخ نگار با اشاره به یادداشت مطبوعاتی سال ۶۶ حجت الاسلام دکتر سید حمید روحانی تاریخ نگار معروف انقلاب اسلامی، گفت: آقای سید حمید روحانی در ۱۵ اردیبهشت سال ۶۶ دفاعیه مستندی در باره زنان مسلمان ایران به صورت یک مقاله مفصل در روزنامه کیهان منتشر کرد و حقایق زیادی را علیه متحجران در این زمینه افشاگری نمود. زیرا متحجران کج اندیش، برخلاف نظر امام خمینی با حضور زنان باحجاب در عرصه های سیاسی و اجتماعی مخالف بودند.

خارکوهی گفت: آقای روحانی در یادداشت فوق از فشارهایی نوشته که برخی ها به امام در زمان تبعید در نوفل لوشاتوی فرانسه وارد می کردند تا او مانع از ورود زنان در تظاهرات سیاسی و شعار دادن آنها در خیابان شود. چون متحجران این کار را بی حرمتی به زنان می پنداشتند. این کج اندیشان حتی بعد از پیروزی انقلاب مخالف مشارکت زنان در انتخابات و فعالیتهایی مثل بسیج و نهادهای انقلابی و مسابقات ورزشی بودند. ولی امام خمینی همواره حامی و هادی زنان بود و اعتقاد داشت که حضور زنان با رعایت موازین اسلامی در این امور اشکال ندارد. امام خمینی می گفت: “زن نقش بزرگى در اجتماع دارد. زن مظهر تحقق آمال بشر است… از دامن زن مرد به معراج مى‏رود. دامن زن محل تربيت بزرگ زنان و بزرگ مردان است.‏” “بانوان، رهبر نهضت ما هستند… من شما را به رهبرى قبول دارم و خدمتگزار شمايم.”

وی افزود: یادداشت مطبوعاتی آقای سید حمید روحانی مربوط به ۳۵ سال پیش است، و آن زمان اوج دوران جنگ و دفاع مقدس بود. زنان در خیابانها و ادارات و میادین ورزشی و جنگی و اقتصادی و سیاسی و آموزشی واقعاً با حجاب و عفت حضور می یافتند و خدمت می‌کردند. اگر امروز متاسفانه شاهد کشف حجاب و بدحجابی و مفاسد اخلاقی برخی زنان در اماکن عمومی هستیم این ربطی به زنان آن دوره ندارد، مردم و مسئولین فعلی باید به وظیفه خود در این زمینه عمل نمایند و مانع از ترویج بی‌عفتی شوند. امروز اکثریت زنان کشور متعهد و مُتدیّن هستند. اما عده کمی با سوء استفاده از فقدان گشت ارشاد و ستاد امربه معروف و کوتاهی سایر نهادهای مذهبی و قضایی و انتظامی، و سکوت ائمه جمعه و جماعات، دست به کشف حجاب در اماکن عمومی می‌زنند و منزلت و کرامت خود را نادیده گرفته به حراج می‌گذارند.

خارکوهی اضافه کرد: یادداشت آقای سید حمید روحانی در سال ۶۶ ، سند موثق و مهمی از تاریخ حضور زنان مسلمان ایرانی با حجاب و عفت اسلامی در صحنه های مختلف اجتماعی جامعه ایران در آن دوره است. این مقاله هم زمان با اعزام تیم تیراندازی زنان به مسابقات تیراندازی آسیا نگاشته شده، و تحت عنوان “حُرمت زنان چُماقی در دست کج اندیشان ” به چاپ رسید و مورد توجه مردم انقلابی در آن زمان قرار گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.