حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024 ساعت ×
نگاه ما به عملکرد دولت سيزدهم
05 می 2022 - 20:57
شناسه : 3916
بازدید 641
18

بیش از هفت ماه از آغاز به کار دولت انقلابی سیزدهم با مديريت عالی حضرت آیت‌الله دکتر سيد ابراهیم رئیسی می‌گذرد. حاميان آیت‌الله رئیسی طیف گسترده‌ای از جریانات سیاسی و فعالان فرهنگی و جهادی و اقشار مختلف مردم را تشکیل می‌دادند. بسیاری از حامیان، چه بسا اصلاً سابقهٔ فعالیت در تشکل‌های سیاسی نداشتند و یا […]

ارسال توسط : نویسنده : حجت الاسلام و المسلمین سید محسن طاهری
پ
پ

بیش از هفت ماه از آغاز به کار دولت انقلابی سیزدهم با مديريت عالی حضرت آیت‌الله دکتر سيد ابراهیم رئیسی می‌گذرد.
حاميان آیت‌الله رئیسی طیف گسترده‌ای از جریانات سیاسی و فعالان فرهنگی و جهادی و اقشار مختلف مردم را تشکیل می‌دادند.

بسیاری از حامیان، چه بسا اصلاً سابقهٔ فعالیت در تشکل‌های سیاسی نداشتند و یا در طيف جريان اصولگرا تعريف نمی‌شدند.
آیت‌الله رئیسی نیز خود فردی فراجناحی است و به همین دلیل ایشان پیش از تشکیل کابینه، تأکید کردند که حساب کارگزاران اين دولت را باید از حساب ستادهای انتخاباتی جدا کرد.

از قبل پیش‌بینی می‌شد -و طبیعی هم بود- که در جریان انتصابات بين نخبگان سیاسی جريان انقلابی و طیف‌های گوناگون حامیان رئیس‌جمهور محترم کشمکش‌ها و اختلافاتی ظهور و بروز پیدا کند و همین امر پس از گذشت این مدت، دلخوری‌های زیادی را نسبت به دولت به‌ وجود آورده است.

از طرف دیگر ادامهٔ روند گرانی‌های افسارگسیخته، باعث نگرانی مردم و خصوصاً حاميان دولت‌ شده‌ است.

به‌ همین نسبت، در استان گلستان نیز شاهد برخی کشمکش‌های سیاسی در امر انتصابات و نیز اعتراضاتی در خصوص عملکرد اقتصادی دولت‌ هستیم.

از آنجا که سؤالاتی در مورد موضع بیت مرحوم آیت‌الله طاهری گرگانی در خصوص عملکرد دولتمردان در سطوح کشوری و استانی در اذهان دوستان انقلابی به وجود آمده است، لازم‌ دیدم نکاتی را متذکر شوم:

۱) باید توجه داشته باشیم که دولت سیزدهم به لحاظ اقتصادی، کار خود را در سخت‌ترین شرایط آغاز کرد.
هشت سال مدیریت جريان لیبرال و ناکارآمد، برای کشور به مراتب خسارت‌بارتر از هشت سال جنگ تحمیلی بوده است.

دولت جدید تا مدتی بايد به دنبال آواربرداری و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی باشد.
وظیفهٔ نیروهای انقلابی اين است که مردم‌ را به صبر و امیدواری نسبت به آینده دعوت نمایند و نشانه‌های فراوان این امیدواری را در عملکرد دولت به‌ آنان‌ نشان دهند.

وضعیتی که دولت‌ سابق تحويل داده است به‌ گونه‌ای است که دولت جدید را بین دوراهی قرار می‌دهد: اگر دولت‌ بخواهد راه سابق را ادامه دهد، به بن‌بست گرفتار می‌شود و اگر بخواهد تحول انقلابی صورت دهد، در کوتاه‌مدت با چالش‌های درونی مواجه خواهد شد.
البته ترس از اقدام در این دوراهی‌ها، برای کسانی است که ایمان به‌ قدرت لایزال الهی نداشته‌ باشند.
هرچند دام‌های زیادی برای زمین‌گیر شدن دولت‌ انقلابی پهن شده است ولی ما معتقدیم که: “و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین”.
و به همین دلیل حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خرمشهرهای زیادی در پیش است. و ما باز معتقدیم که به تعبیر مرحوم علامه مصباح یزدی: خدای دفاع مقدس، خدای جنگ اقتصادی هم هست.

هرچند انتقاد و مطالبه‌گری باید وجود داشته باشد و قطعاً نقاط ضعفی در عملکرد اقتصادی دولت وجود دارد، ولیکن نباید موجبات تضعیف دولت‌ انقلابی و ناامیدی مردم را فراهم کرد.
مردم‌ به‌ خوبی می‌دانند که آثار انتخاب سال‌های ۹۲ و ۹۶ با انتخاب انقلابی ۱۴۰۰ به‌ زودی جبران‌ نخواهد شد و باید صبر انقلابی پيشه کرد.

۲) در خصوص موضوع انتصابات نیز از چند نکته نباید غافل شد:

اولاً نگاه ما باید نسبت به تأخیر در انتصابات و یا انتصابات جدید، نگاهی خوشبینانه باشد. اصل اولی در نگاه ما به اقدامات این دولت، اعتماد است و باید به موانع فراوان و شرايط پیچیده‌ای که تصمیمات دولتمردان را احاطه کرده است، توجه داشته باشیم.

ثانیاً دولتمردان را ممکن‌الخطا بدانيم و توقع عصمت نداشته باشیم.

ثالثاً بر عملکرد مديران نظارت کنیم و مطالبه‌گری و نقد منصفانه و اخلاق‌مدارانه را در پیش بگيريم و از قضاوت‌های عجولانه و بدبینانه پرهيز کنیم.

رابعاً معیار قضاوت‌ در مورد انتصابات تعلقات شخصی و حزبی ما نیست. کار تشکيلاتی در نگاه گفتمان انقلاب اسلامی آن گونه‌ای است که شهيد آیت‌الله دکتر بهشتی می‌فرمودند. احزاب و تشکل‌های سیاسیِ حامی دولت، وظیفهٔ مشورت‌ و نظارت و مطالبه‌گری دارند نه بیشتر و نبايد مدیران را برای خواسته‌های حزبی تحت فشار قرار دهند.

۳) ما در خصوص عملکرد مديران استانی نيز همين نگاه را داريم. خدا را شکر می‌کنیم که سکان عالی‌ترین مقام دولتی در استان به‌ دست‌ کسی است که فرزند استان و برخاسته‌ از خانوادهٔ معظم شهدا و فردی است متدین، انقلابی، توانمند، برنامه‌محور، جهادی، اخلاق‌مدار، مردمی، پاکدست، اهل مشورت و انتقادپذیر.

باید به مدیریت جدید فرصت بدهيم و از ظرفیت‌سوزی اجتناب کنیم.
ناگفته پیداست که این به معنای آن نیست که هيچ نقطهٔ ضعفی در عملکرد مديريت جدید استان وجود ندارد.
ما در جلسات‌ خصوصی انتقاداتی به برخی از عملکردها و انتصابات داشته‌ایم و داریم، ولی تکليف شرعی همهٔ نیروهای انقلابی آن است که از دولت و دولتمردان انقلابی حمایت کنيم نه اینکه ما هم غصه‌ای بر غصه‌های آنان‌ بیفزاییم.

۴) بديهی است که حمايت جريان انقلابی از دولتمردان و قضاوت‌ خوشبینانه در مورد اقدامات آنان، مبتنی بر شناختی است‌ که‌ از حال فعلی آنان‌ داریم و لازم‌ است برای عاقبت به خیری خودمان و آنان دعا کنیم و با نظارت و مطالبه‌گری مستمر جلوی انحرافات احتمالی را بگیریم.

البته‌ خطر نفوذ را باید جدی گرفت، همان خطری که برخی از مدیران ارشد دولت‌های نهم و دهم را از مسير انقلابی‌گری منحرف کرد.
روشنگری و نقد منصفانه می‌تواند نفوذهای احتمالی را خنثی نمايد و البته‌ مادامی که دولتمردان در مسير خدمت‌ به‌ انقلاب و مردم‌ قرار دارند، نباید تقويت این دولت و حمايت از دولتمردان کمرنگ‌تر از نقدها و اعتراضات باشد.

۵) متقابلاً از همهٔ دولتمردان در همهٔ سطوح می‌خواهيم که دامنهٔ مشاوران و سطح ارتباط خود را با مردم، نخبگان و خصوصاً نيروهای انقلابی گسترش دهند و روحیهٔ نقدپذیری را در خودشان تقویت نمایند.

حسبنا الله و نعم الوکیل
نعم المولی و نعم النصیر

۱۴۰۱/۲/۱۵

سید محسن طاهری
مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان

#جهاد_تبیین

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.