حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
برای “شناخت بنی‌صدر” خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید
17 اکتبر 2021 - 12:03
شناسه : 2684
بازدید 643
17

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور معزول ایران در ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. دوران ریاست جمهوری او از بهمن ۵۸  تا خرداد ۶۰ یکی از بحرانی‌ترین فرازهای تاریخی پی از انقلاب بود. از این رو شناخت شخصیت بنی‌صدر و اقدامات او برای نسل جدید می‌تواند روشنگر مسائل مهمی باشد. به همین منظور بسته […]

ارسال توسط : منبع : پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
پ
پ

ابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور معزول ایران در ۱۷ مهر ۱۴۰۰ در سن ۸۸ سالگی از دنیا رفت. دوران ریاست جمهوری او از بهمن ۵۸  تا خرداد ۶۰ یکی از بحرانی‌ترین فرازهای تاریخی پی از انقلاب بود. از این رو شناخت شخصیت بنی‌صدر و اقدامات او برای نسل جدید می‌تواند روشنگر مسائل مهمی باشد. به همین منظور بسته کتاب “شناخت بنی‌صدر” با عناوینی همچون “امام خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر و منافقین”، “بنی‌صدر از ظهور تا سقوط”، “عزل بنی‌صدر سرآغاز یک تحول” و “بن‌بست غرور” توسط پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی معرفی شده است.


۱. امام خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر و منافقین

کتاب “امام خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر و منافقین” که توسط فاطمه نظری‌کهره تالیف شده، در پنج فصل کلی به بررسی شیوه برخورد امام خمینی با بنی‌صدر و منافقین و نحوه مهار فتنه‌انگیزی‌های آنها می‌پردازد.

در فصل اول کتاب به بررسی جریان نفاق در تاریخ اسلام و عوامل پیدایش آن از جمله خودخواهی، دنیاطلبی و… اشاره شده و به مولفه‌های رفتاری منافقین پرداخته شده است.

فصل دوم و سوم به چگونگی و علل پیدایش نفاق در جمهوری اسلامی ایران و بررسی ارتباط و اتحاد بنی‌صدر و منافقین و وجوه اشتراک و بحران‌سازی‌های مشترک آنان پرداخته است.

برای

فصل چهارم و پنجم به بررسی مواضع و شیوه برخورد امام خمینی در مقابله با توطئه‌ها و فتنه‌انگیزی‌های بنی‌صدر اختصاص دارد. در این فصول همچنین به روند عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و ریاست‌جمهوری و نیز جنایات منافقین و بنی‌صدر در ایجاد آشوب و کشتار مردم و مسئولان کشور در دهه ۶۰ اشاره شده است.

کتاب “امام خمینی و مهار فتنه بنی‌صدر و منافقین” توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب ۳۲۰ صفحه و قیمت ۱۰هزار تومان چاپ و منتشر شده است.

 

۲. بنی‌صدر از ظهور تا سقوط

این کتاب در قالب دو بخش کلی تدوین شده است؛ بخش اول در سه فصل، به بررسی حیات فردی، اجتماعی و سیاسی بنی‌صدر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد. در این بخش همچنین دیدگاه‌های سیاسی و اقتصادی ابوالحسن بنی‌صدر مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته است.

بخش دوم به بررسی فعالیت‌های بنی‌صدر پس از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد. این بخش شامل ۵ فصل است. فصل اول با عنوان “بنی‌صدر قبل از ریاست جمهوری” به بررسی نخستین فعالیت‌های او بعد از ورود به ایران، تاسیس روزنامه جمهوری اسلامی و ارتباط او با روحانیت می‌پردازد.

فصل دوم با بررسی دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر، موضوعاتی چون روند برگزاری نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اقدامات و فعالیت‌های دفتر هماهنگی رئیس‌جمهور، تاسیس گارد ریاست جمهوری، اختلافات بنی‌صدر با شهید رجایی، واقعه طبس و کودتای نقاب، ماجرای گروگان‌گیری در سفارت امریکا و … را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

برای

فصل سوم بررسی مواضع و اقدامات بنی‌صدر به عنوان فرمانده کل قوا در دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد و فصل چهارم به تعامل او با نیروهای انقلابی اختصاص دارد. فصل پنجم و پایانی نیز روند سقوط بنی‌صدر از قدرت را تبیین می‌کند.

کتاب مذکور به قلم فاطمه نظری کهره، توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب ۴۵۲ صفحه و قیمت ۹۰۰۰ تومان چاپ و منتشر شده است.

 

۳. تقویم تاریخ دفاع مقدس (عزل بنی‌صدر سرآغاز یک تحول)

جلد دهم از مجموعه تاریخ دفاع مقدس با عنوان ‌“عزل بنی‌صدر؛ سرآغاز یک تحول” توسط سعید پورداراب تدوین شده است.

این کتاب چنان که از عنوانش پیداست، با واکاوی حوادث خردادماه ۱۳۶۰، به بررسی نتایج عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و سپس ریاست جمهوری، بر روند جنگ تحمیلی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه عزل بنی‌صدر باعث یک تحول بزرگ در جبهه‌های جنگ شد.

برای

در پایان کتاب به صدور حکم عزل بنی صدر توسط امام خمینی و تحول در اداره جنگ تحمیلی و مدیریت کشور اشاره شده است. این کتاب توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده و با قیمت ۵۱۰۰تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

۴. بن‌بست غرور

کتاب “بن‌بست غرور” که در قالب دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان منتشر شده است، در ۶ فصل به بررسی ظهور و سقوط ابوالحسن بنی‌صدر می‌پردازد.

فصل اول و دوم این کتاب به زندگی اجتماعی و سیاسی بنی‌صدر و چگونگی ارتباط و مواجهه وی با انقلاب اسلامی اشاره کرده و به مسئولیت‌های او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.

برای

فصل‌های سوم، چهارم و پنجم به تحولات دوران ریاست جمهوری بنی‌صدر و اختلافات ایجاد شده توسط وی با افراد و نهادهای انقلابی اختصاص دارد و در فصل پایانی نیز به سرنوشت بنی‌صدر و عزل و فرار وی از کشور به پاریس اشاره شده است.

این کتاب توسط فاطمه حیدریان تالیف و توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بسته کتاب “شناخت بنی‌صدر” به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در خیابان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه یا با شماره تلفن‌ ۲۲۲۱۱۱۷۴ تماس بگیرند و یا به صفحه منشورات پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی رجوع کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.