حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
پنج نکته مهم درباره ماجرای کرونا در ایران/ موارد مهمی که در تاریخ ثبت شد
09 ژوئن 2022 - 17:10
شناسه : 4035
بازدید 309
11
حالا دنیا باید ایران را به هم نشان دهد

ایران با وجود تحریم توانسته عملکرد بهتری در مهار بیماری کرونا نسبت به کشورهای غربی خصوصا آمریکا داشته باشد اما چند نکته مهم در خصوص این عملکرد حائز اهمیت است. کرونا در کشورمان ماجرای دیگری با تمام جهان دارد. درحالی که در چنین مواقعی برخی رسانه‌های روشنفکر انگشت اشاره‌شان رو به کشورهای غربی و برخی […]

ارسال توسط : نویسنده : امیر حمزه نژاد منبع : جهان نيوز
پ
پ

ایران با وجود تحریم توانسته عملکرد بهتری در مهار بیماری کرونا نسبت به کشورهای غربی خصوصا آمریکا داشته باشد اما چند نکته مهم در خصوص این عملکرد حائز اهمیت است.

کرونا در کشورمان ماجرای دیگری با تمام جهان دارد. درحالی که در چنین مواقعی برخی رسانه‌های روشنفکر انگشت اشاره‌شان رو به کشورهای غربی و برخی کشورهای توسعه یافته آسیاسی شرقی است و آن‌ها را الگوی تمام نمای بشریت توصیف می‌کنند اما در چالش عمیق بیماری کرونا این ایرانیان بودند که توانستند هم به لحاظ مدیریتی و هم رفتار اجتماعی در بسیاری عرصه‌ها یک الگو باشند.

هر چند که هنوز سایه شوم این ویروس از سر کشورمان تماما رفع نشده است اما با توجه به آمار قابل مقایسه این بیماری در کشورمان و خصوصا کشورهای غربی به خوبی می‌توان به این نتیجه رسید که این بیماری تا حد بسیاری در ایران کنترل شده است. اما بازهم باید تاکید شود که ماجرای کرونا در ایران چه با کشورهای غربی و توسعه یافته و چه کشورهای دیگر بسیار منافات داشته و متفاوت بوده است.

برای بررسی و تبیین این موضوع به چند نکته اساسی اشاره می کنیم:

مواسات به جای غارت: با آغاز همه گیری بیماری کرونا تب تند ذخیره مواد بهداشتی و عفونت‌زدا در جهان شکل گرفت و یک رقابت بعضا غیراخلاقی را شاهد بودیم. در شرایطی که حتی برخی کشورهای غربی از هم محموله های ماسک و مواد ضدعفونی سرقت می کردند به سرعت در کشورمان یک جنبش تولید مواد ضدعفونی و ماسک صورت گرفت و این وسایل با قیمت و توزیع مناسب در اختیار مردم قرار گرفت. جالب اینجاست که مردم در امور خیر وارد گود شدند و اینبار به یکدیگر ماسک و مواد ضدعفونی ارایه می کردند و در این حوزه کمک رسانی قابل توجهی به همنوعان صورت گرفت.

تحریم و خوداتکایی: درحالی که در بسیاری از کشورهای جهان معامله‌های مختلف واکسن صورت می گرفت. کشورمان در این حوزه به غیر از تلاش برای واردات واکسن دست به تولید این محصول زد. دستکم شش واکسن کرونا در کشورمان ساخته شد اما دولت برای ایجاد توازن و حتی حق انتخاب دست به واردات واکسن هم زد و در مراکز تزریق واکسن شاهد تنوع ارایه واکسن بودیم. این درحالی بود که کشورمان در این حوزه هم تحریم بود و متاسفانه برخی کشورها مانند هندوستان با بی اخلاقی از ارایه تعهدی که به ایران داده بودند، سر باز می زدند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع شتاب بیشتری گرفت و واکسیناسیون عمومی طی چند هفته با شدت تمام با رکوردی بی نظیر توسط کادر درمان انجام شد که در نوع خود منحصر به فرد است. تلاشی همه جانبه که میوه آن را امروز جامعه با کاهش تعداد قربانیان و همچنین مبتلایان به بیماری کرونا چید.

قربانیان یک رقمی و مبتلایان دو رقمی شده است: دستاوردی که امروز باید در حوزه پزشکی و همچنین مدیریت اجرایی کشور به آن ارج نهاده شود این است که خوشبختانه تعداد روزانه قربانیان کرونا در کشور یک رقمی شده است و حتی یک روز نیز صفر بوده است و تعداد مبتلایان نیز دو رقمی شده است و کادر درمان نیز برای درمان بیماران کرونایی با تجربه و تجهیزات کامل مانند این مدت مشغول به خدمت رسانی به مردم هستند. هر چند که برای جشن گرفتن در این حوزه زود است و ویروس کرونا پیچیده و غیر قابل پیش بینی است اما تا به امروز می توان مدیریت در این عرصه را خوب توصیف کرد.

همدلی و کار جهادی: شاید یکی از اتفاقات کرونایی که باید به عنوان الگو آنهم در زمان تحریم از آن یاد کرد کار همدلانه و جهاد مومنانه ملت ایران در حوزه مقابله با بیماری کروناست. گروه های جهادی پای کار آمدند و دست به ابتکارات قابل توجهی زدند. این ابتکارات تا جایی به طور مویرگی انجام می شد که حتی در محلات نیز جوانان  دست به کار ضدعفونی کردن معابر و درب منازل برای مقابله با این بیماری شدند. در نقاط دور دست و صعب العبور شاهد حضور جوانان انقلابی و جهادی از قشرهای مختلف مردمی بودیم. این جوانان به دل خطر زدند و همپای کادر درمان در مراکز درمانی و پزشکی کشور جهت کمک به بیماران کرونایی داوطلب شده و جانانه ایستادند. جالب اینجاست که مردم نیز با توجه به همه خطرات این بیماری از لحاظ روانشناسی رفتار مناسبی از خود نشان دادند. جالب است که در این کار جهادی حتی بعضا دیده می شد که زنان کهن سال و خانه دار نیز به خیابان‌ها آمده و به طور مثال اقدام به ضدعفونی کردن باجه های عابر بانک می کردند. تداعی یک سنت انقلابی که در زمان جنگ نیز در جبهه های نبرد جنگ تحمیلی علیه دشمن بعثی این همدلی و کار جهادی به خوبی دیده می شد.

خدمات دهی به همه بیماران به جای اولویت بندی: در ایران خدمات دهی به همه بیماران به طور خاصی انجام شد که موضوع بی عدالتی در این حوزه شکل نگیرد. در این زمینه نیروهای نظامی هر گاه اوضاع را وخیم می دیدند بیشتر کمک رسان کادر درمان می شدند و با به راه انداختن مراکز درمانی موقت نیروهای خود در این زمینه را به میدان می آوردند. جالب اینجاست که در کشورهایی مانند آمریکا که لیبرالیسم و دموکراسی خواهی شعاری همیشگی است عنوان می شد که باید در ارایه خدمات پزشکی به بیماران کرونایی اولویت بندی شود مثلا پیرها در این حوزه خدمات دریافت نکنند. حتی این استدلال بی رحمانه اما کاپیتالیسمی مطرح می شد که مردن هر فرد پیر بار مالی بیشتری را از روی دوش دولت بر می دارد و کرونا نیز به کمک دولت آمریکا آمده است. به هر جهت بدون هیچ اولویتی بیماران کرونا در کشورمان درمان شدند و سایه بی عدالتی در این حوزه چندان احساس نشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.