حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲ فروردین , ۱۴۰۳ 12 رمضان 1445 Thursday, 21 March , 2024 ساعت ×
زندگی نامه مرحوم آیت الله سید حبیب الله طاهری گرگانی
28 دسامبر 2021 - 19:28
شناسه : 3113
بازدید 1357
29

سید حبیب الله طاهری گرگانی در سال ۱۳۰۹ شمسی(۱۳۴۹قمری) در گرگان زاده شد. تحصیلات پس از پایان تحصیلات ابتدایی، وارد مدرسه ی سادات و مدرسه آقا محسن شد و مدت سه سال ادبیات را به خوبی آموخت. سپس در سال ۱۳۲۵ شمسی به حوزه علمیه قم آمد و دوره ی سطح را نزد حضرات آیات […]

ارسال توسط :
پ
پ

سید حبیب الله طاهری گرگانی در سال ۱۳۰۹ شمسی(۱۳۴۹قمری) در گرگان زاده شد.

تحصیلات

پس از پایان تحصیلات ابتدایی، وارد مدرسه ی سادات و مدرسه آقا محسن شد و مدت سه سال ادبیات را به خوبی آموخت. سپس در سال ۱۳۲۵ شمسی به حوزه علمیه قم آمد و دوره ی سطح را نزد حضرات آیات مرعشی نجفی، صدوقی، مشکینی، مطهری و سلطانی طباطبایی فراگرفت. آن گاه در سال ۱۳۳۴ شمسی به نجف اشرف عزیمت کرد و سطوح عالیه را نزد آیات سید عبدالاعلی سبزواری، شیخ مجتبی لنکرانی و شیخ صدرا بادکوبه ای (شرح منظومه و اسفار) به پایان رسانید و در درس فقه و اصول آیات عظام سید محمود شاهرودی، میرزا هاشم آملی و میرزا باقر زنجانی حاضر شد و توجه آنان را برانگیخت، به گونه ای که از سوی آیت الله شاهرودی به سرپرستی و نظارت بر مدرسه ی جعفری و عضویت بعثه حج ایشان منصوب شد و در سال ۱۳۸۰ قمری موفق به دریافت اجازه اجتهاد از اساتید گرامی اش شد. او پس از هفده سال اقامت در نجف و تحصیل و تدریس در سال ۱۳۵۰ شمسی به زادگاهش بازگشت و به تدریس علوم دینی (در مدرسه ی میرزا تقی خان که به صورت مخروبه درآمده بود و آن مرحوم آن جا را از نو بازسازی و احیا نمود)، احداث مدرسه ی علمیه صدیقه ی طاهره برای خواهران، اقامه ی جماعت در مسجد آذربایجانی ها (مسجد الرضا علیه السّلام)، برگزاری کلاس های تابستانی قرآن و معارف دینی از سال ۱۳۵۲ شمسی در مدرسه ی علمیه امام صادق (علیه السّلام) و ارشاد مردم و تفسیر مکرر قرآن توفیق یافت. وی حافظ کل قرآن بود و بارها از سر شوق وعلاقه به ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت پیاده ازنجف به کربلا (۷۲ مرتبه) و از گرگان به مشهد مقدس مشرف شد و بذر قرآن و تفسیر آن را در حوزه و دانشگاه و مساجد پاشید و همگام با دیگر علمای شهر سعی و کوشش فراوان در روشنگری و هدایت مردم شهر مبذول داشت.

ایشان در مبارزه با رژیم طاغوتی و پخش اعلامیه ها و رساله های امام خمینی تلاش بسیار داشت و در پی سخنرانی های افشاگرانه اش در خرداد ۱۳۵۷ دستگیر و به شهرهای یاسوج، انارک و سقز تبعید شد و پس از بازگشت رهبری حرکت ها و راهپیمایی های مردم را عهده گرفت و در واقعه ۵ آذر ۱۳۵۷ گرگان از پیشگامان آن حرکت انقلابی بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به نمایندگی مردم مازندران درمجلس خبرگان قانون اساسی و سپس نمایندگی مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری(دوره های دوم، سوم و چهارم) برگزیده شد و سرپرستی سایر نهادهای انقلابی(کمیته انقلاب، سازمان تبلیغات، بنیاد مسکن و جامعه روحانیت) را بر عهده گرفت. در شهریور ۱۳۶۰ مورد سوء قصد منافقین قرار گرفت و به سختی مجروح گردید و به افتخار جانبازی نائل شد. آن مرحوم در طول جنگ تحمیلی، بارها در جبهه های نبرد حضور یافت و با سخنرانی های خویش به تقویت و دلگرمی رزمندگان اسلام پرداخت و فرزند برومندش حجـة الاسلام سید محمد طاهر طاهری (مسئول عقیدتی سیاسی لشکر ۵ نصر خراسان) را هم تقدیم کاروان شهید اسلام نمود. وی داماد آیت الله حاج سید سجاد علوی گرگانی بود و اخلاقی خوش، محضری نکو، گفتاری شیرین و زندگی ساده داشت و زندگی اش در طول سالیان دراز تصدی مناصب مختلف طلبگی و بدون مظاهر مادی بود.

آثار علمی

ایشان دارای آثار علمی و تالیفاتی است:

۱. تقریرات درس فقه و اصول؛

۲. نوارهای تفسیر قرآن؛

۳. نوارهای تدریس خارج فقه.

رحلت

ایشان در ۷۷ سالگی در صبح روز شنبه عید سعید غدیر خم ۱۸ ذی الحجه ۱۴۲۸ قمری( ۸ دی ۱۳۶۸ شمسی) پس از یک دوره بیماری کبد چشم از جهان فرو بست و پیکر پاکش صبح روز یکشنبه با حضور هزاران نفر از از مردم و علمای استان های گلستان و مازندران تشییع و پس از نماز آیت الله سید محمدرضا میبدی بر آن در صحن امامزاده عبدالله به خاک سپرده شد ودر سوگِ فقدانش پیام های متعدد از سوی مقام معظم رهبری مراجعِ تقلید و سازمان ها و نهادها و شخصیت های کشوری صادر شد و مجالس بزرگداشت او تا مدت ها ادامه یافت.

پیام تسلیت در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین سید حبیب الله طاهری گرگانی

در پی درگذشت عالم خدمتگزار مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج سید حبیب الله طاهری گرگانی، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تسلیت صادر فرمودند. متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت عالم خدمتگزار مرحوم حجه الاسلام والمسلمین آقای حاج سیدحبیب الله طاهری گرگانی را به مردم شریف گرگان، بخصوص ارادتمندان و علاقمندان به ایشان و بالاخص به خانواده ی مکرم و بازماندگان مصیبت دیده تسلیت می گویم.

این عالم بزرگوار از دوران مبارزات اسلامی تا زمان رحلت همواره در خدمت انقلاب و هدفهای آرمانی آن بودند. حضور ایشان در مسئولیتهای گوناگون، به ویژه در مجلس خبرگان در دوره های متعدد در شمار ذخائر معنوی این عالم خدوم و موجب اجر و پاداش الهی است. انشاءالله. رحمت و مغفرت پروردگار را برای روح مطهر آن مرحوم و صبر و اجر برای خانواده مصاب مسئلت می نمایم.

والسلام علیکم و رحمه الله

سید علی خامنه ای

۹/دیماه/۱۳۸۶

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.