حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
تكليف امروز روحانيت انقلابي و بسيجي
29 نوامبر 2021 - 8:55
شناسه : 2941
بازدید 448
16

روحانيت در عصر كنوني بر جايگاه پيامبران بزرگ الهي تكيه زده و به عنوان مربي انسان ها بايد در سير صعودي به مقام نفس مطمئنه برسد و تا آن جا بالا رود كه به مرتبه قاب قوسين او ادني شرفياب شود و در چهره عرفاي نام‌آوري مانند عارف كامل و عامل برجسته مرحوم حاج شيخ […]

ارسال توسط : نویسنده : علي شيرازي منبع : پرتوسخن
پ
پ

روحانيت در عصر كنوني بر جايگاه پيامبران بزرگ الهي تكيه زده و به عنوان مربي انسان ها بايد در سير صعودي به مقام نفس مطمئنه برسد و تا آن جا بالا رود كه به مرتبه قاب قوسين او ادني شرفياب شود و در چهره عرفاي نام‌آوري مانند عارف كامل و عامل برجسته مرحوم حاج شيخ حسنعلي نخودكي ظهور و بروز نمايد.

آن عارف و دانشمند بزرگ، طريقت خويش را بر سه پايه استوار مي‌‎ديد:

۱. غذاي حلال؛

۲. توجه به نماز و حضور قلب در هنگام نماز؛

۳. بيداري قبل از اذان صبح.

آيت الله حق شناس مي‌‎فرمود: اولين مرحله از سفر الي الله، سحر خيزي است. آب حيات درون تاريكي شب به دست مي‌‎آيد.

آيت الله بهجت، اين عارف عامل كامل مي‌‎فرمود: بزرگان وقتي مي‌‎خواستند مطلبي و فيضي را از خداوند بگيرند، از شب و سحر استفاده مي‌‎كردند.

امام حسن عسكري(ع) مي‌فرمايند: سفر الي الله جز به احياي شب طي نمي شود.

مرحوم شيخ رجبعلي خياط، بزرگ عارف عصر ما مي‌‎فرمود: در بيداري سحر و ثلث آخر شب آثار عجيبي است. هر چيزي را كه بخواهيد از گدايي سحرها مي‌‎توان حاصل نمود.

با همين گدايي هاي سحر و شب زنده داري و نماز شب مي‌‎توان به مقام و منزل متقين دست يافت.

دقيقا با همين نگاه، امام عارفان و حكيم متاله انقلاب اسلامي، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران به روحانيون و حوزه هاي علميه مي‌‎فرمايند: تقوا را، تقوا را، تقوا را نصب العين خود قرار بدهيد، فضلا، طلاب علوم دينيه، تقوا، تقوا، تنزيه نفس، مجاهده با نفس.

عارف عامل و دانشمند برجسته، امام خامنه اي نيز بر همين اساس به روحانيون و طلاب مي‌‎فرمايند: از لحاظ معنوي بايد خودتان را بسازيد، هم از لحاظ اخلاقي، هم از لحاظ تهذيب، هم از لحاظ تدين، هم از لحاظ پاي بندي و تقيد به فرائض و نوافل و تلاوت قرآن.

آيت الله آسيد علي آقاي قاضي بزرگ، اين عارف معروف مي‌‎فرمود: بر شما باد به قرائت قرآن كريم در شب با صداي زيبا و غم انگيز، پس آن نوشيدني و شراب مومنان است.

اولين تكليف روحانيت انقلابي و بسيجي، همين خودسازي و سحر خيزي و شب زنده داري و رسيدن به مقام نفس مطمئنه و راضيه است. رسيدن به مقام تقوا و ورع است؛ و بزرگان معرفت واقفند كه منزل ورع از مقام تقوا بالاتر است.

دومين تكليف روحانيت انقلابي و بسيجي، مخاطب شناسي است.

امام عارفان، خامنه اي عزيز مي‌‎فرمايد: اگر مي‌‎خواهيد تبليغ خوب بكنيد، از قبل مخاطب خودتان را انتخاب كنيد. مي‌‎خواهيد با جوان ها حرف بزنيد…

هم بايد با كودك حرف زد، هم با نوجوان، هم جوان، هم دانشجو، هم دختر، هم پسر، هم زن و هم مرد.

نبايد از كودك و نوجوان غافل شد. نبايد از كار فكري بر روي ذهن جوان غافل شد. بايد با روحيه انقلابي و جهادي به سراغ آموزش و پرورش و دانشگاه و مدارس علميه رفت. بايد به هر ورزشگاه و مركز فرهنگي سر زد و نسل جوان را با دين و اعتقادات ديني و اخلاق اسلامي و معنويت و احكام شرعي و بصيرت سياسي آشنا كرد.

امير سخن، عارف بي نظير، حكيم و طبيب جامعه بشري، حضرت علي(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه مي‌‎آورند: پس در آغاز تربيت، تصميم گرفتم تا كتاب خداي توانا و بزرگ را همراه با تفسير آيات، به تو بياموزم، و شريعت اسلام و احكام آن از حلال و حرام، به تو تعليم دهم.

تكليف روحانيت در عصر كنوني و در زمان حاضر علاوه بر آشنايي با قرآن و نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و با دعا و مناجات، آشنا كردن مردم با سبك زندگي اسلامي و زندگي بدون تشريفات و ساده و آشنا ساختن پدر و مادر و جوانان با ازدواج آسان و با فرزند آوري است.

تكليف روحانيت انقلابي و بسيجي آشنا نمودن مردم با ارزش هاي اسلامي و انقلابي و با مباني انقلاب اسلامي و خط امام و ولايت است.

تكليف امروز روحانيت انقلابي و ‌ولايي، دعوت مردم به اسلام ناب محمدي ( ص ) و به معنويت و تقوا و اخلاص و تواضع و ايثارگري، با گفتار و عمل است.

امام خميني(ره) مي‌‎فرمودند:

۱. تكليف ما اين است كه با اعمال خودمان، با گفتار و رفتار خودمان اسلام را ترويج كنيم.

۲. امروز آبروي اسلام… بسته به اعمال روحانيين است، روحانيين كه مربي انسان ها هستند، به جاي انبياء نشسته اند.

۳. روحاني بايد طوري باشد كه مردم وقتي او را ديدند، به ياد رسول خدا بيفتند.

امام خامنه‌اي عزيز مي‌‎فرمايند: جامعه روحانيت، دين و اخلاق و معنويت را، با عمل و زبان خود در جامعه بپراكند و همه دل‌ها را متوجه معنويت و دين و اخلاق كند.

ايشان همچنين مي‌‎فرمايند: شما روحانيون بايد درس اخلاق بگوييد، درس اخلاق سياسي هم بگوييد، درس اخلاق و معنويت هم بگوييد، تحليل سياسي هم بدهيد.

امروز تكليف سنگين ديگري هم بر دوش روحانيت انقلابي و بسيجي است.

آنان بايد ايمان به مردم سالاري ديني را در جامعه پررنگ نمايند.

امام خامنه اي عزيز مي‌‎فرمايند: امروز علاوه بر اينكه بايد به مسائل اعتقادي اسلام پرداخت و اعتقاد به اسلام را در ذهن ها و دل‌ها راسخ نمود، بايد اعتقاد به حاكميت اسلام را هم راسخ كرد.

امام خميني(ره) در پيام به روحانيت مي‌‎آورند: بايد مراقب بود كه تفكر جدايي دين از سياست، از لايه هاي تفكر اهل جمود به طلاب جوان سرايت نكند.

امام خامنه اي، اين حكيم سترگ و عارف عامل مي‌‎فرمايند: حوزه علميه… قاعده نظام جمهوري اسلامي است و همه چيز روي اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. استحكام اين قاعده با تضمين سه عنصر اصلي:

– فقه؛

– تهذيب و اخلاق؛

– آگاهي سياسي،

امكان پذير است.

آن حكيم متاله و ولي فقيه زمان و عارف كامل، هم‌چنين مي‌‎فرمايند: هيچ روحاني اي… نمي تواند نسبت به نظامي كه بر اساس اسلام پديد آمده است… بي‌تفاوت باشد.

معظم له همچنين مي‌‎فرمايند: امروز هر روحاني… به مقتضاي تلبس به اين لباس، موظف است از حكومت اسلام و حاكميت قرآن دفاع كند.

اين تكاليف سهمي از تكليف روحانيت انقلابي و بسيجي است. اين تكاليف مهم را آويزه گوش قرار دهيم و با روحيه اي جهادي و انقلابي، وارد ميدان عمل به تكليف شويم و با پررنگ كردن ارزش‌هاي ديني و انقلابي و مباني انقلاب و خط امام و ولايت، سدي در برابر تهاجم فرهنگي غرب شويم و خداباوري، ولايت باوري، معاد باوري، حق باوري، و دين باوري را سكه رايج در جامعه كنيم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.