حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ 5 شوال 1445 Saturday, 13 April , 2024 ساعت ×
خلاصه زندگی نامه مرحوم حاج سید طاهر مجتهد استرآبادی جد اعلای مرحوم آیت الله طاهری گرگانی
14 جولای 2021 - 11:11
شناسه : 2266
بازدید 1344
37

حاج سید طاهر حسینی استرآبادی معروف به حاج سید طاهر فرزند میرزا صفی است. او از علمای برجسته و در دوره قاجار حتی شاخص ترین روحانی منطقه استر آباد بود. به همین خاطر وقتی فوت کرد، او را در مرکز شهر استرآباد و در جوار سقاخانه میدان عباسعلی دفن کردند و مقبره زیبایی برای او […]

ارسال توسط :
پ
پ

حاج سید طاهر حسینی استرآبادی معروف به حاج سید طاهر فرزند میرزا صفی است. او از علمای برجسته و در دوره قاجار حتی شاخص ترین روحانی منطقه استر آباد بود. به همین خاطر وقتی فوت کرد، او را در مرکز شهر استرآباد و در جوار سقاخانه میدان عباسعلی دفن کردند و مقبره زیبایی برای او ساختند که هنوز باقی است. خانواده اش دامدار بودند و ساکن روستای آغوز دره، که بعدا به روستای جفاکنده شهرستان بندرگز مهاجرت کردند. مرحوم حاج سید طاهر تحصیلات دینی خود را  ابتدا در همین شهرستان و سپس در مدرسه عمادیه گرگان ادامه داد. با تشویق و کمک مالی و معنوی علمای گرگان، به شهر نجف اشرف در عراق هجرت نمود و با کسب فیض از محضر علمای آنجا علوم حوزوی اش را تکمیل کرد. او در نجف با مرحوم آیت الله حائری یزدی( که بعدا موسس حوزه علمیه قم شد) و شیخ فضل الله نوری و علمای طراز اول آن حوزه هم مباحثه شد و به درجه اجتهاد کامل نایل گردید. سیدطاهر سپس به شهر گرگان بازگشت و به وعظ و ارشاد مردم و حل مشکلات دینی و اجتماعی آنها پرداخت. او همچنین به عنوان یک عالم باطنی هم مطرح می‌شود که صاحب کراماتی  نیز بود. چنان که مدتی بعد مشهورترین و بانفوذترین عالم استرآباد شد. ناصرالدین شاه به حاجی سیدطاهر علاقه خاصی داشت و به همین خاطر املاک دو روستا را به او واگذار کرده بود. علاوه بر این او دارای گروه مسلح منظمی بود و با اشرار قدیمی ترکمن صحرا مبارزات شدیدی داشت. حاجی سیدطاهر در جریان انقلاب مشروطه جانب شیخ فضل الله نوری، صاحب تئوری «مشروطه مشروعه» را گرفت و با او مرتبط شد. سید طاهر با مشاهده انحراف رهبران بزرگ مشروطه در تهران و اقدامات ضد دینی آنها، به مخالفت با مشروطه طلبان غرب زده و فرصت طلبان سرسپرده انگلیس و خوانین انقلابی نما بر خاست. به طوری که حتی مخالفانش یکی از پسرانش به نام «سید صادق» را در خطه دامغان به شهادت رساندند.

 حاج سید طاهر دو بار ازدواج کرد.بار اول در نجف اشرف با یک بانوی عرب که پس از بازگشت به ایران و فوت دو دخترش و رطوبت زیاد و شرجی بودن این منطقه، با کاروان به نجف بازگشت. پس از آن سیدطاهر مجددا ازدواج نمود که همسر دومش دختر آقا میرزا عسگر دنگلانی( متولی امامزاده روشن آباد) بود. او از این زن صاحب یک دختر و ۴ پسر شد. دخترش به عقد آقا سید مفید درآمد… پسران حاج سید طاهر هم عبارت بودند از سید صادق ،سید هادی ،سید عبدالله و میرزا مهدی .شهید سید صادق نیز دارای دو پسر بود به اسامی: میرزا جعفر و میرزا کاظم ،میرزا کاظم نیز پدر مرحوم حاج سید حبیب الله طاهری گرگانی می باشد که خاطراتش را در این کتاب پی می‌گیریم.

خاطرات آیت الله حبیب الله طاهری گرگانی-مصاحبه و تدوین غلامرضا خارکویی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.