حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
جذابیت دیپلماسی مستقل در متن، سفر بایدن در حاشیه/ سیاست دولت انقلابی ارتباط با کشورهای آینده‌ساز نظم جدید جهانی است
21 جولای 2022 - 8:32
شناسه : 4191
بازدید 415
11
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

دکتر حسن بیارجمندی در گفتگو با گلستان ما پیرامون سفر رئیس جمهور روسیه و ترکیه و همکاری ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: تحلیل های بسیاری در چند ماه گذشته در این خصوص ارائه شده است که جامع ترین و عمیق ترین تحلیل؛ در کلام مقام معظم رهبری مدظله العالی در اردیبهشت ماه سال جاری […]

ارسال توسط : نویسنده : دکتر حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه منبع : گلستان ما
پ
پ

دکتر حسن بیارجمندی در گفتگو با گلستان ما پیرامون سفر رئیس جمهور روسیه و ترکیه و همکاری ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: تحلیل های بسیاری در چند ماه گذشته در این خصوص ارائه شده است که جامع ترین و عمیق ترین تحلیل؛ در کلام مقام معظم رهبری مدظله العالی در اردیبهشت ماه سال جاری در دیدار دانشجویان بود.ایشان می فرمایند: «امروز جهان در آستانه یک نظم جدید بین‌المللی است که این نظم، بعد از دوران نظم دو قطبی جهان و نظریه نظم جهانِ تک قطبی در حال شکل گیری است که البته در این دوره آمریکا روز به روز ضعیف‌تر شده است.»

وی ادامه داد: قضایای جنگ اخیر اوکراین را باید عمیق‌تر و در چارچوب شکل‌گیری نظم جدید جهانی دید که احتمالاً فرآیندهای پیچیده و دشواری، در پی آن شکل خواهد گرفت که در چنین شرایط جدید و پیچیده‌ای وظیفه همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی حضور سخت افزاری و نرم افزاری در این نظم جدید به‌منظور تأمین منافع و امنیت کشور و به حاشیه نرفتن است.

فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه افزود: اقبال به جمهوری اسلامی در این شرایط هم به دلیل استقرار دولت آیت الله رئیسی و شخص ایشان با ویژگی های سیاسی و انقلابی شان است و هم به دلیل موقعیت ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک آن در ساخت این نظم جدید جهانی است.

بیارجمندی بیان کرد: در واقع حضور آیت الله رئیسی این موقعیت های منحصر به فرد ایران را توانسته است در این تحولات جهانی نقد کند و ایران به کانون و محور این دیپلماسی شکل دهنده به نظم جدید مبدل شود.

وی در خصوص اینکه ایران هزینه های همسایگی را داده و زمان آن رسیده که از مزایای آن بهره مند شود، گفت: البته هزینه هایی که جمهوری اسلامی برای همسایگان و کشورهای دوست پرداخته است وفق اصول و سیاست های قطعی خارجی آن براساس قانون اساسی است و قانون اساسی در این خصوص صراحت دارد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: نگاه جمهوری اسلامی برای چنین اقداماتی علاوه بر تعهدات برادرانه تامین منافع ملل بوده است.

بیارجمندی توضیح داد: اگر جمهوری اسلامی در عراق و سوریه اقدامات مستشاری برای مقابله با داعش و حامیان اصلی آن انجام داده است این هم منافع و امنیت ملی ایران و هم منافع و امنیت ملی کشورهای یاد شده را بصورت متوزان تامین نموده است.

وی ادامه داد: در مورد سایر مصادیق هم همین است مثل کودتای نظامی ۲۰۱۵ در ترکیه و کمک جمهوری اسلامی در جلوگیری از براندازی دولت رجب طیب اردوغان یک نمونه بارز آن هستند و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس جمهور ترکیه فرمودند ما دوست روزهای سخت هستیم.

فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه گفت: در روابط بین الملل هم این یک قاعده اصولی است که یک کشور برای کشوری که در شرایط سخت در کنارش بوده است مزایا و امتیازات ویژه قائل شود و آن کشور را از سایر کشورها متمایز کند؛ این در حقوق بین الملل و روابط بین الملل پذیرفته شده است و این امتیازات اقتصادی کلان که بعضی کشورها در چند ماه اخیر برای دولت مردمی و ملت ایران قائل شدند بر همین اساس است.

بیارجمندی در خصوص اینکه حتی همپیمانان غربی باور دارند که قطعا امریکا دیگر ابرقدرت نیست، افزود: ایالات متحده بعد از شکست های مکرر در منطقه غرب آسیا از جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیدند و هم پیمانان آن در منطقه و فرا منطقه به آن اذعان دارند و یکی از علل اصلی تمرکز ایالات متحده بر یک جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی از سال ۹۸ تا کنون به همین دلیل است که برنده مطلق آن جمهوری اسلامی نباشد و در یکسال گذشته به اوج یک جنگ هیبریدی با یک پیوست سنگین جنگ تبلیغاتی شده اند.

وی با اشاره به دیدارهای یک ماه گذشته رئیس جمهور ایران با کشورهای آینده ساز جهان (آینده سازان جهان) بیان کرد: دیدارها با کشورهای آینده ساز نظم جدید بین المللی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به آن اشاره نموده اند و در واقع ایران اسلامی به مرکزیت توجهات بین المللی و روابط بین المللی مبدل و این روابط روایت گر ثبات و امنیت برای کشورهای منطقه است و این تصویری هست که ملت های منطقه آن را بوضوح مشاهده می کنند و بدان باور دارند.

فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه توضیح داد: تمام جنگ تبلیغاتی برای اختلال در این تصویرسازی و جابجایی آن است اینجاست که جهاد تبیین موضوعیت پیدا می کند و خواص باید نسبت بدان اهتمام داشته باشند.

بیارجمندی گفت: در واقع این نقش آفرینی بین المللی و دیپلماسی فعال ایران اسلامی باید هم خوب تبیین و هم پوشش و هم ضریب لازم پیدا کند که البته به لطف و عنایات خداوند متعال این اتفاق افتاده است .

وی ابراز کرد: سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به منطقه را با این نشست سه جانبه ایران و روسیه و ترکیه مقایسه کنید. کاملا مشخص است که برای رسانه ها و مخاطبین آنها این مرکزیت ایران و این دیپلماسی مستقل و پویا بیشتر جذابیت دارد و دنبال می شود چراکه بسیاری از کشورها به جمهوری اسلامی بعنوان الگوی خود نگاه می کنند و در حال محاسبه برای مشارکت موثر در این نظم جدید بین المللی هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.