حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
کودتاچیانی که نسخه دموکراسی دروغین می‌پیچند
22 فوریه 2023 - 10:42
شناسه : 4961
بازدید 206
11
تاریخ‌نگار گلستانی:

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: کسانی که با کودتا خود را تحمیل کردند امروز در مقابل مردمسالارترین حکومت تاریخ ایران ایستاده و نسخه دموکراسی دروغین می‌پیچند. غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما پیرامون سوم اسفند سالروز کودتای رضاخانی اظهار کرد: رنجی که گلستان از دیکتاتور کشید و زخم‌هایی که همچنان باقی است هرگز فراموش نخواهد […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: کسانی که با کودتا خود را تحمیل کردند امروز در مقابل مردمسالارترین حکومت تاریخ ایران ایستاده و نسخه دموکراسی دروغین می‌پیچند.

غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما پیرامون سوم اسفند سالروز کودتای رضاخانی اظهار کرد: رنجی که گلستان از دیکتاتور کشید و زخم‌هایی که همچنان باقی است هرگز فراموش نخواهد شد در حقیقت سیاه‌ترین فصل تاریخ معاصر ایران با کودتای رضاخان آغاز شد.

این تاریخ‌نگار گلستانی ادامه داد: کودتای رضاخان پیامد بسیار سنگین و وحشتناکی برای مردم کشور ما داشت و موجب شد مردم مسلمان ما ۲۰ سال اسیر سیاست‌های دیکتاتوری و استبدادی و غربگرایانه او شوند.

وی با اشاره به اینکه رضاخان می‌خواست ایران را به اروپا تبدیل کند، افزود: به همین خاطر برای تحقق این آرزو از هیچ کوششی دریغ نکرد.

تاریخ‌نگار گلستانی توضیح داد: گرچه عمر حکومت رضاخان ۲۰ سال به طول انجامید، ولی برنامه‌های ضد مردمی او به ویژه در عرصه سیاسی و دینی توسط فرزندش-محمدرضاشاه- به مدت ۳۵ سال دیگر ادامه یافت.

وی مهمترین ماموریت رضاخان را سکولاریزه کردن ایران خواند و توضیح داد: یکی از  اقداماتی که او انجام داد مخالفت با برگزاری  مراسم عزاداری امام حسین (ع) و سخنرانی وعاظ و سخنرانان بود که این سختگیری‌ها باعث شد مردم مسلمان گرگان برای اقامه عزای سیدالشهداء به زمینها و مزارع اطراف شهر بروند و مخفیانه به عزاداری بپردازند.

این تاریخ‌نگار گلستانی؛ سرکوب قومیتها یکی دیگر سیاستهای رضاخانی بود که این پژوهشگر تاریخ به ان اشاره گرد و گفت: یکی از قومیت‌ها که در زمان رضاخان مورد سرکوب قرار گرفت ترکمن‌های گلستان بودند.

خارکوهی بیان کرد: در اویل سال ۱۳۰۳نبرد نیروهای دولتی با ترکمن‌های منطقه گنبدکاووس آغاز شد که  هدف آن مطیع ساختن قوم یموتها،گوگلانها، گردآوری مالیات‌ها و خلع سلاح ترکمن‌ها و مستحکم کردن قدرت مرکزی در ترکمن صحرا بود.

وی زمین‌خواری را خصلت بارز رضاخان خواند و توضیح داد: رضاخان پس از به قدرت رسیدن از طریق عوامش در مناطق مختلف به زمین یا کارخانه‌های مرغوبی که در آن خطه وجود داشت چنگ می‌انداخت و تصاحب می‌کرد و اگر کسی با این اقدام مخالفت می‌کرد سر به نیست می‌شد و یا از زندان‌های قرون وسطایی سر در می‌آورد.

این تاریخ‌نگار گلستانی گفت: در دوران حکومت دیکتاتوری ۲۰ساله رضاخانی به جای اینکه انرژی‌ها صرف خدمت و توسعه کشور شود صرف مبارزه با حجاب و مبارزه با ارزش‌ها و اعتقادات مردم شد.

خارکوهی تاکید کرد: امروز بازمانده‌های آن خاندان منحوس که سرکار آمدن‌شان از اساس بر پایه دیکتاتوری و زور بوده در مقابل مردم‌سالاری‌ترین حکومت تاریخ ایران به مقابله پرداخته و خیال می‌کنند با تحریف تاریخ می‌توانند جنایات حکومت دیکتاتوری رضاخان را تطهیر کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.