حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
هشت دلیل برای امیدواری به آینده اقتصاد ایران
25 ژوئن 2022 - 8:36
شناسه : 4091
بازدید 405
10

دولت را مقروض تحویل گرفتیم و توانستیم از بحران عبور کنیم، فروش نفت را افزایش دادیم، بدون استقراض از بانک مرکزی کشور را اداره کردیم و بخشی از پول‌های بلوکه شده را پس گرفتیم و با آن نسبت به واردات واکسن، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی اقدام کردیم. نتیجه این روایت مقامات ارشد دولتی اکنون […]

ارسال توسط : منبع : جهان نيوز
پ
پ

دولت را مقروض تحویل گرفتیم و توانستیم از بحران عبور کنیم، فروش نفت را افزایش دادیم، بدون استقراض از بانک مرکزی کشور را اداره کردیم و بخشی از پول‌های بلوکه شده را پس گرفتیم و با آن نسبت به واردات واکسن، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی اقدام کردیم. نتیجه این روایت مقامات ارشد دولتی اکنون در رشد اقتصادی بالای ۴درصد، کاهش نرخ بیکاری و البته روند نرخ تورم متبلور شده است.

به‌گزارش همشهری، با گذشت یک سال از زمان انتخاب سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور، گزارش‌های بانک مرکزی، وزارتخانه‌های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه نشان از بهبود وضعیت اقتصادی ایران دارد تا جایی که رئیس‌جمهور روز پنجشنبه اعلام کرد: بدون ایجاد تعهد جدید برای کشور، فروش نفت را افزایش داده‌ایم. افزون بر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیران نفت، اقتصاد و صمت هم از چشم‌انداز مثبت اقتصاد ایران سخن گفته‌اند.

رئیس‌جمهور با اشاره به مواجه شدن دولت سیزدهم با کسری بودجه ۴۸۰هزار میلیارد تومانی در دوران انتقال قدرت، اعلام کرد: دولت همه تلاش خود را به‌کار گرفت تا بدون استقراض از بانک مرکزی یا چاپ پول که خود باعث تورم می‌شود سال۱۴۰۰ را پشت سر بگذارد. او فاش کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، هر ماه، افزون بر پرداخت حقوق و دستمزد، ۱۰ تا ۱۳هزار میلیارد تومان بابت هزینه‌هایی پرداخت می‌کند که در این دولت انجام نشده است. او تأکید کرد:‌ اگر پول ملی بی‌ارزش شود، هر چه هم حقوق افراد را افزایش دهیم، باز هم حریف تورم نمی‌شویم. تورم به‌طور حتم باید مهار شود. دولت مردمی از ابتدای کار خود به‌دنبال مهار شیوع کرونا، رفع کسری بودجه، تامین مطمئن کالاهای اساسی و مهار تورم بود که این مسائل همچنان در دستور کار قرار دارند.

گزارش میرکاظمی به مراجع
پنجشنبه این هفته مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه راهی قم شد تا گزارشی از عبور اقتصاد ایران در دوران انتقال قدرت از دولت دوازدهم به سیزدهم ارائه کند و بگوید: با اصلاح نظام یارانه‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می‌شود حمایت‌های لازم از اقشار متوسط و ضعیف جامعه صورت گرفته است. این مقام ارشد اقتصادی در دیدار با برخی آیات عظام و مراجع تقلید اذعان کرد:بروز خشکسالی و تنش آبی در اکثر استان‌های ایران باعث کاهش تولید داخلی محصولات کشاورزی ازجمله گندم شده و قیمت جهانی کالاهای اساسی در سال گذشته نسبت به سال قبل آن ۲ تا ۳ برابر شده بود درحالی‌که دولت سابق ذخایر کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را مصرف و از ۸میلیارد دلار اعتبار ارزی در بودجه برای خرید کالاهای اساسی، مبلغ ۵.۶میلیارد دلار آن مصرف کرده بود.

سنگینی بدهی دولت قبل
معاون برنامه و بودجه رئیس‌جمهور فاش کرد: کشور با بدهی‌های سنگین تحویل این دولت شد تا جایی که در همان مرداد ماه سال۱۴۰۰ با بدهی ناشی از استقراض از بانک مرکزی ۵۴هزار میلیارد تومان و نیز برداشت از صندوق توسعه ملی بیش از ۶۰میلیارد دلار و بدهی به سیستم بانکی و بدهی به تأمین اجتماعی مواجه بودیم و تا جایی که برای بالغ بر ۵۳۰هزار میلیارد تومان تا پایان سال۱۴۰۴ برای دولت کنونی تعهد ایجاد شده است. او با بیان اینکه دولت تلاش کرده درآمدهای نفتی و مالیاتی را افزایش دهد و بخشی از پول‌های بلوکه‌شده ایران را پس بگیرد درباره نحوه مصرف دلارهای نفتی اعلام کرد: درست است که قیمت نفت افزایش یافته و درآمد دولت افزایش می‌یابد ولی ۴۰درصد درآمد امسال وارد صندوق توسعه می‌شود و ۱۴.۵درصد سهم شرکت ملی نفت است و سهم دولت از فروش نفت ۴۵.۴درصد خواهد بود.

جهش صادرات نفت ایران
وزیر نفت هم از افزایش ۴۰درصدی وصول مطالبات وزارت نفت از محل فروش نفت، گاز، فراورده‌های نفتی و پتروشیمی در بهار امسال خبر داده و می‌گوید: میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت طی امسال نسبت به سال گذشته بسیار مثبت بوده است، جواد اوجی تأکید کرد: تعهد وزارت نفت در بحث درآمدهای نفتی تبصره۱۴ در سال گذشته ۳۱۳هزار میلیارد تومان بود که با تلاش دولت و این وزارتخانه توانستیم امسال بیش از ۳۵۰هزار میلیارد تومان واریز داشته باشیم. وزارت نفت با برنامه‌ریزی‌های انجام‌داده، همه تلاش خود را خواهد کرد که منابع پیش‌بینی شده بودجه را در تبصره‌های یک و ۱۴ محقق کند.

همزمان برخی منابع بین‌المللی از افزایش صادرات نفت ایران به ۹۶۱هزار بشکه در روز طی روزهای اول تا ۱۹ژوئن خبر داده‌اند درحالی‌که صادرات ال‌پی‌جی ایران نیز طی امسال ۴درصد از پیش‌بینی‌ها بیشتر بوده است. پترولجستیک، شرکت تحلیل تجارت دریایی نفت می‌گوید افزایش صادرات نفت ایران به نزدیک یک میلیون بشکه در روز در شرایطی رخ داده که طی ماه میلادی گذشته صادرات نفت ایران ۴۶۱هزار بشکه در روز برآورد شده بود و با وجود تحریم‌های آمریکا تولید و صادرات نفت ایران روندی صعودی داشته و چین بزرگ‌ترین خریدار نفت از این کشور بوده است.

ساماندهی وضع صنعت
رضا فاطمی امین وزیر صمت هم دیروز در جمع نمازگزاران تهرانی با بیان اینکه تاکنون گام‌های بلندی در حوزه تولید برداشته شده است، اعلام کرد: در ۳ماه نخست سال‌جاری تعداد ۲۴۶هزار خودرو تحویل داده شده که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۳۶درصدی همراه شده است. وزیر صمت همچنین از رشد ۴۰درصدی صادرات ایران در سال۱۴۰۰ خبر داده و گفته در بهار امسال نسبت به بهار پارسال حدود ۴۰درصد بر صادرات ایران افزوده شده و به‌طور متوسط از ابتدای سال۱۴۰۱ تاکنون هر هفته حداقل یک هیأت خارجی وارد کشور شده است.

مهار تورم در دستور کار دولت
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم هفته گذشته اعلام کرد: مهار تورم همچنان از اولویت‌های ستاد اقتصادی دولت است. او در عین حال اعلام کرد: اکنون درآمدهای حاصل از فروش نفت پس از ۹۰روز وصول می‌شود و اگرچه تولید و صادرات خوب است اما برای محقق شدن اهداف بودجه نیازمند توفیقات بیشتری هستیم و امیدواریم با توجه به حذف ارز ترجیحی در پایان سال همه تعهدات انجام شده باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.