حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
معرفی کتاب «دعوت توحیدی»
01 سپتامبر 2022 - 8:03
شناسه : 4427
بازدید 634
29
به بهانه مرگ گورباچف

در کتاب “دعوت توحیدی” زوایای مهمی از نامه تاریخی امام خمینی به میخائیل گورباچف بیان شده كه به خوبی وضعیت آن روز را برای خوانندگان به تصویر می‌کشد. در زمستان ۱۳۶۷ درحالی که جمهوری اسلامی ایران به تازگی تجاوز رژیم بعث عراق به خاک ایران را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، اتحاد جماهیر شوروی، […]

ارسال توسط : منبع : پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
پ
پ

در کتاب “دعوت توحیدی” زوایای مهمی از نامه تاریخی امام خمینی به میخائیل گورباچف بیان شده كه به خوبی وضعیت آن روز را برای خوانندگان به تصویر می‌کشد.

در زمستان ۱۳۶۷ درحالی که جمهوری اسلامی ایران به تازگی تجاوز رژیم بعث عراق به خاک ایران را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، اتحاد جماهیر شوروی، یكی از مهم‌ترین همسایگان ایران، با عواقب ناشی ازمقایسه سوسیالیسم و امپریالیسم دست به گریبان بود. در چنین فضایی امام خمینی، بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی طی نامه‌ای تاریخی و با ژرفنگریِ منبعث از روح الهی خود، گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی را برای برون‌رفت از مشكلات كمونیسم و جلوگیری از سقوط به دامنِ امپریالیسم به اسلام دعوت كردند.

نامه تاریخی امام به گورباچف، دارای مفاهیم و فرازهای مهم و قابل تاملی است که می‌تواند برای بررسی وقایع مهم تاریخی منطقه، به خصوص برای جوانان و نوجوانان راهگشا باشد. از این رو مطالعه کتابی جامع در این رابطه بسیار مهم است.

كتاب “دعوت توحیدی” كه روایتی از ابعاد مختلف نامه مهم و تاریخی حضرت امام به میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی است، در قالب مجموعه “دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان” توسط موسسه فرهنگی هنری مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

در این كتاب با روایت این حادثه مهم تاریخی به نقل از نمایندگان حضرت امام یعنی آیت‌الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و مرضیه حدیدچی(دباغ) سعی شده خواننده با وضعیت آن روز شوروی و ابعاد مهم نامه امام و نیز پاسخ گورباچف آشنا شود.

در نخستین صفحات كتاب “دعوت توحیدی” موضوعاتی از جمله شرایط و زمینه‌های ارسال نامه تاریخی، اوضاع شوروی در دوره گورباچف و زمینه‌های تدوین و صدور نامه امام خمینی به آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی مورد بررسی قرار گرفته است و سپس متن كامل نامه تاریخی امام خمینی ضمیمه شده است تا مخاطب بتواند با مطالعه این نامه، در متن رویداد قرار گیرد.

معرفی کتاب «دعوت توحیدی»

در مرحله بعد، آنچه مورد اهمیت است، واکنش گورباچف به این نامه است. از این رو در صفحات بعدی کتاب این واکنش مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشی از کتاب “دعوت توحیدی” درباره واکنش رهبر اتحاد جماهیر شوروی به نامه امام آمده است: «گورباچف ابتدا از این پیام تجلیل کرد و آمادگی خود را برای ارسال جواب ابراز نمود و گفت: ما برخی از اشتباهات گذشته را ترمیم می‌کنیم که بار دیگر مبتلا نشویم…»

بازتاب نامه امام در میان مسلمانان جمهوری آذربایجان و نیز در میان اندیشمندان روس و اهمیت نامه امام از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است.

در کتاب “دعوت توحیدی” زوایای مهمی از این رویداد تاریخی بیان شده كه به خوبی وضعیت آن روز را برای خوانندگان به تصویر می‌کشد. علاوه بر این، کتاب حاوی تصاویری از سفر هیئت ایرانی به شوروی برای ابلاغ پیام تاریخی امام خمینی و دیدار با مقامات شوروی و نیز تصاویری از جلسه شوارنادزه، آخرین وزیر خارجه شوروی با امام خمینی برای ابلاغ پاسخ گورباچف است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.