حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۵ فروردین , ۱۴۰۳ 15 رمضان 1445 Sunday, 24 March , 2024 ساعت ×
پوتین: امیدوارم رئیسی دعوت من را بپذیرد و به روسیه سفر کند
09 دسامبر 2021 - 8:43
شناسه : 3006
بازدید 499
17

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران دعوت او را پذیرفته و اوایل سال جاری میلادی به مسکو سفر کند. طبق گزارش خبرگزاری رسمی ارمنستان، پوتین در یک نشست خبری بعد از گفت‌وگو با نخست‌وزیر یونان گفت: «درباره مسئله ایران صحبت کردیم و امیدوارم که رئیس‌جمهور ایران دعوت من را پذیرفته و بتواند […]

ارسال توسط : منبع : جهان نيوز
پ
پ

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران دعوت او را پذیرفته و اوایل سال جاری میلادی به مسکو سفر کند.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی ارمنستان، پوتین در یک نشست خبری بعد از گفت‌وگو با نخست‌وزیر یونان گفت: «درباره مسئله ایران صحبت کردیم و امیدوارم که رئیس‌جمهور ایران دعوت من را پذیرفته و بتواند اوایل سال آینده به روسیه سفر کند.»

«لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در تهران نیز شهریورماه سال جاری ابراز امیدواری کرده بود که «هر وقت وضعیت ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اجازه دهد» سفر رئیسی به مسکو انجام شود.

پوتین یکی از نخستین رهبران جهان بود که پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفت. او در پیامی ابراز امیدواری کرد فعالیت رئیس‌جمهور جدید ایران به توسعه روزافزون همکاری دوجانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و تعامل در امور بین‌الملل منتهی شود.

آخرین گفت‌وگوی تلفنی سران دو کشور روز ۲۵ آبان‌ماه اتفاق افتاده است. در آن تماس، رئیسی ضمن قدردانی از تماس تلفنی پوتین اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و اظهار داشت: :آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقاء هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.»

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات بین‌المللی همگرایی و هم‌افزایی دارند، اظهار داشت: «مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحکیم چندجانبه‌گرایی از جمله وجوه مشترک دو کشور است.»

پوتین هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: «مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و  اجرایی شود.»

رئیس جمهور روسیه با تأکید بر اینکه مسکو به ارتقاء سطح روابط اقتصادی و نهایی شدن برنامه‌های سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایران ارزش زیادی قایل است، گفت: شاهد گرایشات مثبتی برای ارتقاء روز افزون سطح همکاری‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌الملل هستیم و بی‌تردید روند توسعه همکاری‌ها شتاب خواهد گرفت.

پوتین با اشاره به همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای بویژه سوریه، گفت: با تلاش مشترک توانستیم استقلال سوریه را حفظ کرده و کانون تروریست‌ها در این کشور را منهدم کنیم. البته همچنان باید همکاری‌های نزدیک خود را بویژه در حوزه های مختلف منطقه ای ادامه دهیم.

رئیس جمهور روسیه در پایان اظهار داشت: روسیه مصمم است همکاری در زمینه مقابله با کرونا و ارسال محموله‌های واکسن به ایران را همچنان ادامه دهد.

روسیه همچنین یکی از طرف‌های مذاکره با ایران در گروه ۱+۴ است که در حال انجام مذاکراتی در وین برای رفع تحریم‌ها علیه ایران است.

مسکو با تأکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام عامل ایجاد تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران است بر ضرورت رفع تمامی تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران تأکید کرده است.

روسیه همچنین شهریورماه سال جاری از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد.  «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران ضمن ابراز رضایت از پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، آن را اولین موفقیت سیاست خارجی رئیسی و امیرعبداللهیان خواند. «بختیار خاکیموف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در سازمان همکاری‌های شانگهای هم حضور ایران در این مجموعه را بسیار مفید توصیف کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.