حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
آرمان‌های جهانی تمدن مهدوی و حرکت به سمت اقتصاد درون‌زا احیا می‌شود
21 جولای 2022 - 7:28
شناسه : 4189
بازدید 424
10
سیاست خارجی جمهوری اسلامی در عصر پسا آمریکایی؛

حسین پایین محلی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص سفر مقامات کشورهای روسیه و ترکیه به ایران اظهار کرد: چندماهی است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط بین الملل سرخط خبری بسیاری از رسانه‌های جهان شده و تهران با ترافیک دیپلماتیک همراه است. وی افزود: بی‌شک این روابط و تعاملات با جهان […]

ارسال توسط : نویسنده : حسین پایین محلی نویسنده و پژوهشگر اجتماعی منبع : گلستان ما
پ
پ

حسین پایین محلی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما در خصوص سفر مقامات کشورهای روسیه و ترکیه به ایران اظهار کرد: چندماهی است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه روابط بین الملل سرخط خبری بسیاری از رسانه‌های جهان شده و تهران با ترافیک دیپلماتیک همراه است.

وی افزود: بی‌شک این روابط و تعاملات با جهان (تکرار می‌شود با جهان نه اینکه جهان را در غرب و آمریکا خلاصه کنیم) اولا باجهان است و نه صرف یک کشور و یا حتی چند کشور که به آن اشاره خواهد شد.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: با جهان غیر غربی و منهای امریکاست لذا باید این نحو از دیپلماسی را هم در سطح نظری تعریف کرد و هم درسطح عملی در چندین حوزه دید و از سویی این سطح از دیپلماسی  جدای از بازتعریف جهان مبنی بر عصر پساآمریکایی و ظهور جهان چند قطبی به رهبری ایران و همراهی روسیه و چین نویدبخش چند قطبی بودن جهان است که در حوزه اقتصادی نیز مبین عبور از اقتصاد غرب و توجه به بعد دیپلماسی اقتصادی است.

پایین محلی تصریح کرد: پیشتر به حضور ایران در شانگهای، عضویت ایران در بریکس، نشست با کشورهای خزری، امضای تفاهم نامه با کشورهای همسایه چون ترکمنستان، تاحیکستان (و راه اندازی کارخانه تولید پهپاد و صادرات پهباد)، قرقیزستان و آذربایجان نمونه هایی از گشایش تاریخی در حوزه مراودات اقتصادی و دیپلماسی و جهان آینده بوده است.

وی توضیح داد: علاوه براینها می‌توان به مواردی چون امضای تفاهم نامه همکاری بین ایران و کشورهای بزرگی چون روسیه و چین اشاره کرد، واگذاری سرزمینی توسط روسیه به ایران و خرید درصد قابل توجهی از  امتیاز بنادر با روسیه و واگذاری سرزمینی توسط ونزوئلا (قریب به یک میلیون هکتار) و صادرات به این کشور و میزبانی مجدد از روسیه و ترکیه و نشست سران این کشورها (موسوم به استانه) در تهران و گفتگو پیرامون موضوعات اقتصادی چون ترانزیتی، موضوعات منطقه ای و جهانی بیانگر فصل جدیدی در تاریخ روابط بین دولت‌ها و ملتهاست که به اذعان تونی بلر حکایتگر پایان تسلط اقتصادی وسیاسی غرب برجهان است.

پایین محلی با تاکید بر این نکته که سیاست خارجی را هم در بعد نظری باید ( پس از ۸ سال رخوت  و انفعال و حالت تدافعی که  به برجام خاتمه پیداکرد و درخت بی ثمر شد ) مبنی بر آرمان‌های انقلاب و مبانی روابط بین الملل چه درسطح منطقه ای وچه در سطح جهانی که برای جمهوری اسلامی ترسیم شده بازتعریف کرد، گفت: در حوزه عمل هم در راستای بهبود معیشت مردم و دیپلماسی اقتصادی این مهم را باید به کار گرفت.

به گفته وی؛ طبیعتا نباید انتظار داشت که عواید این حرکت و استراتژی درسیاست خارجه در کوتاه مدت به ثمر بنشیند اما درمیان مدت می‌توان از این مسیر جدید دستاوردهایی را به دست اورد.

این نویسنده گلستانی ادامه داد: چنانچه پیشتر نگاه غالب در سیاست خارجی غرب محوری و بر جام بود درحالیکه امروز می‌توان از ظرفیت‌های جغرافیایی، تاریخی، زیست محیطی، انرژی، انسانی (اشتغال زایی و استفاده از نیروی متخصص و….) برای بهبود در شرایط اقتصادی و معیشت مردم بهره برد که به پیشرفت داخلی و جهانی ما منجر شود که رهبری معظم از آن به خنثی سازی تحریم‌ها با تمرکز بر ظرفیتهای مختلف داخلی  اشاره کردند.

پایین محلی گفت: پيشنهاد تركمنستان براى ايجاد دو مسير ترانزيت كالا از ايران نمونه دیگری است که به دیپلماسی اقتصادی برمی‌گردد وبنابراین پیشنهاد ترکمنستان می‌تواند دو گونه محقق شود.

وی بیان کرد: بنابر آنچه در فضای رسانه ای  به نقل از خبرگزاری اورینگ ترکمنستان مطرح شده دولت ترکمنستان پیشنهاد ایجاد دو مسیر بین‌المللی ترانزیت کالا را در چهارچوب کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی، اکو، ارائه کرده‌ که هر دو آنها از ایران می‌گذرد.

پایین محلی گفت: این مسیرها شامل کریدور قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و دیگری تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه می باشد.

وی افزود: طرح این مقوله را هم می‌توان در حوزه عمل و دیپلماسی اقتصادی  تعریف کرد که به رویکرد جدید در اکو منجر خواهدشد. بااین اشارات و رویکردها باید به بعد نظری در سیاست خارجی پرداخت چرا که در پیش گرفتن استراتژی درست در سیاست خارجی نظام و استفاده از ظرفیت‌های موجود جمهوری اسلامی گشایش‌های تاریخی را رقم خواهد زد و رسالت ما درحوزه رسانه جهاد تبیین است چرا که به فرمایش مقام معظم رهبری با شکست خط تحریف یقینا مسیر تحریم نیز شکسته خواهد شد

پایین محلی افزود: باتوجه به آنچه اشاره شد خنثی سازی تحریم‌ها بادر پیش رفتن دیپلماسی اقتصادی و توجه به مولفه های تمدنی در داخل نیازمند یک دکترین درست درروابط خارجی است که  هم توسعه و پیشرفت و بهبود در سطح معیشت در داخل را تقویت می‌کند وهم شاخصه های ابرقدرتی ایران در سطح بین الملل را محقق خواهد ساخت.

وی توضیح داد: به امید خدا در فرصتی دیگر درباب مبانی نظری و تئوریک سیاست خارجی جمهوری اسلامی و رویکردهای ارائه شده در تاریخ چهل و خوردی ساله این نظام که در قالب گفتمان‌های مختلف در ادوار گوناگون  به منصه ظهور رسیده بصورت مجزا خواهم پرداخت.

پایین محلی گفت: اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی  بر مبنای استقلال و حفظ تمامیت ارضی، اصول سه گانه نه شرقی،نه غربی، جمهوری اسلامی، مهندسی جهان اسلام مبنی بر تشکیل امت واحد جهانی در سایه امامت انسان کامل، تعامل سازنده و دوستانه با همسایگان، حمایت از جنبشهای اسلامی، آزادیخواه و مستضعف در برابر استکبار و استکبار جهانی، دعوت به اسلام، احترام به جامعه جهانی، همینطور تاکید برسه اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی با چنین دکترینال خارج از پارادایم غرب با داشتن مولفه های بسیاری چون ایدئولوژی برتر، موقعیت ژئوپلوتیک، و ژئو اکونومی، همینطور ژئو استراتژی و هیدروپلیتیک، وضعیت جمعیتی و جمعیت جوان، بسیج ملی، قدرت نظامی و هدایت الهی که همواره در بحران‌ها جمهوری اسلامی را به طور معجزه‌آسایی مورد امداد الهی قرار داده می‌تواند با متحدان دیگر زمینه عصر فطرت را برای بشر رقم بزند.

پایین محلی بیان کرد: چنانکه هنری کربن مستشرق فرانسوی روزگاری شرقیان را به اتحاد برای رسیدن به قرب و وجود حقیقی دعوت کرد. ما امروز در مسیر رسیدن به آن نقطه موعود هستیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.