حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
وجوه عقلانی و روانشناختی حجاب
13 جولای 2021 - 11:04
شناسه : 2060
بازدید 1147
34

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حدیثی از پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) آمده است: یک ساعت تفکر، از ۷۰ سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است، همچنین در قاعده «کل ما حکم به الشرع حکم به العقل» به این مضمون است «احکامی که از ناحیه شرع مقدس صادر می‌شود، همگی بر طبق جلب مصالح […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حدیثی از پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) آمده است: یک ساعت تفکر، از ۷۰ سال عبادت بدون تفکر ارزشمندتر است، همچنین در قاعده «کل ما حکم به الشرع حکم به العقل» به این مضمون است «احکامی که از ناحیه شرع مقدس صادر می‌شود، همگی بر طبق جلب مصالح و دفع مفاسد است» بنابراین آنچه مورد تأیید شرع قرار می‌گیرد مورد تأیید عقل نیز است.

لذا تمامی دستورات دین علاوه بر جنبه فطری مبتنی بر عقل نیز هست به عنوان مثال تمامی کارهای خیر و تلاش‌های روزانه برای رزق و روزی و تشکیل خانواده و حرکت به‌سوی کمال و حفظ و حراست از حجاب و عفاف علاوه بر جنبه شرعی مورد تایید و مورد پسند عقل نیز هست و یا آزادی و استقلال فردی، تحصیل دانش و خوب زندگی کردن، چنانچه بر محور عقلانیت باشد مورد تائید اسلام نیز هست زیرا تلاش بر محور عقل متضمن سعادت انسان است.

پوشش و حجاب فردی یکی از اثرگذارترین اموری است که بر سایر شئونات زندگی فردی و اجتماعی تاثیر مستقیم دارد

پوشش و حجاب فردی یکی از اثرگذارترین اموری است که بر سایر شئونات زندگی فردی و اجتماعی تاثیر مستقیم دارد اگرچه حجاب، مقداری محدودیت ایجاد می‌کند اما انسان را از تشویش افکار باز می‌دارد و از یک آرامش فکری برخودار می‌کند و بدحجابی، فکر را آلوده کرده و فکر آلوده به خواسته‌های غیرعقلانی که منشأ فساد انگیزی و تعلقات نفسانی دارد، سوق می‌دهد.

فرد بی‌حجاب پیوسته نگران از قضاوت‌ها و رفتارهای اجتماعی است و همیشه خود را در معرض ابتلا باید ببیند چونکه چشمان مسموم و دل‌های آلوده به شهوات به دنبال اوست.

در حقیقت بی‌حجابی آسیب آشکار و حجاب، مصونیت‌آفرین در امر ظاهر و باطن است. انسان عاقل هرگز از برهنه‌گی و فرهنگ برهنه‌گی خوشش نمی‌آید و براساس فطرت پاک، پوشش‌خواه است و قرآن دربارۀ حضرت آدم و حوا (ع) می‌فرماید: «آن‌گاه از آن درخت خوردند و برهنه‌گى آنان برایشان نمایان شد. شروع کردند به چسباندن برگ درختان به خودشان!» لذا انسان فطرتا کشش و تمایلش به پاکدامنی و عفت‌مداری  غلبه بر پدیده بدحجابی دارد.

بنابراین نادیده انگاشتن قضاوت‌های منطقی دیگران بر رفتارهای فردی، با تعابیری به دیگران چه ربطی دارد! من برای دلم زندگی می‌کنم! باعث خاموشی فطرت و سقوط انسان به دره عمیق گمراهی می‌شود و عامل اساسی سقوط نیز یکی تمکین از هوس‌های زودگذر نفسانی و دوم مقید نبودن به اینکه او انسان است با تمام قیود عقلانی و وحیانی! از سوی دیگر جامعه‌پذیری انسان در طول تاریخ او را مقید به پذیرش رفتار عقلانی داشته که باید تابع قوانین واصول انسانی باشد و نباید تمامیت‌خواه و یا تابع خواسته‌های غیرمنطقی باشد، اعتقاد به آزای مطلق فقط در قانون جنگل تعریف می‌شود.

مشاهده می‌شود که وضع قوانین اجتماعی هم ریشه در اصل مدنی بود انسان دارد، انسان در خانه‌اش آزاد است به‌شرط آنکه مزاحمت برای دیگران ایجاد نکند، در رانندگی آزاد است اما نمی‌تواند هر طور علاقه دارد براند یا توقف کند حق عبور از چراغ قرمز را ندارد زیرا پذیرش این امور برای رفاه و آسایش روانی فرد و جامعه است.

اما متاسفانه هنگامی که سخن از حجاب و عفاف و حرمت‌گذاری در مراودات اجتماعی با پوشش انسانی به میان می‌آید قوائد عقلانی باید تعطیل شود و سخن از آزادی و خواسته‌های فردی بدون قید و شرط به میان می‌آید در حالی که بر این باوریم! بخش بزرگی از ناهنجاری جامعه امروز بشریت و فروپاشی بسیاری از کانون‌های گرم خانواده‌ای نتیجه فرهنگ برهنه‌گی است.

براساس یافته‌های علمی حجاب و پوشش کامل برای زن و مرد متضمن امنیت روانی او را در پی خواهد داشت، نگرانی امروز خانواده‌ها نسبت به یکدیگر و یا نگرانی از آینده فرزندان، به‌دلیل از هم گسیختگی ورود فرهنگ غیرمنطقی غربی در عرصه ارتباطات اجتماعی است.

آسیب‌های روانی ناشی از هوس‌های زودگذر و تفاوت قائل نشدن بین عشق واقعی و هوس و یا تسلیم در برابر شهوات نفسانی تابعی از تناسب معکوس، از بهره‌مندی عقل است، یعنی به هراندازه خشم و یا خواسته‌های نفسانی قوی باشد، به‌‌همان اندازه عقل ضعیف و انسان در ارتکاب جرم و رفتارهای هوس‌آلود بی‌ملاحظه می‌شود و زنجیره عقل و منطق گسسته و انسان دچار رفتاری می‌شود که در حالت عادی هرگز مرتکب آن نخواهد شد.

بنا براین اگر حجاب کامل را در حوزه و محور عقل‌‌ جزء امور مسلم انسانی بدانیم و پایبند ی به آن را جزء حقوق خود و دیگران بشماریم، هرگز اجازه نخواهیم داد تا در حریم کرامت انسانی ما لطمه‌ای وارد شود پوشش کامل در حقیقت نوعی حفاظت از ارزش‌های فردی و اجتماعی محسوب می‌شود و التزام به آن موجب آسایش فکری است و انسان کمتر دچار خسران روحی و روانی خواهد شد.

اگر بخواهیم براساس معیار عقل منفعت‌گرا هم قضاوت داشته باشیم، هیچ انسانی اشیاء گرانبها را در معرض سرقت و نابودی قرار نمی‌دهد و سعی در حفظ و حراست از آن شیء گرانبها را دارد البته این قانون هم دربارۀ مرد و هم درمورد زن صادق است.

لکن زن به‌دلیل خلقت الهی از جذابیت بیشتری برخودار است عقل حکم می‌کند صیانت از او هم بیشتر باشد و گوهر عفت و پاکی را با کالای نفسانی زودگذر به ثمن بخس شیطانی نفروشد هویت و کرامت خود را پاس بدارد و از سوی دیگر تجربۀ تلخ بعضی از ممالک اسلامی نشان داده که راهبرد دشمن، برای به زانو در آوردن ملت‌ها آلوده کردن قشر جوان به مظاهر فساد و ترویج فرهنگ برهنه‌گی بوده و هست، او توانسته با ترویج فرهنگ ابتذال هویت آنان را از بین برده و سلطه خود را بر آن کشورها بگسترانند نقشه استعمارگران بر این است که اگر زن بی‌حجاب بشود، مردها و جوانان آلوده خواهند شد.

بنابراین با روش جنگ‌ نرم فرهنگی توانستند بر کشور اسلامی آندلس مسلط شوند برهمین اساس نیز رضاخان  را در ایران و کمال آتاترک را در ترکیه به‌عنوان بازوان استعمار گماردند تا مروج فرهنگ برهنه‌گی غربی باشند تا راه سلطه استعماری فراهم شود.

به اعتقاد نگارنده نسخه‌شفابخش استقلال ملت‌ها در استقلال خودباوری بر مدار خدامحوری و باورمندی او به اینکه خداوند به انسان کرامت بخشیده و او را اشرف مخلوقاتش قرار داده است و حاضربه معاوضه با هیچ قیمتی نسبت به این موهبت الهی نباشد.
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه ۷۰ سوره اسراء «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ …» نوشته‌‌اند: این آیه در مقام امتنان و عتاب است که چگونه بنی‌آدم را کرامت بخشیده و به‌واسطه بخشیدن قوه تعقل و تمیز حق از باطل و خیر از شر، آنها را بر سایر موجودات مزیت و برتری داده و در دریاها کشتی‌ها و در خشکی حیوانات چهار پا را مسخر آنها کدده تا به سوی مقاصد خود رهسپار شوند و در طلب فضل الهی بر آیند که این امر از مصادیق تکریم الهی است.

علی منصوری مدیر مسوول هفته‌نامه گلستان‌مهر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.