حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
گرگانی ها مدیون امام حسن عسکری(ع) هستند/ روز ورود امام عسکری(ع) به گرگان «یوم الله» است
08 نوامبر 2021 - 8:29
شناسه : 2809
بازدید 531
18
آیت الله حسینی گرگانی:

آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی در گفت و گو با خبرنگاران، با توجه به ایام ولادیت امام حسن عسکری(ع)، به ورود آن حضرت در تاریخ سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری قمری به جرجان اشاره کرد و گفت: در تاریخ، محدوده و نامی که مطرح بوده حواشی آن را نیز به اسم همان نام […]

ارسال توسط : منبع : طوبی گلستان به نقل از پاسرو
پ
پ

آیت الله سید میرتقی حسینی گرگانی در گفت و گو با خبرنگاران، با توجه به ایام ولادیت امام حسن عسکری(ع)، به ورود آن حضرت در تاریخ سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری قمری به جرجان اشاره کرد و گفت: در تاریخ، محدوده و نامی که مطرح بوده حواشی آن را نیز به اسم همان نام مطرح می کردند برای مثال امامزاده هایی که مدفون هستند در منطقه تحت عنوان نام جرجان است این منحصر به یک شهر نیست بنابراین از دید جغرافیایی عرضی بزرگ مدنظر تاریخ است.

وی افزود: برای مثال از اینجا با نام هیرکان نیز در تاریخ نامی به میان آمده که محدوده دریاچه طبرستان را در بر می گرفت، جرجان محدوده ای است که از طبرستان منفک می شده است، طبرستان، مازندران کنونی را در بر می گرفت.

جرجان به گرگان فعلی نیز قابل اطلاق است

آیت الله حسینی گرگانی تصریح کرد: در تاریخ آمده دو تن از شیعیان محب اهل بیت(ع) به سامرا محضر امام حسن عسکری(ع) از جرجان مشرف شده اند که اگر این را به صورت جزئی بررسی کنیم این افراد از گرگان کنونی و یا استرآباد آن زمان بودند که از فشار دستگاه محمدبن زید و حسن ابن زید به سامرا رفتند، پس جرجان آن جرجانی که در زمان مغول از بین رفت نیست و بر استرآباد(گرگان فعلی) نیز قابل اطلاق است.

شهر گرگان برای اهل بیت(ع) از امتیاز ویژه ای برخوردار است

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) از طریق طی الارض به گرگان آمدند، متذکر شد: طی الارض اختصاص به پیامبران و امامان ندارد، اولیا و بزرگان دین و کسانیکه بر نفس خود غلبه دارند بدن در اختیار آنان قرار می گیرد، امیرالمومنین(ع) می فرماید اگر انسان مطیع هواهای نفسانی قرار بگیرد در اختبار بدن قرار می گیرد اما اگر برعکس شد بدن و جنبه حیوانی انسان در اختیار جنبه عقلانی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: طی الارض یعنی با یک گام زمین کوچک می شود و این امری عادی برای بزرگان است البته این همیشگی نیست که امامان و بزرگان از رفتار غیرمتعارف استفاده کنند بلکه هر جا مصلحت باشد از امور غیرعادی استفاده می شود.

آیت الله حسینی گرگانی به دلیل طی الارض امام حسن عسکری(ع) به گرگان اشاره و خاطرنشان کرد: در گرگان مردم شیعه و ارادتمند به اهل بیت(ع) بوده اند، گرگان از شهرهایی است که از همان ابتدا که به اسلام روی آوردند شیعه شدند بنابراین این شهر امتیاز و ویژگی و جایگاه خاصی برای اهل بیت(ع) دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) می خواهد نوعی تشکر کند لذا به گرگان و خانه جعفر ابن شریف جرجانی تشریف فرما شدند. جعفر ابن شریف جرجانی وجوهات شرعی مردم گرگان را به سامرا نزد امام می بردند لذا حضور امام حسن عسکری(ع) در سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری در گرگان جنبه دلگرمی دادن به شیعیان حضرت را نیز داشته است.

در روایات داریم سرسختی شیعیان گرگان زبانزد است

وی گفت: در روایات داریم سرسختی شیعیان گرگان زبانزد است حتی زمانی که صفویه آمدند در جنگ چالدران سه عالم بزرگ شرکت کردند که هر سه به شهادت رسیدند یکی از این بزرگواران سید شریف حسنی استرآبادی است.

آیت الله حسینی گرگانی تأکید کرد: اکثر مردم گرگان شیعه امام حسن عسکری(ع) بودند، وقتی محمدابن زید در اینجا بود چند خانواده تحت فشار بودند بعد از اینکه محمدابن زید توسط سامانیان به شهادت رسید این خانواده که به سامرا رفته بودند دو پسر خود را محضر امام(ع) باقی گذاشتند و برگشتند امام آیات را برای این ها تفسیر می کردند و این دو نفر تفاسیر را جمع آوری کردند.

عرضه تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع) توسط گرگانیان

وی افزود: این دو نفر وقتی دوران خدمت آنان به امام حسن عسکری(ع) تمام شد برگشتند به منطقه شاگرد بنامی داشتند با نام محمد ابن قاسم استرآبادی که به مفسر استرآبادی معروف است و استاد شیخ صدوق است، این فرد نه تنها تفاسیر قرآن منسوب به امام حسن عسکری(ع) را عرضه کردند بلکه روایات امام نیز از قول این ها جمع آوری شده است.

گرگانی ها مدیون امام حسن عسکری(ع) هستند

آیت الله حسینی گرگانی متذکر شد: گرگانی ها مدیون امام حسن عسکری(ع) هستند هم از نظر این تفسیر(تفسیر منسوب به امام) هم از نظر تشریف فرمایی، امام حسن عسکری(ع) بعد از نماز ظهر سوم ربیع الثانی سال ۲۵۵ هجری قمری در گرگان حضور یافتند و به پرسش های مردم پاسخ داده و مشکلات مردم را حل کردند.

روز ورود امام عسکری(ع) به گرگان «یوم الله» است

وی خاطرنشان کرد: برای ما گرگانی ها روز ورود امام حسن عسکری(ع) به شهرمان یوم الله است، یعنی روز حساس و بابرکت، روزی که خلیفه خدا و جانشین پیامبر(ص) در این گرگان آمده و حضور یافته است و روز خدا چون انتصاب به خدا دارد از ارزش ویژه ای برخوردار است.

آیت الله حسینی گرگانی گفت: امروز نیاز داریم با تشکیل گروه ها و کارگروه هایی از کارشناسان، روایات و آرا و افکار و دستورات اجتماعی و اخلاقی امام عسکری(ع) را دسته بندی کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: باید از امام یازدهم الگو بگیریم؛ شاگردان و تربیت شدگان مکتب امام حسن عسکری(ع) هستند که از نظر فرهنگی در جامعه نقش دارند این ها را شناسایی و به مردم معرفی کنیم ضمن اینکه می توانیم کسانی را که امام حسن عسکری(ع) در رابطه با آنان معجزاتی دارد در هفته سوم تا هشتم ربیع الثانی مطرح کنیم.

وی کتاب هایی نظیر كشف الغمه للاربلي، بحار مرحوم مجلسی و الخرائج و الجرائح از سعدابن راوندی  را از جمله کتاب هایی خواند که روایت تشریف فرمایی امام عسکری(ع) به گرگان را نقل کرده اند و گفت: کتاب هایی در این رابطه به عنوان مستند به مردم معرفی شود، اگر می خواهیم هفته (سالروز ورود امام حسن عسکری به گرگان تا روز ولادت ایشان) را هفته فرهنگی گرگان قرار دهیم باید آن را پربار کنیم.

آیت الله حسینی گرگانی در پایان تصریح کرد: جوانب زندگی امام حسن عسکری(ع) را باید مدنظر قرار داد، خوب است که ما از گرگان این جوانب را با هزینه فکری و فرهنگی و اجتماعی به بیرون عرضه کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.