حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
چرا ۱۳ آبان اهمیت دارد؟
02 نوامبر 2021 - 9:41
شناسه : 2779
بازدید 588
11

۱۳ آبان در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از مقاطع مهم و حساس است. این روز از چند جهت دارای اهمیت است. از جمله اتفاقاتی که در این روز روی داه عبارتند از: تبعید حضرت امام خمینی(ره)، کشتار دانش آموزان و آخرین آن که تسخیر لانه جاسوسی امریکا بود. سال ۵۸ بود که به مناسبت سالروز […]

ارسال توسط : نویسنده : سید محمد مشکوة الممالک منبع : خبرگزاری دفاع مقدس
پ
پ

۱۳ آبان در تاریخ انقلاب اسلامی یکی از مقاطع مهم و حساس است. این روز از چند جهت دارای اهمیت است. از جمله اتفاقاتی که در این روز روی داه عبارتند از: تبعید حضرت امام خمینی(ره)، کشتار دانش آموزان و آخرین آن که تسخیر لانه جاسوسی امریکا بود. سال ۵۸ بود که به مناسبت سالروز تبعید امام و شهادت دانشآموزان، جوان های دانشجوی پیرو خط امام کارى کردند که آمریکا به زانو درآمد و از آن پس بود که این روز نماد مبارزه با استکبار نامیده شد.


۱۳ آبان از دیدگاه امام خمینی(ره)

بدون شک حضرت امام (ره) در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، نقش مهم و محوری را برعهده داشتند. چرا که یکی از انگیزه های دانشجویان و دانش آموزان  پیامی بود که حضرت امام(ره) در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۸، به ملت ایران دادند. امام(ره) در بخشی از آن پیام فرموده بودند: «بر دانش آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام، حملات خود را علیه آمریکا و اسرائیل گسترش داده و آمریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند و این توطئه بزرگ را بار دیگر، شدیداً محکوم کنند… ای جوان هایی که در مقابل توپ و تانک رفتید و خواهرهایی که جوانان خود را از دست داده اید… حفظ کنید خودتان را، نهضت خودتان را حفظ کنید، ننشینید دیگران برای شما کار کنند، اینها برای شما کاری نمی کنند.»

معمار کبیر انقلاب، نخستین کسی بود که از اقدام دانشجویان حمایت کرده و در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد اصفهان فرمودند: «الان جوانها مرکز فساد امریکا را گرفتهاند و امریکایی هایی هم که در آنجا بودند را زندانی کرده و آن لانه فساد را به دست آوردند، امریکا هم هیچ غلطی نمیتواند بکند و جوانها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند، غلط میکند دخالت نظامی بکند. نترسید، نترسانید. اگر آنها میتوانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را نگه میداشتند.»


۱۳ آبان از دیدگاه مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب در خصوص تسخیر لانه جاسوسی می فرمایند: «آن روزى که لانه جاسوسى تسخیر شد دولت آمریکا آبرو، اعتبار و هیمنهاش چندین برابر امروز بود. آمریکا مانند امروز در چشم ها سبک و خوار نبود و در دنیا یک هیمنه ابرقدرتىِ درجهى یک داشت. جوانان دانشجوى ما با شجاعت و شهامت، به عنوان لبهى اصلى جبههى مقاومت ملت ایران، سفارتخانهى آمریکائى را تسخیر کرده و کسانى که آنجا بودند را زندانى کردند. البته امام با محبت و ملاطفت گفتند عناصرى از آنها مثل زنها  به آمریکا برگردند ؛ لیکن آن عناصر اصلى تا مدتى طولانى در اینجا ماندند. این هم حرکت عظیمى بود که قدرت آمریکا را در دنیا متزلزل کرد. کار به جائى رسید که رئیس جمهور آمریکا براى نجات این گروگانها دست به حملهى نظامىِ پنهانى و شبانه به ایران زد.جاسوسان خود را در اینجا بسیج کرده و با هلیکوپتر و هواپیما حمله کردند تا طبس پیاده شده به خیال از آنجا بیایند و گروگانهای خود را خلاص کنند که خداى متعال آبروى اینها را برد، هواپیماها و هلیکوپترهاشان آتش گرفت و مجبور شدند از همان طبس برگردند و بروند.»

دستاوردهاى ۱۳ آبان
تسخیر لانه جاسوسی آمریکا،یکی از مهمترین حرکتها در تاریخ انقلاب اسلامی است که برخی دستاوردهاى این عمل انقلابى شامل موارد زیر است:
۱ـ شکست بت ابرقدرتى آمریکا در ایران و جهان.
۲ـ آشکار شدن چهره حقیقى دوستان انقلاب و دشمنان آن.
۳ـ شتاب بخشیدن به حرکت ظلم ستیزى انقلاب
۴ـ قطع رابطه مطلق با آمریکا و شکوفایى استعدادها.
۵ـ باز پس گرفتن قسمتى از سرمایه هاى بلوکه شده در آمریکا
۶ـ تسلیم آمریکا در مقابل خواسته هاى به حق ملّت ایران.
۷ـ از بـیـن رفـتـن مـرکـز اطـلاعـاتـى و جـاسـوسـى آمریکا در منطقه خاورمیانه.
حال جهانیان پس از گذشت بیش از سه دهه از اقدام جمهوری اسلامی در تسخیر لانه جاسوسی که نشان دهنده عمق بصیرت آن ها بود پی به جاسوسخانه های امریکا در کشورهای مختلف  برده اند و متوجه شنود تلفنی و جاسوسی های مامورین آمریکا شده اند، این مسئله خود بیانگر این امر است که نظام اسلامی به خوبی دشمنان خود را می شناسد و آنقدر بصیرت بالایی دارد که ۳۳سال پیش پی به این ماجرا برده بود.
علت تنفر مردم ایران از آمریکا چیست؟
شاید این شائبه پیش آید که علت تنفر مردم ایران از آمریکا چیست؟ باید گفت که موارد زیادی در اسناد انقلاب اسلامی وجود دارد که امریکایی ها به شدت در امور ایرن مداخله داشتند، همچنین می توانیم به اعزام ژنرال هایزن توسط امریکایی ها قبل از پیروزی انقلاب برای ایجاد زمینه های یک کودتای خونین نظامی اشاره کنیم که بتوانند با یک قتل عام وسیع و گسترده مردم و انقلاب را سرکوب کنند که این اقدام با پیامی که حضرت امام می فرستند خنثی می شود. با بررسی اعترافات شاه می توان فهمید که همه جنایات ،کشتارها و سرکوب ها با نظارت و حمایت مقامات امریکایی بوده و امریکا در تمام این جنایات شریک است حال انتظار می رود که مردم ما شعار مرگ بر امریکا سر ندهند؟!
تا قبل از انقلاب امریکا یک جنایت مستمر ۲۵ ساله بر مردم ما داشت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تا الان ، یک سال نیست که امریکا در کشور ما به فکر طراحی توطئه برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی نبوده باشد. خصوصاً در ۸سال دفاع مقدس ما شاهد حمایت های همه جانبه آمریکا از رژیم بعث بودیم.وقتی آمریکا همه ساله تا همین امروز علناً خباثت های خود را علیه ما ادامه دادند چطور می توانیم شعار مرگ بر آمریکا را سر ندهیم؟
تاثیر شعار مرگ بر آمریکا
رهبر کبیر انقلاب اسلامی به تاثیر عملی شعار مرگ بر آمریکای مردم اعتقاد داشتند و می فرمودند: «اگر همه مسلمینی که در دنیا هستند الان که قریب یک میلیارد هستند، در روز قدس همه بیرون بیایند از خانه، فریاد کنند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی، همین قول مرگ بر شوروی برای آنها مرگ می آورد.»
نکته مهم دیگری که در ورق زدن خاطرات این روزگاران به چشم می خورد، ردپایی ثابت در حوادث این روز بزرگ است که ردپای استکبار جهانی است. از دیدگاه امام (ره) انقلاب اول مبارزه با استکبار داخلی و انقلاب دوم یعنی تسخیر لانه جاسوسی مبارزه با استکبار جهانی بوده است. چون  یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی ایران استکبارستیزی بود، حمایت از اقدام انقلابی دانشجویان پیرو خط امام در تسخیرلانه جاسوسی و یاد کردن از آن به عنوان “انقلاب دوم” و نام نهادن این روز به نام روز مبارزه با استکبار جهانی، معرفی آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، و دعوت از همه مسلمانان جهان برای تبدیل این روز به روز مبارزه با صهیونیسم بین الملل و استکبارجهانی، احیای سنت محمدی و برائت از مشرکین در مراسم حج و فریاد برآوردن شعار مرگ برآمریکا و اسرائیل در این مراسم به عنوان فریضهای محوری و کلیدی که لازمه پذیرش حج واقعی است، نمونههایی از تلاش های همه جانبه حضرت امام(ره) در تحقق عملی شعاراستکبارستیزی است. مبارزه با ابرقدرتی زورگو و عصیان گر مانند آمریکا و تلاش برای تحقیر و تخریب هیبت چنین قدرت هایی درسطح منطقه و جهان، از مصادیق این استکبارستیزی بود که گروگانگیری این فرصت طلایی را دراختیار جمهوری اسلامی قرار داد تا یکی از برنامه های خود را عملی سازد هرچند به طور طبیعی هر اقدامی هزینه ای هم دارد.
امام خمینی در سال ۶۷ به ملت و مسولین توصیه می کند: «چه در جنگ و چه در صلح بزرگترین ساده اندیشی این است که تصور کنیم جهان خواران خصوصا آمریکا از ما و اسلام عزیز دست برداشته اند. لحظه ای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم، آمریکا برای درازمدت تا ۲۰۰ سال بعد هم ممکن است برنامه داشته باشد.»
جهانیان باید بدانند که مردم ایران هیچگاه دشمنیها، شرارت و آتشافروزیهای آمریکای جنایتکار و مستکبر را از یاد نخواهند برد و همچنان آمریکای سلطهگر را دشمن شماره یک خود و ملتهای آزاده، مستقل و امنیت منطقه و جهان میداند و هر دم شعار مرگ بر امریکا را سر می دهد. مرگ بر امریکا یک شعار نیست بلکه یک عقیده و افتخار برای ملت ایران است.
مقام معظم رهبری نیز در دیدار جمعی از دانشآموزان و دانشجویان  در ۱۳۷۳/۰۸/۱۱دربارهی مرگ بر آمریکا میفرمایند: «مرگ برامریکا را کسی به ملت ایران یاد نداد. از اعماق جان یکایک مردم بر آمد که مرگ بر آمریکا. حال عدهای در گوشه و کنار پیدا میشوند و مورد سؤال قرار میدهند که چرا؟ چرا شما این چرا را به جایگاه خودش به کار نمیبرید؟ چرا نمیپرسید که چرا رژیم آمریکا با ملت ایران به جرم اینکه خواسته است مستقل باشد این همه کینهورزی و دشمنیکرد و باز هم میکند؟»

حرف آخر
حال باید گفت که با توجه به مسائل اخیر ۱۳ آبان امسال یقیناً حضور پررنگ تر مردم را متفاوت از گذشته خواهیم داشت. چون ملت شجاع و هوشیار ایران اسلامی به هیچ وجه حاضر به دست کشیدن از آرمانها، اهداف و ارزشهای والای انقلاب اسلامی خود نبوده و حاضر نیستند بر سر منافع ملی، عزت و غیرت خود معامله یا مذاکره ای کنند و و شعار “مرگ بر آمریکا”، “مرگ بر استکبار” بهعنوان مهمترین و اصلیترین شعار مردم در این روز بزرگ خواهد بود. ملت ایران با سر دادن چنین شعاری پاسخ اهانتها و جنایات آمریکاییها را خواهند داد و ثابت میکنند که جنایات و فریبکاریهای آمریکا هرگز برای ملت ایران بخشودنی نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.