حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
فشار بیکاری به طردشدگان از سوی ملت/ فیل اصلاح طلبان دوباره هوای تغییر قانون اساسی کرد
19 فوریه 2022 - 10:10
شناسه : 3427
بازدید 378
8

اصلاح طلبان تا زمانی که بر سر کار هستند با سیاسی کاری در امور اجرایی مشکلاتی کشور را افزون‌تر می‌کنند. این روزها  مشکلاتی که کشور دارد حاصل تلنبار شدن بسیاری از اموری است که باید رتق و فتق می‌شد اما این جریان سیاسی خود را مشغول مباحث سیاسی دسته چندمی کرد و به امور محوله […]

ارسال توسط : نویسنده : امیر حمزه نژاد منبع : جهان نيوز
پ
پ
اصلاح طلبان تا زمانی که بر سر کار هستند با سیاسی کاری در امور اجرایی مشکلاتی کشور را افزون‌تر می‌کنند. این روزها  مشکلاتی که کشور دارد حاصل تلنبار شدن بسیاری از اموری است که باید رتق و فتق می‌شد اما این جریان سیاسی خود را مشغول مباحث سیاسی دسته چندمی کرد و به امور محوله به درستی رسیدگی نکرد و درواقع به اصل معنی سیاست یعنی تدبیر در امور بود مشغول نشد بلکه به قدرت گرایی و بازی‌های روانی روی آورد.

حالا این جماعت سیاسی که با توجه به رای مردم از مدیریت امور کنار گذاشته شده است به سراغ مواردی چون اصلاح قانون اساسی و مباحث تفسیری و مدنی رفته است تا از این راه خود را در اذهان عموم زنده نگاه دارد. این درحالی بود که بسیاری مطرح می کنند که اگر این جریان سیاسی قانون اساسی را به درستی در چندسالی که زمام امور را در دست داشت اجرا می‌کرد بسیاری از مشکلات امروز بوجود نمی آمد.

با طرح موضوع «اصلاح قانون اساسی» که از سوی «محمدرضا باهنر» عنوان شد بلافاصله اصلاح طلبان در این عرصه وارد شده و موضوع مطرح شده را به سمت اهداف خویش که نه تنها برای اداره امور کشور ضروری نیست بلکه ممکن است در ساختار اداره کشور مشکلاتی بوجود بیاورد و نگاه مدیریتی در آن وجود ندارد و بیشتر مسائل سیاسی جناحی در آن مستتر است، هدایت می‌کنند.

مسائلی که همواره در بزنگاه‌های سیاسی خصوصا زمانی که اصلاح طلبان و متحدان سیاسی‌شان مدیریت را در دست داشتند و مشکلات کشور به مرز بحران رسیده بود مطرح می کردند، مانند بازی با مسئله رفراندوم که همواره برای انحراف افکارعمومی عنوان شده و هیچگاه نیز کاربرد اصلی آن مورد توجه قرار نگرفته است، بلکه با این موضوع به طور کاملا سیاسی جناحی و برای تامین منافع یک جریان سیاسی رفتار شده است.

در همین رابطه، «غلامعلی رجایی»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرده است: «مدت هاست از زمان تغییرات در قانون اساسی گذشته است، از همین رو نخبگان سیاسی و حقوقی باید دور هم جمع شوند موارد را بررسی و ارائه کنند و نتیجه را خدمت رهبری بفرستند.»

وی  درباره این‌که گفته می‌شود شاید با اصلاح قانون اساسی از نظام ریاست جمهوری به سمت نظام پارلمانی برویم، گفت: بله، امکان دارد. با اصلاح قانون اساسی چه بسا بحث ریاست جمهوری و پارلمانی قضیه‌اش روشن شود و یا برگزاری رفراندوم در برخی از مسائل هم مشخص می‌شود البته بعضی نقص‌های حقوقی وجود دارد که به اعتقاد من زمانش رسیده است که برطرف شوند.

«محمود میرلوحی» فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره بیان می‌کند: «جریان اصلاح‌طلب برخلاف جریان اصولگرایی می‌خواهد متناسب با سایر شرایط امروز دنیا و اتفاقاتی که در حوزه سیاست می‌افتد، احزاب را در مسائلی مانند اصل ۱۱۰ قانون اساسی، مباحث زیستی، بحث نظارت بر انتخابات و تشکیل کمیسیون ملی انتخابات مشارکت دهند.»

این فعال اصلاح طلب افزود: «اما بحث این است اگر قرار است تغییراتی در قانون اساسی صورت گیرد به کدام سمت و سو می‌خواهد برود، اصلاح‌طلبان مکرراً تغییر و به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی را مطرح کردند حتی آقای روحانی یک سری از صحبت‌ها را در خصوص نظارت‌ها به طور جدی مطرح کردند و یک هیئتی را بعد از انتخابات سال ۹۸ برای این کار معلوم کردند، که ما یادمان نرفته است.»

«محمد تقی فاضل میبدی» دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز درباره اصلاح قانون اساسی گفت: «برخی اصولگرایان برای اینکه حقوق ملت را کم کنند خوابی دیده‌اند یعنی از نقش جمهوریت کاسته و بر نقش شورای نگهبان اضافه کنند.»

وی تاکید کرد: «باید در قانون اساسی اصلاحاتی انجام شود و به بعضی از بندهای آن نیز نقدهای جدی وجود دارد که هیچ شکی در آن نیست. اما اینکه آیا با این تفکری که امروز در برخی نهادها حاکم است، اصلاح قانون اساسی به نفع حقوق ملت خواهد بود یا خیر جای سوال دارد. »

اسماعیل گرامی مقدم قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره کلید واژه «جمهوری دوم»‌که در این راستا مورد توجه اصلاح طلبان قرار گرفته،‌ می‌گوید‌:‌«مفهوم «جمهوری دوم» که این روزها توسط افرادی مانند آقای باهنـــر که ازجمله اصولگرایان معتدل هستند مطرح می‌شود، مفهوم جدیدی نیست و درگذشتــه نیز مورد مطالبه اصلاح‌طلبان بوده است. ایــن مفهوم جدیدی نیست. اصلاح‌طلبان از گذشتــه همواره به دنبال اصلاح ساختارها و اصلاح قانون اساسی بوده‌اند و این موضوع امروز هم مورد مطالبه آنها قرار دارد.»

وی  که به خوبی از نیت اصلاح طلبان در پرداختن به موضوع اصلاح قانون اساسی پرده برمی‌دارد، افزود:‌ «اصلاح‌طلبان خواستار به‌روز بودن و استفاده بهینــه از ظرفیت‌های قانون اساسی بوده‌اند و همواره خواستار این نکته هستند که ظرفیت‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد و بهینه نیست باید به‌صورت بهینه دربیاید. اصلاح‌طلبان این مطالبه را بارها مطرح کرده و هزینه‌های زیادی نیز در این رابطه داده بودند. آقای باهنر و بقیه دوستانی که این موضوع را مطرح می‌کنند در راستای کمک به جریان اصلاحات برای تغییر قانون اساسی با مشارکت مردم هستند.»

با این حال با نگاهی به سخنان فعالان اصلاح طلب و نوع برخورد سیاسی آنان با مسئله اصلاح قانون اساسی به خوبی جنس تعریف یک بازی سیاسی دیگر با افکارعمومی لمس می‌شود. ‌آنچه اصلاح طلبان دراین عرصه با سخنان باهنر به آن می‌اندیشند یک فضاسازی دیگر برای ورود به انتخابات است و از این مبنا جهت مهیا کردن فضای سیاسی کشور برای حضور در انتخابات مجلس با یک پوست اندازی جدید و کلید واژه «جمهوری دوم» استفاده می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.