حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
هشدار نسبت به وارونه جلوه دادن غیرت دینی؛ برخی تعصب، خشونت و بی منطقی را به جای مفهوم غیرت دینی به خورد مخاطب می دهند
24 ژانویه 2022 - 9:16
شناسه : 3257
بازدید 343
13
دکتر فلاح در هفتاد و سومین نشست انقلاب اسلامی؛

هفتاد و سومین نشست (وبینار) انقلاب اسلامی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب با حضور دکتر محمد جواد فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با موضوع نقش غیرت دینی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نسبت غیرت دینی با عقلانیت و بصیرت غیرت دینی جایگاه و کارکردها چالش ها، موانع و راهکارها، نقش ها و […]

ارسال توسط : منبع : پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی
پ
پ

هفتاد و سومین نشست (وبینار) انقلاب اسلامی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب با حضور دکتر محمد جواد فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با موضوع نقش غیرت دینی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نسبت غیرت دینی با عقلانیت و بصیرت غیرت دینی جایگاه و کارکردها چالش ها، موانع و راهکارها، نقش ها و وظایف،  چهارشنبه ۲۹دی ماه ۱۴٠٠ به همت ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی(مجمع تخصصی گفتمان انقلاب اسلامی) در دفتر این ستاد برگزار شد.

فلاح در این نشست با بیان اینکه غیرت دینی یکی از اصول اساسی انقلاب اسلامی است، گفت: بررسی اهمیت، جایگاه، ضرورت مظاهر و جلوه های غیرت دینی بر اساس دیدگاه های رهبر معظم انقلاب در عصر کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با اشاره به اینکه مسئله غیرت دینی به حوزه اخلاق گره خورده است، عنوان کرد: غیرت از یکی از ویژگی‌های قلبی و روحی انسان است که با مباحث معرفتی عجین شده؛ انسان نسبت به چیزی که برای او ارزشمند است، اهمیت قائل است و وظیفه مراقبت در قبال آن را در خود احساس میکند.

وی با بیان اینکه برخی از علما ریشه غیرت را در شجاعت و محبت می دانند، ابراز کرد: به گفته علمای اخلاق، غیرت برخاسته است صفن شجاعت است و انسان را وادار به حفاظت از چیزهایی می کند که برای او ارزشمند است.

فلاح به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم در سالروز قیام ۱۹ دی اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی به غیرت والای مردم اشاره کردند که متعلق غیرت دینی در سخنان ایشان مسئله دین بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با بیان اینکه قیام ۱۹ دی نمونه‌ای از جلوه‌گر شدن غیرت دینی مردم است، گفت: این قیام عمق اعتقاد دینی مردم را نشان داد که هر کجا پای مراجع تقلید در میان باشد،  شجاعانه در صحنه حاضر می شوند.

وی با اشاره به این که محبت به مقوله دین، سبب جمع شدن مردم در اطراف امام خمینی(ره) شد، عنوان کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی فطرت پنهانی جامعه دینی ما را بیدار کرد، خون آنها را به جوش آورد و آنچنان تشییع بی نظیری را به راه انداخت و نشان داد که افراد جامعه از لحاظ دینی انسانهای غیوری هستند.

فلاح ادامه داد: متاسفانه گاهی به واسطه فعالیت‌های رسانه ای مفهوم غیرت دینی وارونه نشان داده شده و مفاهیمی مانند تعصب، خشونت و بی منطقی به عنوان مفهوم غیرت دینی به خورد مخاطب داده می شود؛ اینگونه القا می شود که اگر نسبت به اصول انقلاب حساسیت داشته باشیم به نوعی دچار تعصب و خشونت شده ایم.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با اشاره به اهمیت حساسیت نسبت به غیرت دینی و جدا کردن آن از سایر مفاهیم ضد اخلاقی، اظهار داشت: براساس روایات، سایر شعبه های غیرت مانند غیرت ناموسی نیز به غیرت دینی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تبلیغ و تلاش فرهنگی فراوانی برای متهم کردن صفت غیرت دینی به غیر منطقی بودن در سطح جامعه صورت می گیرد، ابراز کرد:  عقلانیت و بصیرت از جمله شاخص‌های غیرت دینی در کلام رهبر معظم انقلاب است؛ کسی که غیرت دینی دارد نه به میل شخصی بلکه بر اساس عقل خود از ارزش ها دفاع می کند که این عقل نیز طی سلسله مراتبی به قلب، فطرت و نهایتاً به خداوند متعال برمی‌گردد.

فلاح شاخصه مهم دیگر برای غیرت دینی را حساسیت و دغدغه مندی معرفی کرد و افزود: در حال حاضر مردم نسبت به مبانی انقلاب حساس هستند که خود نشان دهنده غیرت دینی آنهاست اما دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این حساسیت را کمرنگ کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف در ادامه به مظاهر غیرت دینی اشاره کرد و گفت: یکی از مظاهر این غیرت حساسیت نسبت به علمای شایسته و ربانی است؛  مردم در مقاطع مختلف مانند قیام ۱۹ دی، نهضت تنباکو، مشروطه و قضیه مسجد گوهرشاد عدم بی تفاوتی خود را نسبت به مراجع تقلید نشان دادند.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از مظاهر نمود غیرت دینی میدان های نظامی است البته رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که در جمهوری اسلامی تکیه تنها به ابزار نظامی نیست بلکه ابزار نظامی زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که متکی به ایمان و غیرت دینی باشد.

فلاح افزود: میدان فتنه محل دیگر برای ظهور غیرت دینی است؛ مردم ایران در این عرصه نیز همواره موفق بوده اند به عنوان مثال وقتی مردم در فتنه ۸۸ نسبت به اصل نظام احساس خطر کردند،  شجاعانه به میدان آمدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با بیان اینکه حاکمیت دین و عدم تسلیم در برابر دشمن از اصول اساسی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، ابراز کرد: منشاء تمامی اصول انقلاب از جمله استقلال و مبارزه با فساد و بی عدالتی همان غیرت دینی است.

وی حضور باشکوه مردم در تشییع پیکر سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی را نماد غیرت دینی مردم در میدان فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: انسانی که از غیرت دینی برخوردار است، این غیرت را به تمامی ابعاد زندگی خود سرایت می دهد و نشانه های آن در سبک زندگی او نمایان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف با اشاره به اینکه مظاهر غیرت دینی در عرصه خاصی محدود نمی‌شود، عنوان کرد: حساسیت نسبت به دستاوردها انقلاب، مراقبت از آنها و اهمیت به تولیدات داخل از مظاهر غیرت دینی است.

وی در پایان به عوامل تقلیل دهنده غیرت دینی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: هر آنچه که سبب تقلیل عقلانیت و حساسیت به عنوان دو شاخصه مهم، در جامعه شود سبب تقلیل غیرت دینی هم خواهد شد؛ حرکت به سمت خشم، بی منطقی و تعصب سبب انحراف مفهوم والای غیرت دینی می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.