حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
نظر اصلاح طلبان درباره ۱۰۰ روز اول دولت سیزدهم/ رئیس جمهور متعادل و سلیم النفس است/ برای اداره کشور وقت زیادی می‌گذارد
13 نوامبر 2021 - 8:21
شناسه : 2844
بازدید 477
13
دولت مردمی؛ ایران قوی

با احتساب استقرار آیت الله رئیسی بر صندلی ریاست جمهوری، این روزها عمر دولت سیزدهم صد روزه شده است. اما اگر شروع به کار دولت را اوایل شهریور و همزمان با رای اعتماد مجلس به کابینه در نظر بگیریم هنوز حدود بیست روزی تا موعد صد روز زمان باقی است. با هر توصیف برخی رسانه […]

ارسال توسط : منبع : پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی
پ
پ

با احتساب استقرار آیت الله رئیسی بر صندلی ریاست جمهوری، این روزها عمر دولت سیزدهم صد روزه شده است. اما اگر شروع به کار دولت را اوایل شهریور و همزمان با رای اعتماد مجلس به کابینه در نظر بگیریم هنوز حدود بیست روزی تا موعد صد روز زمان باقی است.

با هر توصیف برخی رسانه ها مبنای محاسبه خود را نوع اول قرار داده و عملکرد دولت سیزدهم را تا اینجای کار بررسی نموده اند. روزنامه جام جم هم برای بررسی عمکلرد صدروزه دولت به سراغ کارشناسان و فعالان سیاسی رفته است که در ادامه صرفا نظرات چهره های جریان اصلاحات پیرامون عملکرد دولت آیت الله رئیسی و کابینه دولت را خواهید خواند:

دولت اخلاقی اما سردرگم
غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی در ارزیابی عملکرد صد روزه دولت اخلاق خوب و نوع مواجهه رئیس‌جمهور با مردم در سفرهای استانی را نقطه‌قوتی برای دولت دانست و در عین حال تاکید کرد که زمانی نتایج این سفرها مطلوب خواهد بود که قوه‌مجریه امکانات و اعتبارات مالی کافی برای عمل به وعده‌های خود داشته باشد. وی درباره نقطه‌ضعف دولت عنوان کرد که در عرصه‌های اقتصادی و سیاست خارجی چند صدایی را می‌شنویم و گویی دولت در این حوزه‌ها سردرگم است. به اعتقاد وی در صورت خارج‌نشدن دستگاه اجرایی از چندصدایی و شنیده‌نشدن صدای واحد، نارضایتی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

انتصابات اشکال دارد

محمدعلی وکیلی مدیرمسوول روزنامه ابتکار، تابوشکنی در حوزه مدیریت کشور با انتخاب چهره‌های جوان و همچنین حضور میدانی رئیس‌جمهور و واکسیناسیون عمومی و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی را از مهم‌ترین اقدامات مثبت دولت‌سیزدهم دانست. وی فقدان یک گفتمان روشن در حوزه اقتصاد و همچنین سیاست‌خارجی و اولویت‌بخشی به خویشاوندسالاری و روابط دوستانه در انتصابات را جزو ضعف‌های دولت‌سیزدهم برشمرد. از نظر نماینده پیشین مجلس، سلامت نفس رئیس‌جمهور و ارتباطات گسترده مردمی و پرکاری او چشم‌انداز روشنی را برای دولت‌سیزدهم نوید می‌دهد. او برای موفقیت دولت پیشنهاد دارد که آقای رئیسی موانع شکل‌گیری دولت فراگیر را بردارد.

رئیس‌جمهور سلیم‌النفس
اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ملی وجه مثبت دولت‌سیزدهم را جوانگرایی دانست و در عین حالت تاکید کرد دولت برای مسلط‌شدن به امور به زمان نیاز دارد و در عرصه مدیریتی هم نباید در مرحله آزمون و خطا باقی بماند. به‌گفته بروجردی دولت تلاش می‌کند هر چه زودتر و براساس آرمان‌هایی که مدنظر دارد وارد عرصه اجراشده و بر امور مسلط شود و این روحیه را می‌توان امتیاز مثبت دانست و چشم‌انداز روشنی برای دولت تصور کرد اما در عین حال شایسته است مدیرانی پا به عرصه بگذارند که حوزه کاری را خوب بشناسند. وی تعادل و سلیم‌النفس‌بودن رئیس‌جمهور را نقطه‌قوت دولت‌سیزدهم عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد که وعده‌ها برای تشکیل دولت فراگیر محقق نشده است.

سیاست خارجی کمرنگ است
علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اظهار کرد: آقای رئیسی تحرک بسیار خوبی دارد و برای اداره کشور وقت زیادی می‌گذارد و سفرهای استانی هم اگر به نتیجه برسد جزو نقاط مثبت عملکرد این دولت محسوب می‌شود.نمازی مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی را سخنرانی‌های شخص رئیس‌جمهور دانست و گفت: ایشان در سخنرانی‌ها و خواندن مطالب اشتباهاتی دارد که این موضوع در شان یک رئیس‌جمهور روحانی نیست و نقطه‌ضعف دیگر هم آگاه‌نبودن از شرایط واقعی کشور است؛ کما این‌که وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال موید این امر است.عضو حزب کارگزاران در خصوص چشم‌انداز خود از عملکرد این دولت یادآور شد: اگر مشکلات اقتصادی برطرف نشود پیش‌بینی من افزایش گرانی‌ها خواهد بود همان‌طور که در روزهای اخیر قیمت ارز بالا رفته است، بنابراین باید تغییرات اساسی در شیوه‌ها و برنامه‌های تیم اقتصادی ایجاد شود؛ البته اگر برجام هم به نتیجه نرسد وضعیت بدتر خواهد شد.وی همچنین در خصوص پیشنهاد خود به دولت سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: اولین اولویت آقای رئیسی باید حوزه سیاست خارجه باشد اما متاسفانه رویکردها و صحبت‌های چکشی وزیر خارجه نشان می‌دهد انتخاب ایشان مناسب نبوده است؛‌ البته پیشنهاد دیگر ما اعلام یک فراخوان برای آشتی ملی است همان طور که رئیس جمهور گفته بود می‌خواهد از همه ظرفیت کشور استفاده کند.

تاکید بر انتخاب مدیران کارآمد

حمیدرضا جلایی‌پور استاد جامعه‌شناسی تسریع در واردات واکسن و همچنین سرعت بخشی در واکسیناسیون عمومی در کشور را نقطه‌قوت دولت‌سیزدهم دانست. وی بر این باور است که باوجود وعده‌های داده‌شده مبنی بر شایسته‌سالاری، شایستگان برای تصدی امور انتخاب نشده‌اند و این مساله از مهم‌ترین نقاط ضعف دولت به‌شمار می‌رود. از نظر جلایی‌پور ادامه روند انتخاب مدیران ضعیف و ناکارآمد در آینده به ضرر دولت خواهد بود. توقف انتخاب مدیران ناشایست و تاکید بر گزینش شایستگان و کارآمدن در عرصه اجرایی کشور به‌عنوان راهکار از سوی این استاد جامعه‌شناس ارائه شد.

سفرهای استانی امتیاز دولت است
محمد هاشمی مدیرعامل اسبق صداوسیما، حضور رئیسی در سفر استانی را امتیاز مثبت برای دولت دانست و تسریع در واکسیناسیون عمومی در کشور را مطلوب توصیف کرد اما در عین حال هاشمی بر این باور است که دولت‌سیزدهم هنوز جایگاه قوه‌مجریه را درک‌نکرده و به مشکلات اصلی کشور توجه‌کافی نشان نداده و این مساله را می‌توان در وعده‌هایی که داده‌شده مشاهده کرد. به‌گفته وی گرچه سفر استانی اقدامی شایسته است اما انتخاب شهرها نباید گزینشی باشد. هاشمی معتقد است که با توجه به شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای به نظر می‌رسد کار دولت سخت خواهد بود و برای برون‌رفت از مشکلات مدیران اجرایی باید به‌صورت منسجم و حساب‌شده عمل کنند و وعده‌های قابل‌تحقق بدهند.

مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی انتصابات اوست
اسماعیل گرامی‌مقدم عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی مهم‌ترین نقطه‌ضعف دولت رئیسی را انتصابات آن دانست و اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد مدیرانی که منصوب شده‌اند تجربه کافی ندارند و این نگران کننده است، چراکه کشور به مدیران مجرب نیاز دارد. گرامی‌مقدم نقطه قوت دولت سیزدهم را شخص سید ابراهیم رئیسی دانست و گفت: ایشان فردی بسیار پرانگیزه است که برای حل مشکلات مختلف مردم تلاش می‌کند و انگیزه او از سفرهای استانی نیز خدمت است، نه مثل احمدی‌نژاد که برای مانور تبلیغاتی این کار را انجام می‌داد. عضو حزب اعتماد ملی درباره چشم‌انداز خود برای دولت رئیسی تصریح کرد: من به عنوان کسی که گرایش سیاسی متفاوتی با این دولت دارد معتقدم اگر هر چه زودتر مساله تحریم از سر مردم برداشته شود نهادهای اقتصادی دیگر بهانه‌ای نخواهند داشت و زندگی روزمره مردم تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نمی‌گیرد لذا امیدوارم دولت آقای رئیسی به زودی مساله برجام را حل کند. وی در زمینه پیشنهاد خود به دولت یادآور شد: پیشنهاد من این است که دولت به حاشیه نپردازد و از تمام ظرفیت مدیریتی کشور استفاده کند و در عین حال اولویت اصلی خود را رفع تحریم‌ها قرار دهد.

دولت صدای مردم را می‌شنود
بهروز نعمتی نماینده ادوار مجلس سفرهای استانی رئیس‌جمهور و حضور میدانی او در بین مردم و شنیدن دردها و مشکلات مردم را نقطه‌قوتی برای دولت دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند ادامه پیدا کند. با این وصف‌ وی بر این باور است که وعده‌های آقای رئیسی مبنی بر بهره‌گیری از همه تفکرات و توانمندی‌‌ها محقق‌نشده و در انتخاب مدیران شایسته اتفاق خوبی نیفتاده است. نعمتی عنوان کرد که در صورت برنامه‌محوربودن دولت‌سیزدهم می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای آن درنظر گرفت. وی برای موفقیت دولت پیشنهاد داد که دولت و مجموعه مدیران اجرایی وعده غیرقابل تحقق ندهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.