حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
ثروت‌های معنوی گلستان ناشناخته در فرهنگ عمومی/ طی‌الارض امام یازدهم به جرجان در سن ۲۳ سالگی
09 نوامبر 2021 - 8:22
شناسه : 2816
بازدید 484
13
در میزگرد تخصصی هفته فرهنگی گرگان مطرح شد

استان گلستان در گذشته به جرجان و استرآباد مشهور بود، این منطقه سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری مفتخر به قدوم مبارک امام حسن عسکری (ع) شد، طبق اسناد روایی آن امام همام در سن ۲۳ سالگی به این منطقه طی‌الارض کردند، این اتفاق اعجازانگیز و باعظمت که در زمان حیات آن امام همام اتفاق […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

استان گلستان در گذشته به جرجان و استرآباد مشهور بود، این منطقه سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری مفتخر به قدوم مبارک امام حسن عسکری (ع) شد، طبق اسناد روایی آن امام همام در سن ۲۳ سالگی به این منطقه طی‌الارض کردند، این اتفاق اعجازانگیز و باعظمت که در زمان حیات آن امام همام اتفاق افتاد از لسان برخی علما به برتری جرجان به مشهدالرضا لقب گرفت، از طرفی اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در سال ۱۳۹۶ در صحن علنی مصوب کردند تا سوم ربیع‌الثانی الی هشتم ربیع‌الثانی به عنوان هفته فرهنگی نامگذاری شود گرچه این اتفاق فاخر خیلی دیرهنگام رقم خورد اما فتح باب خوبی برای تقویت برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی شد اما تا به امروز این ثروت معنوی آن طور که باید به مردم شناسانده نشده است.

* سالروز ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان هفته‌ فرهنگی گرگان نام گرفته است

در راستای معرفی و تبیین هفته‌ فرهنگی گرگان میزگرد تخصصی به منظور تبیین ابعاد تاریخی، فرهنگی و ‌اجتماعی ورود امام حسن عسکری (ع) برگزار شد، در آستانه این اتفاق بزرگ یک دورهمی فرهنگی شکل گرفت تا گرگان در تدارک برنامه‌های فاخر و اثرگذار باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان در این میزگرد تخصصی گفت: سالیانی است که توجه به موضوع سالروز ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان مورد دغدغه دلسوزان این شهر و استان قرار گرفته ‌است تا این مسئله افتخارآمیز را پیوست‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی بزنیم و بهره لازم را که به واسطه این ظرفیت بزرگ بوجودآمده ببریم.

حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین با تاکید بر اینکه سالروز ورود امام حسن عسکری (ع) به شهر گرگان به دعوت علمای برجسته و مؤمنان این بلاد ظرفیت مهمی است که برای ما بسیار حائز اهمیت بوده، تصریح کرد: برخی افراد اهل تحقیق و صاحبنظر این سوال را مطرح می‌کنند که آیا طی الارض آن امام همام حقیقتاً افتاده یا خیر، ما معتقدیم بر اساس اسناد، شواهد و قرائن این اتفاق واقعی بوده و حقیقتاً آن امام منت گذاشتند و دعوت علمای عزیز ما ابوشریف جرجانی و مؤمنین منطقه را اجابت کردند و از طریق طی الأرض برای ساعاتی در این منطقه حضور یافتند و به سؤالات علما و مؤمنان این منطقه پاسخ دادند.

وی ادامه داد: به همین دلیل مسجدی به نام امام حسن عسکری (ع) به‌ عنوان قدمگاه در منطقه مصلی گرگان بنا شده ‌است و با اطمینان بیشتری به همه دل‌باختگان هویت گرگان زمین اعلام می‌کنیم که حقیقت فاخری است که مظلوم واقع ‌شده، باید به همه بباورانیم که گرگان قدمگاه امام حسن عسکری (ع) بوده ‌است.

گرزین: مظلومیت حقیقت فاخر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه این اتفاق پیام‌آور محتوای بزرگ تاریخی- هویتی درباره این منطقه است، ابراز کرد: امام معصوم در یک اتفاق نادر عصر روز سوم ربیع‌الثانی مشرف به گرگان شدند که حضورشان اکنون به قدمگاه شهرت یافته‌ است این مهم نشان از عظمت شخصیت ایمانی و اخلاص کسانی است که در این منطقه حضور داشتند.

گرزین با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های اعتقادی، تاریخی و هویتی خودمان بهره ببریم، تاکید کرد: دیگران از نداشته‌های خودشان کوه می‌سازند اما ما با داشته‌های بزرگی که داریم متأسفانه نتوانستیم آن را به‌ خوبی معرفی کنیم.

وی افزود: دست‌خط علمای مرجع تقلید نیز در مورد تأیید قدمگاه امام حسن عسکری به منطقه گرگان وجود دارد، مرحوم قاضی شوشتری نیز در این‌باره می‌فرمایند که جرجان به مشهدالرضا برتری دارد، امام حسن عسکری (ع) در زمان حیات خودشان و با اختیار وارد شهر گرگان شدند اما امام رضا (ع) به ‌اجبار وارد مشهد شدند.

* مهر تائید ۲ مرجع تقلید پیرامون ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان

دو مرجع تقلید نیز مهر تأییدی به حقیقت ورود امام حسن عسکری (ع) به شهر گرگان زدند، حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مدظله‌العالی که از ایشان سوال شد آیا تشریف‌فرمایی امام حسن عسکری (ع) در سوم ربیع‌الثانی به شهر گرگان فعلی مسجد و قدمگاه فعلی جنب مصلی نمازجمعه گرگان «منزل جعفر شریف گرگانی» جرجانی در محله سبزه مشهد سند روایی دارد؟

آیت الله مکارم فرمودند در کتب معروف حدیقه الشیعه مقدس اردبیلی، منتهی الامال، الخرایج مرحوم قطب راوندی جلد اول صفحه ۴۲۴ و کتاب الثاقب مرحوم ابن حمزه صفحه ۲۱۵ سفر آن حضرت به آنجا آمده‌ است.

همین سوال از آیت‌الله علوی گرگانی پرسیده شد که ایشان پاسخ دادند جریان ورود امام حسن عسکری (ع) درابتدای ماه ربیع‌الثانی در کتاب الخرایج مرحوم قطب راوندی جلد اول صفحه ۴۲۴ و کتاب الثاقب مرحوم ابن حمزه صفحه ۲۱۵ نقل شده است و راوی آن جناب جعفر بن شریف جرجانی می‌باشد که مورد تایید و وثوق است لذا به‌ نظر ما جریان ورود امام حسن عسکری (ع) مقبول و مورد تایید است و مکانی که فعلا به‌ عنوان قدمگاه حضرت، در شهر گرگان مشهور است دارای احترام و مورد تأیید ما می‌باشد.

*محمدزاده: تهیه مستند قدمگاه به روایت آیت‌الله علوی گرگانی

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان در این میزگرد تخصصی با اشاره به اینکه دوم ربیع‌الثانی سالروز ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان بعنوان هفته‌ فرهنگی گرگان نامگذاری شده است، گفت: شهر گرگان از ۱۷ الی ۲۳ آبان مهیای برنامه‌های متنوع است.

حجت‌الاسلام سیدجواد محمدزاده افزود: شهر دارالمؤمنین گرگان در میان ۳۰ شهر بزرگ کشور از نظر جمعیتی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های عالمان برجسته و فرهیختگان بزرگ قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۱ آبان برنامه متمرکزی در مصلی وحدت گرگان برنامه‌ریزی‌ شده است، تصریح کرد: در این روز قرار است قدمگاه و مسجد امام حسن عسکری (ع) گل‌باران ‌شود، همچنین مستندی از سخنرانی آیت الله علوی گرگانی تهیه شده و قرار است از صدا و سیمای استان پخش شود.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان گرگان در خصوص دیگر برنامه‌های فرهنگی روز گرگان افزود: ۱۲ ایستگاه صلواتی در ۱۲ نقطه مرکزی شهر، شب‌شعر، دیدار با خانواده ۹۴ شهید در محلات مختلف گرگان، قرائت ۹۴ بار دعای ندبه و برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله برنامه‌هایی است که در هفته‌ فرهنگی گرگان به اجرا درمی‌آید.

محمدزاده؛ نقش رسانه‌ها را در معرفی این روز بزرگ و باعظمت مهم خواند و گفت: کار فرهنگی با هنر رسانه بهتر ترویج می‌شود در غیر این‌صورت ابتر خواهد ماند.

طاهری: سنت‌های معنوی به کانون توجه تبدیل شود

مدیر مدرسه و حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان با تبریک و گرامی‌داشت سالروز ورود اعجاز آمیز امام حسن عسکری (ع) به گرگان گفت: این ایام به‌عنوان هفته‌ فرهنگی گرگان نام‌گذاری شده ‌است، تقویت سنت‌های معنوی باید مورد توجه قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری در خصوص سؤال و شبهه‌ای که پیرامون قدمگاه مطرح‌ شده افزود: در برخی مقالات می‌خواستند قدمگاه را زیر سوال ببرند مبنی بر اینکه آنچه در کتاب روایی آمده ورود آن حضرت به جرجان است و برخی اظهار می‌کنند که جرجان با گرگان متفاوت است، جرجان در نزدیکی گنبد کاووس قرار دارد و آن‌جا اکنون منطقه‌ای متروکه شده و آبادانی در آن نیست.

وی با اشاره به اینکه اصل موضوع در زمینه قدمگاه رد نشده است، ابراز کرد: آیت‌الله علوی گرگانی صریحاً فرمودند جرجان فقط اسم یک شهر نبوده، مابین طبرستان و خراسان آن موقع به‌عنوان جرجان شناخته می‌شده‌ است لذا این شبهه خیلی سطحی است و پاسخ کاملاً مشخص است.

مدیر مدرسه و حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان افزود: جرجان شهر معروفی بوده و استرآباد قدمت تاریخی دارد و به اندازه‌ جرجان شناخته شده نبود.

طاهری با اشاره به اینکه در خصوص صحت ورود امام به جرجان یک اختلاف‌نظری وجود دارد، بیان کرد: به ‌خاطر اینکه موضوع مربوط به قرن چهار و پنج بوده و در کتب آن موقع قرار داشته و الان در دسترس است، ورود امام به گرگان وجود نداشته‌است.

وی ادامه داد: اولین کتاب‌هایی که این جریان را نقل می‌کنند مربوط به قرن شش هجری بوده ‌است مرحوم قطب راوندی در کتاب الخرائج و مرحوم طوسی در کتاب المناقب نقل کردند، اولاً این‌که صاحبان کتاب‌ها انگیزه غیرالهی نداشتند که موضوعی را جعل کنند و نمی‌خواستند مسئله غیرمستند را نقل کنند بلکه مسئله از نظر آن‌ها مورد تایید بوده‌است.

مدیر مدرسه و حوزه علمیه امام صادق (ع) شهرستان گرگان گفت: برخی علما سند اعتبار آن را قبول ندانسته اما اصل آن را کسی صریحاً رد نکرده ‌است شخصیت‌هایی مانند شهید اول، شهید ثانی، مجلسی اول و مجلسی دوم قائل به اعتبار این جریان هستند.

طاهری توضیح داد: ما نمی‌خواهیم یک مسئله فقهی را اثبات کنیم و براساس آن فتوا صادر کنیم بلکه این یک مسئله تاریخی است و مانند خیلی از مسائل دیگر علما لازم نمی‌بینند که سندهای آن از اعتبارات خاص برخوردار باشد.

وی بیان کرد: بسیاری از امامزادگان که مورد احترام هستند شاید اسناد روایی معتبری ندارند اما مورد احترام مردم هستند، تمام فقها نیز این‌ موضوع را تایید می‌کنند مراجع تقلید هم همین‌طور شاید در منطقه خودمان نیز اماکن مقدس تاریخی وجود دارد و اسناد تاریخی‌شان به‌اندازه قدمگاه که سند روایی دارد نیست اما درجه اعتبار بالایی دارد.

طاهری با اشاره به اینکه قدمگاه از لحاظ فرهنگی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت است و باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، گفت: قدمگاه آثار خوبی برای مردم این منطقه در پی خواهد داشت.

گرزین: قدمگاهی که قدمت فرهنگی، معنوی و مذهبی گرگان است

عضو شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این میزگرد تخصصی گفت: از سال ۱۳۹۶ موضوع هفته‌ فرهنگی گرگان کلید خورد همان موقع نیز دغدغه سندیت این ممهم را داشتیم که استعلامات را از مراجع گرفتیم، آن زمان یادم است که در مراسم اول مراجع بیانیه دادند.

ناصر گرزین با اشاره به اینکه در کنار توسعه شهر باید روح تازه‌ای به فضای کالبدی جامعه دمیده شود، تصریح کرد: شهرها با روح معنوی زنده هستند، کدام شهر بهتر از گرگان، دارالمؤمنین و قدمگاه امام حسن عسکری (ع) که این هفته به نام هفته فرهنگی گرگان مزین شود .

وی تاکید کرد: ما باید افتخار کنیم که امام حسن عسکری (ع) به این نقطه آمدند، قدمت فرهنگی، معنوی و مذهبی گرگان را نشان می‌دهد که گذشته ما از لحاظ معنوی پربار است و این نوع رویداد بسیار باعظمت بوده ‌است.

این عضو شورا با بیان اینکه موضوعات فرهنگی و مذهبی گرگان باید برند شود و در زندگی خودمان نیز استفاده کنیم بر لزوم انتقال این ارزش‌ها به نسل جوان تاکید کرد.

گرزین ادامه داد: سال اول گرامیداشت هفته فرهنگی گرگان از میدان شهرداری به سمت قدمگاه را گل‌باران کردیم، دو سال که وضعیت کرونایی اتفاق افتاد این برنامه انجام نگرفت، هدفمان این بود که در این هفته موضوعات فرهنگی را به‌ صورت مجازی و به‌ صورت حقیقی در محلات گرگان مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه شاید خیلی از مردم نسبت به این ‌موضوع اطلاعات کمتری داشته باشند، گفت: امسال این برنامه را با همکاری دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهیم کرد، جشن بزرگی به ‌مناسبت این ایام در سبزه مشهد و قدمگاه حضرت امام حسن عسکری (ع) خواهیم داشت.

این عضو شورا از برگزاری جشنواره‌های مختلف با موضوع قدمگاه، بافت تاریخی و موضوعات فرهنگی  خبر داد و افزود: نمایشگاه کتاب و عکس در پارک‌شهر، بازی‌های بومی محلی تدارک دیده شده است نباید از داشته‌های فرهنگی غافل شویم، شهر اسلامی ابعاد مختلفی دارد که باید از سیما و منظر شهری به آن توجه شود.

گرزین با تاکید بر اینکه از موضوعات نرم‌افزاری شهر نباید غافل شویم، گفت: فضاسازی شهری هم مهم است اجرای نمایش‌های آیینی و میدانی ویژه امام حسن عسکری (ع) آماده شده که در محلات مختلف گرگان به اجرا درمی‌آید، برنامه هفت شهر در هفت مسجد را در مساجد قدیمی گرگان داریم، نورافشانی و خاطره‌گویی به‌ همین مناسبت انجام می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه: ثروت معنوی همچنان ناشناخته مانده است

پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه نیز در این میزگرد تخصصی با اشاره به اینکه ۱۵ منبع وجود دارد که ورود امام یازدهم به جرجان را تائید می‌کنند، گفت: قدیمی‌ترین آن در کتاب الثاقب و کتاب الخرائج روایت شده که ورود امام حسن عسکری به گرگان در منطقه جرجان اتفاق افتاده‌ است.

به گفته کتاب محمد حکیمی؛ کشف القمه، کتاب اثبات الهدی کتاب اثبات الهده، مدینه المعاجز، کتاب بحارالانوار، کتاب ریاض الابرار، کتاب مستدرک المسائل مرحوم نوری، دائرةالمعارف جامع الاحادیث شیعه، کتاب حقیقت شیعه، کتاب استرآباد نامه و کتاب خاندان وحی، کتاب حجه البیضاء، کتاب آیت‌الله وحید بهبهانی از نویسندگان معتبر هستند که ورود امام حسن عسکری را به گرگان نقل کردند.

وی با اشاره به اینکه تا قرن ششم مدارک متعددی دال بر تائید موضوع وجود دارد، ابراز کرد: هفته فرهنگی حادثه‌ بسیار بزرگی است و در این زمینه اسناد معتبری وجود دارد.

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه از این واقعه باید استفاده فرهنگی و اجتماعی کنیم، گفت: شهر گرگان در این هفته باید مملو از احادیث امام حسن عسکری (ع) شود اسناد این واقعه را برای مردم تبیین کنیم، یک تذکر و یک یادآوری شود، شهر باید چراغانی و آذین شود و جشن بزرگی بگیریم از مردم پذیرایی کنیم تا متوجه شوند که ورود امام حسن عسکری (ع) به گرگان در این ایام اتفاق افتاده‌ است.

خارکوهی: مقبره شریف جرجانی سند قانع‌کننده‌ای است

تاریخ‌نگار گرگانی نیز در اهمیت و تبیین این واقعه مهم از مسولان خواست یک اقدام ثابت فرهنگی با ردیف بودجه پیش‌بینی شده در نظر بگیرند.

غلامرضا خارکوهی بیان کرد: بسیاری از موضوعاتی که اسناد یکصد سال پیش را دارد و مورخان آن را قطعی اعلام می‌کنند شبیه این مورد است، علمایی که نسبت به ورود امام یازدهم به گرگان صحه گذاشتند هیچکدام گرگانی نبودند.

وی گفت: برخی مدعی می‌شود که این واقعه مربوط به قرن سوم است و چرا از سال ششم هجری مورد توجه قرار گرفته؛ حال این سوال را مطرح می‌کنیم مگر هر چه درمورد عاشورا روایت می‌شود همه در کتابهای آن زمان آمده؛ مهم موثق بودن منبع است، آن زمان کتاب و اینترنت و امکانات نوین امروزی در اختیار مردم قرار نبود.

خارکوهی یکی از دلایل تائید این موضوع را مقبره‌ای دانست که در کنار قدمگاه وجود دارد و مشهور به مقبره شریف جرجانی است و تاکید کرد: برای ما این سند قانع‌کننده‌ای است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.