حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

یکشنبه, ۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 13 شوال 1445 Sunday, 21 April , 2024 ساعت ×
تكليف دولتمردان در دولت اسلامي‏
05 سپتامبر 2021 - 10:42
شناسه : 2495
بازدید 593
19

دولت اسلامي؛ يعني ايجاد تشكيلات مديريتي اسلامي براي كشور. دولت اسلامي به معناي اسلامي شدن روش و منش دولتمردان و طراحي ساز و كار كارها و نهادهاي نظام بر اساس معارف اسلام ناب محمدي است. امروز حكومت دست پيروان حضرت اميرالمومنين است؛ دولتمردان بايد خصوصيات و ويژگي‌هاي آن امام بزرگوار و عزيز را در عمل […]

ارسال توسط : نویسنده : علي شيرازي منبع : پرتوسخن
پ
پ

دولت اسلامي؛ يعني ايجاد تشكيلات مديريتي اسلامي براي كشور. دولت اسلامي به معناي اسلامي شدن روش و منش دولتمردان و طراحي ساز و كار كارها و نهادهاي نظام بر اساس معارف اسلام ناب محمدي است.

امروز حكومت دست پيروان حضرت اميرالمومنين است؛ دولتمردان بايد خصوصيات و ويژگي‌هاي آن امام بزرگوار و عزيز را در عمل و رفتار خود به نمايش بگذارند. بايد حكومت علوي را معيار خود قرار دهيم و ايمان، تقوا، زهد، تواضع، شجاعت، صبر، خستگي ناپذيري، عدالت، دشمن ستيزي، مهرباني، مردمداري، اخلاص و خداجويي حضرت علي عليه السلام را هدف بگيريم و با همه وجود شاخص‌هاي علوي را در خويشتن تقويت كنيم. امروز ما بايد با تاسي به آن الگوي جامعه بشري، در آداب حكومت كردن و انجام كارها با رعايت امانت، احترام به زير دستان، دل رحم بودن نسبت به ضعيفان و شدت عمل نسبت به ستمگران و مستكبران، از امام خود درس بگيريم.

امام خامنه‌اي در ۷ شهريور ۱۳۹۷ فرمودند: خودمان را با حكومت علوي بسنجيم؛ هر مقداري كه بين ما و آن حكومت فاصله است، آن را عقب ماندگي به حساب بياوريم… شاخص عمده در حكومت علوي، يكي عدالت است، يكي پارسايي و پاكدامني است، يكي مردمي بودن و با مردم بودن است… بايد اين‌ها را معيار قرار بدهيم.

در حكومت علوي، هدف اصلي انسان سازي و تربيت جامعه است، بايستي در نظام حكومتي ما نيز تربيت و تعالي مردم اصل باشد.

امام خامنه‌اي در ۹ تير ۱۳۸۶ فرمودند: دولت اسلامي فقط به شكم و مسكن و آسايش و آرامش ظاهري زندگي مردم اكتفا نمي‌كند؛ به اخلاق آنها، به دين آنها، به صراط مستقيمي كه جوان‌هاي آنها بايد بروند، به آموزش و پرورش آنها، به رشد علمي آنها، به رشد ديني و تقوايي آنها هم اهميت مي‌دهد.

ايشان در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: اولين شاخص دولت اسلامي، شاخص اعتقادي و اخلاقي است – به خصوص در مسؤولان رده بالا – سلامت اعتقادي، سلامت اخلاقي، سلامت عملكردي كه از اعتقاد درست و نگاه درست به حقايق جامعه ناشي مي‌شود.

معظم له در ۲۵ مهر ۱۳۸۵ فرمودند: نظامي كه بر اساس تفكر و معرفت اسلامي بر سر كار بيايد، نظامي است كه مسائل معنوي انسان، جزو عناصر اصلي آن خواهد بود.

ايشان در ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ فرمودند: معارف قرآني وجود دارد، اين معارف بايد تبديل بشود به گفتمان‌هاي عمومي در بين مردم؛ آن قدر تكرار بشود، آن قدر كار بشود، آن قدر درباره اش تحقيق بشود، آن قدر بنويسند، آن قدر شعرا و ادبا و هنرمندان درباره آن كار هنري بكنند كه اين‌ها بشود جزو واضحات و بينات جامعه اسلامي.

رهبر حكيم انقلاب اسلامي در ۱۶ شهريور ۱۳۸۸ فرمودند: ما وظيفه داريم مردم خودمان را هدايت كنيم… خيلي از ابزارهاي هدايت در اختيار دستگاه‌هاي حكومتي است… يك نمونه وزارت ارشاد است، يك نمونه وزارت علوم است، يك نمونه وزارت آموزش و پرورش است؛ اين‌ها همه دستگاه‌هاي خدماتي هدايتي است. ما از اين‌ها چگونه استفاده مي‌كنيم؟ بايد در جهتي حركت كنيم كه مردم متدين بار بيايند، متدين عمل بكنند، به مباني ديني معتقد بشوند، عملا پاي بند بشوند.

امام خامنه‌اي در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص دوم دولت اسلامي، مسأله خدمت به خلق است؛ روحيه خدمت، كه اين گفتمان اصلي دولت اسلامي همين خدمت است؛ اصلا فلسفه وجود ما جز اين نيست؛ ما آمده‌ايم خدمت كنيم به مردم و هيچ چيز نبايد ما را از اين وظيفه غافل كند.

امام خميني در ۲۲ بهمن ۱۳۶۲ فرمودند: خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربيت علمي و اخلاقي بندگان خدا كه شغل شريف روحانيت است؛ بر هر چيز مقدم است.

ايشان در ۱ دي ۱۳۶۱ فرمودند: خدمت به مردم و جامعه… خدمت به اسلام است.

آن امام بزرگوار در ۳۱ مرداد ۱۳۶۰ فرمودند: اگر خدمت به مردم كرديد، مقام براي شما صلاحيت دارد، خوب است و اگر نشد مقام چيزي نيست.

انگيزه اصلي انسان، رسيدن به كمال است و خدمت به مردم در حقيقت وسيله‌اي براي رسيدن مسؤولين به كمال مطلق است.

امام خامنه‌اي در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص سوم دولت اسلامي، مسأله عدالت است.

تمام مردم، تشنه نظام مبتني بر حقيقت و عدالت هستند و اين نظام، جز در اسلام يافت نمي‌شود. دولت اسلامي بايد در سطح جامعه عدالت را ساري و جاري كند، تبعيض و امتياز دهي‌هاي نابجا را از بين ببرد.

امام خميني در وصيت نامه خود نگاشته اند: پيغمبر اسلام تشكيل حكومت داد مثل ساير حكومت‌هاي جهان لكن با انگيزه بسط عدالت اجتماعي.

ايشان در همان وصيت نامه الهي – سياسي خود مي‌آورند: اقامه عدالت اجتماعي همان است كه مثل سليمان بن داود و پيامبر عظيم الشان اسلام – صلي الله عليه و آله – و اوصياء بزرگوارش براي آن كوشش مي‌كردند؛ از بزرگترين واجبات و اقامه آن از والاترين عبادات است.

عدالت اجتماعي از شئون‌و مقومات وجود و محور زندگاني انسان است كه بدون آن مردم معناي زندگي را نمي‌فهمند و جامعه نيز با آن قوام‌مي يابد.

امام خامنه‌اي در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص چهارم دولت اسلامي، سلامت اقتصادي و مبارزه با فساد است.

معظم له مي‌افزايند: شما بايد چشم بصير بيناي خودتان را بر سرتاسر اين دستگاهي كه زير اشراف شماست و تحت مديريت شماست، آن چنان بگسترانيد كه نگذاريد در يك گوشه‌اي ناسلامتي اقتصادي به وجود بيايد.

ايشان مي‌فرمايند: نگذاريد كه فساد و رشوه و پارتي بازي و اسراف و تجمل و خرج‌هاي زيادي و مانند اين‌ها، در دستگاهتان نفوذ بكند.

امام خميني در حكم‌ تنفيذ رياست جمهوري امام خامنه‌اي در ۱۳ شهريور ۱۳۶۴ مي‌آورند: همه ما وشما بايد بدانيم كه شيطان خارج و داخل و نفس اماره به تدريج انسان را از خلاف‌هاي كوچك به بزرگ و بزرگتر كشاند كه يك وقت از كفر سر در مي‌آورد. پس خلاف كوچك را بزرگ شماريد و شماريم، و فساد را از سرچشمه جلوگيريم.

بايد دولتمردان توجه داشته باشند كه دستگاه اجرايي كشور مي‌تواند نقش تعيين كننده‌اي در مبارزه با فساد داشته باشد.

امام خامنه‌اي در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص پنجم دولت اسلامي، مسأله قانون گرايي است… قانون ريل است… و جزو رعايت قانون، رعايت اسناد بالا دستي است… اين قانون گرايي و قانون مداري اگر چنانچه جا افتاد، مسلما خيلي از آسيب‌ها از بين خواهد رفت.

امام خميني در حكم تنفيذ شهيد رجايي مي‌آورند: مادام كه ايشان در خط اسلام عزيز و پيرو احكام مقدس آن مي‌باشند و از قانون اساسي ايران تبعيت و در مصالح كشور و ملت عظيم الشان در حدود اختيارات قانوني خويش كوشا باشند و از فرامين الهي و قانون اساسي تخطي ننمايند، اين نصب و تنفيذ به قوت خود باقي است و اگر خداي ناخواسته بر خلاف آن عمل نمايند، مشروعيت آن را خواهم گرفت.

ما بايد در مباحث مديريتي و حكومتي، حرف اماممان را مورد توجه و عمل قرار دهيم و قانون گرايي را اصل بدانيم و با هر متخلف از قانون در دستگاه دولتي برخورد كنيم.

رهبر حكيم انقلاب اسلامي در ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ فرمودند: آنچه مهم است پاي بندي به قانون است؛ هيچ كار بي‌قانون انجام نگيرد… آنچه مهم است جرئت و گستاخي لازم در اجراي قانون است؛ آنجايي كه قانون هست، ملاحظه هيچ كس را نكنيد؛ با جرئت وارد بشويد… از قانون تخطي نبايد كرد، در اجراي قانون هم هرگز تامل و ترديد نبايد ورزيد.

امام خامنه‌اي در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص ششم دولت اسلامي، مسأله حكمت و خرد گرايي در كارهاست؛ كار كار شناسي، مطالعه درست، ملاحظه جوانب و آثار و تبعات يك اقدام، حتي گاهي ملاحظه تبعات يك اظهار نظر… بايستي سنجيده اظهار نظر كرد… و از جمله شقوق همين حكمت، استفاده از ظرفيت بالاي كارشناسي است در مسائل كشور كه خوشبختانه ما در زمينه كارشناسي، امروز ظرفيت خيلي خوبي در كشور داريم.

به يقين استاد كارشناسي، رهبر معظم انقلاب اسلامي‌اند كه بسياري از مسائل را بهتر از ديگران درك مي‌كنند. دولتمردان بايد استفاده از تدابير حكيمانه ايشان را براي خود غنيمت بدانند و از توجه و عمل به آن غفلت نكنند.

امام خامنه‌اي در ۶ شهريور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص هفتم دولت اسلامي، تكيه به ظرفيت درون زاي كشور است؛ نگاهمان به بيرون نباشد… اميدمان را به بيرون از ظرفيت داخلي كشور ندوزيم.

ايشان مي‌افزايند: در داخل كشور خيلي امكانات وجود دارد كه اگر چنانچه نگاه ما – چه در زمينه‌هاي اقتصادي، چه در زمينه‌هاي فرهنگي، چه در زمينه‌هاي گوناگون ديگر -(به آنها باشد و) اگر بتوانيم از اين نيروهاي داخلي استفاده كنيم، كليد حل مشكلات اينجاست.

رهبر حكيم انقلاب اسلامي در ۱ فروردين ۱۴۰۰ فرمودند: ظرفيت‌هاي سرزميني، وسعت كشور، دسترسي كشور به آبهاي آزاد… تعداد همسايگان… اين خيلي فرصت مهم و ظرفيت مهمي است… كشور، كشور جواني است، نيروي كار فراواني وجود دارد كه مي‌توانند وارد بازار كار بشوند… بازار هشتاد ميليوني(داخلي) در اختيار توليد كننده ايراني است… سرمايه‌هاي طبيعي… مثل نفت، مثل گاز… كه از اين‌ها مي‌شود استفاده برتر كرد و ارزش افزوده ايجاد كرد… زمين‌هاي كشاورزي يا مراتع يا جنگل ها، كه اينها ثروت عظيمي است… سدها، نيروگاه ها، مسيرهاي حمل و نقل ريلي و جاده اي… اگر يك برنامه ريزي درست اقتصادي داشته باشد و يك مديريت قوي هم بالا سرش باشد… مي‌تواند به يك كشور پيشرفته اقتصادي تبديل بشود و ديگر هيچ گونه ابزار تحريم در او اثر نكند.

ايشان در ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ فرمودند: امروز بازگشت به عزت و اقتدار بر امت اسلامي منحصرا در گرو ايستادگي در برابر استكبار و نقشه‌هاي خباثت آميز آن است.

ما با نگاه به درون، به اهداف دولت اسلامي دسترسي پيدا مي‌كنيم. ما با توكل به خدا و با پيروي از اسلام ناب و با تبعيت كامل از ولي فقيه زمانمان به هدف مي‌رسيم. دستگاه‌هاي دولتي با برنامه ريزي مي‌توانند اين كارها را انجام بدهند. رئيس جمهور محترم هم بايد كمكار دولتمردان باشد و با كمك قواي ديگر، راه صعود ملت ايران را هموارتر كند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.