حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
گزارش اعتراضی روزنامه شرق علیه جریان اصلاحات/ سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان فررویخته/ بی‌اعتمادی عمومی به «تَکرارها» حاکم است/ فقط اسم تشکیلات را عوض می‌کنید/ در قمار حمایت از روحانی باختیم/ تمدید ریاست بهزاد نبوی ۸۰ ساله یعنی خبری از تغییر نیست
09 مارس 2022 - 8:32
شناسه : 3567
بازدید 407
15
شدت گیری اختلاف در بین اصلاح طلبان؛

بهزاد نبوی با هشتاد سال سن برای یک‌ سال دیگر در ریاست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران ابقا شد. به همین بهانه روزنامه شرق که دوماه پیش هم انتقادهای صریحی از سران جریان اصلاحات مطرح کرده بود، این بار هم در ادامه انتقادهای درون گروهی اما علنی و صریح اصلاح طلبان رفتار سیاسی سران این جریان سیاسی را […]

ارسال توسط : منبع : جهان نيوز
پ
پ

بهزاد نبوی با هشتاد سال سن برای یک‌ سال دیگر در ریاست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران ابقا شد.

به همین بهانه روزنامه شرق که دوماه پیش هم انتقادهای صریحی از سران جریان اصلاحات مطرح کرده بود، این بار هم در ادامه انتقادهای درون گروهی اما علنی و صریح اصلاح طلبان رفتار سیاسی سران این جریان سیاسی را به باد تند انتقاد گرفته است.

در گزارش این روزنامه اصلاح طلب وضع کنونی اصلاح طلبان با عباراتی نظیر «فروریختن سرمایه اجتماعی»، «ناامیدی مردم از سیاست‌ ورزی»، «بی‌اعتمادی عمومی به تَکرارها» توصیف شده و اصلاح طلبان را بازنده قمار حمایت از روحانی معرفی کرده است.

به گزارش جهان نيوز، بخش های از گزارش اعتراضی شرق را در ادمه خواهید خواند:

*بهزاد نبوی که روزگاری با نام مستعار حمید جهان‌بین در خانه‌های مخفی زندگی می‌کرد، حالا انگار سعی می‌کند به‌‌جای چریک‌بودن، سیاست‌مدار باشد؛ آن‌هم سیاست‌مداری بی‌حاشیه که هموارترین مسیر را می‌پیماید؛ یعنی کنار‌آمدن با وضع موجود سیاسی و انگار اصلاح‌طلبان هم در شرایط بی‌رونقی سیاست‌ورزی سعی می‌کنند با همین دست‌فرمان جلو بروند؛ به‌نحوی‌که با دانستن مشکلات اساسی جبهه اصلاحات، یعنی فروریختن سرمایه اجتماعی، ناامیدی مردم از سیاست‌ورزی، بی‌اعتمادی عمومی به تَکرارها و البته فشارهای شدید اقتصادی بر عموم مردم، همچنان به همان شیوه‌ای عمل می‌کنند که در دو انتخابات مجلس یازدهم و ریاست‌جمهوری سیزدهم عمل کردند.

*اصلاح‌طلبان در تمام این‌ سال‌ها صرفا نام تشکیلات‌های سیاسی خود را عوض کرده‌اند و مشخصا از زمان روی‌کار‌آمدن روحانی در سال ۹۲، هیچ ایده‌ای برای ادامه مسیر سیاسی نداشتند و همه آبرو و سرمایه خود را در دامن روحانی و دولت او ریختند؛ قماری که البته در‌نهایت به باخت اصلاح‌طلبان منجر شد؛ زیرا عملکرد ضعیف روحانی به نام اصلاح‌طلبانی نوشته شد که اتفاقا سهم ویژه‌ای هم در دولت یازدهم و به‌خصوص دوازدهم نداشتند‌ اما در تمام این سال‌ها اصلاح‌طلبان یا به مدح روحانی می‌پرداختند یا در کنشگرایانه‌ترین برخورد، سکوت می‌کردند!

*استمرار حضور نیروهای قدیمی در جبهه اصلاحات، به‌طور آشکاری نشان‌دهنده تربیت‌نکردن نیروهای جوان سیاسی در این جبهه است؛ نقدی که از گذشته نیز گفته می‌شد و بسیاری از دلسوزان اصلاحات این هشدار را می‌دادند که روزی دست اصلاح‌طلبان از سرمایه‌های انسانی جدید خالی می‌ماند؛ بااین‌حال، اصلاح‌طلبان با محفلی اداره‌کردن تشکیلات خود، هیچ‌گاه نخواستند جایگاه خود را به نیروهایی جدید بدهند.

*به نظر می‌رسد انتخابات مجدد نبوی یک پیام روشن برای مخاطبان اصلاحات دارد؛ آنکه قرار نیست در مسیر گذشته اصلاحات تغییری ایجاد شود و چه خوب و چه بد، همان مسیر طی می‌شود و یحتمل همان نتیجه‌ها هم به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید:
روزنامه اصلاح طلب: خود خاتمی هم بیشتر از همتی رای نمی‌آورد
کواکبیان: عقلمان را کنار نمی گذاریم تا خاتمی تصمیم بگیرد
جریان اصلاحات چگونه طی ۱۶ سال مضمحل شد؟!
زیباکلام: ۲.۵ میلیون رای همتی، تیر خلاص به شقیقه اصلاح‌طلبان بود

*برخی چهره‌های اصلاح‌طلب منتقد جبهه اصلاحات معتقدند روش فعلی این جبهه انعطاف‌ناپذیری، در‌جا‌زدن و لاجرم زوال سازمان تشکیلاتی اصلاحات را به همراه دارد.

*تمدید مجدد ریاست بهزاد نبوی بر تشکیلات اصلاحات در آستانه ۸۰‌سالگی، از نگاه بخشی از جریان اصلاح‌طلب به‌معنای مقاومت این تشکیلات در برابر یک پوست‌اندازی اجتناب‌ناپذیر است؛ آن‌هم درحالی‌که بخشی از جریان اصلاح‌طلبی نقدهای مهمی به آخرین آزمون نبوی در مدیریت انتخابات ۱۴۰۰ دارد. اصلاح‌طلبان متقدم بر این تصور هستند که اصلاحات قائم به ذات آنهاست؛ برای همین شبیه دیواری شده‌اند که تصور می‌کنند هر آجری از این دیوار جدا شود، همه دیوار فرو‌می‌ریزد و نقش و اثرگذاری آنها نیز از بین می‌رود. اصلاحات در تله بنیان‌گذار گیر کرده است؛ بنیان‌گذارانی که رشد اصلاحات را موجب شدند اما نتوانستند همسو با تحولات زمانه حرکت کنند، پاسخ‌هایشان به مسائل جدید همان پاسخ‌های قدیمی است و در نتیجه نتوانستند اصلاحات را از مرحله رشد به مرحله بلوغ گذر دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.