حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
20 سپتامبر 2022 - 8:10
شناسه : 4498
بازدید 468
9

از شایعه تا واقعیت: در هفته گذشته موجی از شایعات در فضای مجازی دست به دست شد و رسانه‌های معاند و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان رکورد جدیدی در دروغ پردازی ثبت کردند؛ بخش عمده ای از این شایعات مربوط به اربعین و بخش اعظم آن به فوت مهسا امینی مربوط بود. * شایعه نبود آب و غذا یکی […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

از شایعه تا واقعیت: در هفته گذشته موجی از شایعات در فضای مجازی دست به دست شد و رسانه‌های معاند و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان رکورد جدیدی در دروغ پردازی ثبت کردند؛ بخش عمده ای از این شایعات مربوط به اربعین و بخش اعظم آن به فوت مهسا امینی مربوط بود.

* شایعه نبود آب و غذا

یکی از شایعاتی که در راهپیمایی امسال منتشر شد، شایعه نبود آب و غذا بود، اما گزارش های مردمی و تصاویر و فیلم های موجود، چنین ادعایی را رد کرد.

* شایعه برخورد با زائران ایرانی

شایعه دیگر مربوط به برخورد بد عراقی‌ها با ایرانیان بود. در همین رابطه برخی کاربران فیلم دورین مخفی یک بلاگر عراقی ها را با عنوان برخورد با زائران ایرانی منتشر کردند.

در شایعه ای دیگر تصویری از یک جوان با دست و پای بسته و چهره خونین را با عنوان زدن زائر ایرانی منتشر کردند که مشخص شد چنین موضوعی صحت نداشته و مربوط به سکانسی از بازی رامین پرچمی بوده است.

* دروغی درباره سلامتی رهبر انقلاب

رسوایی دیگر ضدانقلاب در روزهای اخیر مربوط به سلامتی جسمانی رهبر معظم انقلاب بود؛ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان طی چند روز گذشته، شایعه ای را درخصوص بستری بودن آیت الله خامنه ای منتشر کردند اما معظم له در جمع هیات های دانشجویی حاضر شد و این شایعه هم تکذیب شد.

* شایعه ضرب و شتم

پس از انتشار خبر فوت مهسا امینی دختر جوانی که در یکی از سالن های نیروی انتظامی دچار حمله قلبی شد، شایعاتی در خصوص  ضرب و شتم وی منتشر شد. حتی فردی که مدعی بود پزشک است ادعاهایی را مطرح کرد.

برخی دیگر ادعای شکنجه وی را مطرح کردند. اما در این میان پارا فراتر گذاشتند و در ادعایی شاخدار مدعی شدند از آن جایی که وی جز اقلیت های قومی بوده و زمانی که در ماشین گشت ارشاد شروع به صحبت کردن کرده لهجه‌ کُردی‌اش مشخص شده و این دلیل فوت وی بوده است!

حتی برخی ادعا کردند که در زمان دستگیری وی، به آن‌ها گاز اشک آور شلیک شده است.

* فیلمی که هرچند دیر اما واقعیت را نشان داد

اما پلیس ضمن انتشار اطلاعیه‌ای هرگونه برخورد با وی را تکذیب کرد و در فیلم هم که از لحظه ورود امینی را نشان می‌دهد، مشخص است که چگونه متاسفانه وی دچار حمله قلبی می شود.

* شایعه وداع پرستاران با مهسا امینی

همچنین  پس از فوت مهسا امینی عده‌ای  فیلمی را در فضای مجازی با عنوان وداع پرستاران با مهسا امینی  منتشر کردند اما بعد مشخص که این فیلم متعلق به بیماری دیگری بوده  که در ارومیه دچار مرگ مغزی شده و اعضای بدنش را اهدا کردند.(همانطور که در فیلم منتشر شده هم مشخص است به بدن بیمار هنوز سرم وصل است).

* شناسایی عامل بازداشت مهسا امینی

در ادامه شایعاتی که پس از فوت مهسا امینی درحال منتشر شدن است، برخی کاربران با انتشار تصویری از سرهنگ عباس حسینی مدعی شدند که وی عامل بازداشت مهسا امینی بوده است. این عده سرهنگ حسینی را عامل مرگ وی دانستند و از مردم خواستند که به منزل وی در نیاوران یورش ببرند.

این درحالی است که اصلاً صاحب عکس از ماموران نیروی انتظامی نیست و از پرسنل سپاه بوده و درثانی وی اصلا ساکن تهران نیست و در گیلان زندگی می کند.

* ادعای کشته شدن یک شهروند سقزی

برخی رسانه‌ها پس از تجمع مقابل فرمانداری سقز شایعه کشته شدن یک نفر در این تجمعات را منتشر کردند، درحالی که مهدی رمضانی معاون سیاسی، امنیت و اجتماعی استاندار کردستان گفت: هیچ کس در این شهرستان کشته نشده است و ادعای کشته شدن یک شهروند سقزی در تجمع امروز، فضاسازی رسانه ای توسط ضد انقلاب است.

وی با بیان اینکه چند نفر که مقابل فرمانداری این شهرستان سنگ پراکنی کرده بودند به صورت سطحی زخمی شده اند تاکید کرد که چند مامور انتظامی نیز به صورت سطحی زخمی شده اند ولی حال عمومی همه آنها اعم از مردم و ماموران مساعد است و تحت درمان هستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.