حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
غیرت دینی ناشی از ایمان و عقلانیت
13 ژانویه 2022 - 10:20
شناسه : 3185
بازدید 511
8

?حضرت آیت الله خامنه ای در یدار ۱۹دی سالروز قیام مردم قم علیه رژیم سفاک پهلوی، این حرکت را ناشی از غیرت دینی مردم دانسته و فرمودند:” یک نکته‌ی دیگر این است که نقش غیرت دینی مردم را در این قضیّه نبایستی نادیده گرفت. علّت اینکه من روی این تکیه میکنم این است که انسان […]

ارسال توسط : نویسنده : ناصح گلستانی منبع : اندیشه سرای ناصح گلستانی
پ
پ

?حضرت آیت الله خامنه ای در یدار ۱۹دی سالروز قیام مردم قم علیه رژیم سفاک پهلوی، این حرکت را ناشی از غیرت دینی مردم دانسته و فرمودند:” یک نکته‌ی دیگر این است که نقش غیرت دینی مردم را در این قضیّه نبایستی نادیده گرفت. علّت اینکه من روی این تکیه میکنم این است که انسان میبیند تبلیغ میشود و در واقع تلاش فرهنگی وسیعی انجام میگیرد برای اینکه چیزهایی که ناشی از غیرت دینی است، به بی‌منطقی و خشونتهای  بی‌منطق متّهم کنند. من میخواهم عرض بکنم که نه، قضیّه این جور نیست؛ غیرت دینی، در آنجایی که  خودش را نشان میدهد و تأثیرگذار است، همراه با عقلانیّت است؛ و غیرت دینی اساساً ناشی از بصیرت است، که بصیرت یک شعبه‌ای از عقلانیّت است و نشان‌دهنده‌ی عمق دین‌داری است و در اغلب موارد این غیرت دینی وقتی شما نگاه میکنید، می‌بینید که با عقلانیّت همراه است. شخصیّت‌هایی که بیشترین غیرت دینی را دارند، اینها غالباً دارای عقلانیّت بالا هستند.”

?غیرت در مقابل بی غیرتی و دیاثت است. برای غیرت انواع و اقسامی را می توان برشمرد.

غیرت دینی

غیرت سیاسی

غیرت ناموسی

غیرت ناموسی، در مقابل بی غیرتی ناموسی مطرح هست که به فرد بی غیرت در قبال ناموس؛ دیوث اطلاق می شود و به کسی که در قبال تحکم، تکبر و تفرعون ساستمداران غیرت لازم را از خود بروز نمی دهد دیاثت سیاسی گفته می شود و بی تردید کسی که در قبال دین، رفتاری خنثی داشته باشد به نوعی بی غیرتی مبتلا است که آن از دو حالت خارج نیست یا کافر است یا منافق.
چنانکه پیامبر اعظم (ص)فرمودند:
“إنَّ الغَيرَةَ مِن الإيمانِ ، و إنّ المَذاءَ .حديث مِن النِّفاقِ.”
غيرت، از ايمان است و بى غيرتى از نفاق.
( كنز العمّال : ۷۰۶۵ )
اما کسی که در قبال دین احساس تکلیف شرعی می کند غیرت دینی دارد و آن کسی است که ایمانی قوی و خداباوری و معرفت او نسبت به پروردگار عالم و اعتقاد او به آخرت در حد بالایی است چنانکه در نص سخن پیامبر اکرم (ص) آمده است:” الغَيرةُ مِن الإيمانِ.
غيرت، از ايمان است. ( بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۵۰/۴۴ )

 إنّ الغَيرَةَ مِن الإيمانِ
راستى كه غيرت از ايمان است. ( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/۴۴۴/۴۵۴۱ )

?امام خامنه ای(حفظه الله) برای مفهوم غیرت دینی در تاریخ معاصر از دو مصداق عالیه و در اوج غیرت دینی یاد می کند تا الگویی ارائه داده باشند و لذا فرمودند:
?نمونه اول: “نمونه اش[غیرت دینی] شخص امام بزرگوار؛ اوج غیرت دینی بود، واقعاً هیچ‌ کس را ما ندیدیم و نشناختیم که از لحاظ غیرت نسبت به دین و فرهنگ دینی و زندگی دینی و سبْک زندگی دینی و احکام دینی مثل امام بزرگوار باشد؛ در عین حال در اوج عقلانیّت بود؛ خردمند، عاقل و دانشمند.”
?نمونه دوم:”من خوب است در این مناسبت یاد کنم از فقیه و فیلسوف معاصرمان، مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی که ایشان هم همین ‌جور بودند؛ ایشان هم انصافاً شاگرد شایسته‌ی امام بود و هم در غیرت دینی در اوج بود، هم در عقلانیّت، یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود. قیام نوزدهم دی یک ترکیب درخشانی است از غیرت و عقلانیّت.”
?نگارنده دو نمونه دیگر از غیرت دینی را به نسل جوان ارائه می دهم تا الگوی عملی آنان در همه عرصه ها باشد؛ که یکی از آن دو الگو سردار شهید قاسم سلیمانی است.
?سردار سلیمانی در اوج غیرت دینی و در میدان نبرد و جهاد، مرزها را در نوردیده بود و به نیابت از سوی مردم غیرتمند ایران اسلامی منطبق با آموزه های مبانی اسلام ناب، آن را [غیرت دینی] را در راه خدا بکار بست و جان خود را به خداوند تبارک و تعالی تقدیم کرد.
آن غیورمرد الهی و عارف کامل الهی با غیرتی ستودنی
همه توان خود را در راه صیانت از نوامیس همنوعان خود جان را بکف گرفته است و قرار ندارد چنانکه در نامه ی تفصیلی خود به دخترش نگاشته است:”
⭕دخترم! خیلی خسته‌ام. سی سال است نخوابیده‌ام اما دیگر نمی‌خواهم بخوابم. من در چشمان خود نمک می‌ریزم که پلک‌هایم جرأت بر هم آمدن نداشته باشــد تا نکند در غفلت من آن طفل بی‌پناه را سر ببرند. وقتی فکر می‌کنم آن دختر هراسان تویی، نرجس اســت، زینب است و آن نوجوان و جوان در مسلخ خوابانده که در حال سر بریده شدن است حسینم و رضایم است از من چه توقعی دارید؟ نظاره‌گر باشم؟ بی‌خیال باشم؟ تاجر باشم؟ نه من نمی‌توانم اینگونه زندگی بکنم.”

به عقیده ی راقم این سطور کسی که غیرت دینی دارد در اوج و اعلای درجه غیرت ناموسی و سیاسی قرار دارد.
?و نمونه دیگری از غیرت دینی که در اوج قرار دارد شخص حضرت امام خامنه ای است که در مقابل جریانات برانداز و منحرف غیرتمندانه و با مهابت بارها و بارها ایستاده است ؛بطوریکه نظریه پردازان شرقی و غربی به هوشمندی و میدان داری و صیانت از آسلام، ایران و همه ارزشهای انسانی و حمایت از مردم مظلوم جهان اعتراف کرده اند که البته احصاء و شمارش مصادیق آن از حوصله این مختصر خارج است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.