حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
معنویت و اخلاق و مدیران عالی دولت مردمی / این مدیر هیچ جایگاهی در دولت مردمی ندارد !
03 جولای 2022 - 9:38
شناسه : 4128
بازدید 439
12

دولت مردمی آیت الله رئیسی با اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب اسلامی روی کار آمد و آنچه انتظار می رود ریل گذاری و بازسازی انقلابی عرصه های مدیریتی دولت و نظام اداری آن براساس همین بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی و خاصه تحقق عملی توصیه های راهبردی هفت گانه آن از […]

ارسال توسط : نویسنده : دکتر حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه
پ
پ

دولت مردمی آیت الله رئیسی با اولین انتخابات ریاست جمهوری در گام دوم انقلاب اسلامی روی کار آمد و آنچه انتظار می رود ریل گذاری و بازسازی انقلابی عرصه های مدیریتی دولت و نظام اداری آن براساس همین بیانیه راهبردی گام دوم انقلاب اسلامی و خاصه تحقق عملی توصیه های راهبردی هفت گانه آن از جمله معنویت و اخلاق از بالاترین سطح در دولت و وزارتخانه ها تا استانداری ،فرمانداری و بخشداری هاست.

بی شک شخص آیت الله رئیسی بعنوان اسوه حسنه و الگوی عملی این عرصه مدیریت عالی هستند و هر وزیر و مدیر عالی که خود و مجموعه اش را به ایشان منتسب می داند و باور به چنین راه و حرکت تمدن سازی دارد نیز باید از حرف فراتر رفته و مردم؛ او را مصداق بارز چنین توصیه و حرکت عملی بدانند.

مقام معظم رهبری مدظله العالی در دومین توصیه خود در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به معنویت و اخلاق تصریح و آن را تبیین نمودند با این عبارات که :”معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به معنی رعایت فضیلت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتمادبه‌نفس و دیگر خلقیّات نیکو است.” معظم له در ادامه در خصوص اهمیت و ضرورت عمل به چنین توصیه راهبردی که اقتضای شرایط و وضعیت کنونی جامعه خاصه اداری کشور است_ می فرمایند:” معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت میسازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند.”

ایشان نتیجه چنین اهتمامی را اینگونه بیان می کنند که : “شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد” و در فراز بسیار مهمی که موضوع اصلی این وجیزه است می فرمایند:” این، بی‌گمان محتاج جهاد و تلاش است و این تلاش و جهاد، بدون همراهی حکومتها توفیق چندانی نخواهد یافت. “

مقام معظم رهبری در ادامه راهکار عملی چنین تغییر و تحولی در دولت و اجزای میدانی و عملیاتی آن(حکومت و اجزای اصلی حکمرانی) را بیان می کنند :” اخلاق و معنویّت، البتّه با دستور و فرمان به دست نمی‌آید، پس حکومتها نمیتوانند آن را با قدرت قاهره ایجاد کنند، امّا

۱⃣ اوّلاً خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند

۲⃣ ثانیاً زمینه‌ را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراین‌باره میدان دهند و کمک برسانند

۳⃣با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوه‌ی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمی‌ها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.

و در پایان می افزایند :” ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیش‌ِرو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله”

اکنون با چنین ریل گذاری به خودمان و موقعیت و حرکت خودمان باز گردیم و این سوال را منصفانه پاسخ بدهیم که آیا من مدیر عالی خود بر چنین ریل گذاری در حال بازسازی عرصه های مدیریتی ام هستیم ؟روایتی که از خودمان ساختیم و دیگران از بیرون نیز آن را روایت می کنند با همین مولفه های معنویت و اخلاق تطبیق دارد؟ و حقیقتا برآیند آن یک بهشت معنوی و اخلاقی در محیط زندگی ماست!!؟تا چه میزان به راهکارهای عملی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اهتمام عملی داشته ایم و برای آن برنامه ریزی نموده ایم ؟

قطعا شرایط و وضعیت کنونی با قبل قابل مقایسه نیست و تغییر و تحولاتی که در چند ماه گذشته صورت گرفته است؛نوید بخش حرکت بر روی چنین ریلی و بازسازی انقلابی یاد شده رو به چشم انداز ایجاد تمدن نوین اسلامی در گام دوم هستیم.

اما با وجود چنین حرکتی همه بدانند که مدیری که منش و رفتار اخلاقی و معنوی یاد شده را نداشته باشد و زمینه را برای رواج هر یک از مولفه های مد نظر معنوی و اخلاقی در حوزه اداری و جامعه هدف آن فراهم نکند ؛نه تنها جهنمی برای خود و دیگران درست کرده است! بلکه هر چه جلوتر برود شعله های آن عیان تر می گردد و صریح می گوییم که چنین مدیری با هر سابقه و وابستگی ای هیچ نسبت و جایگاهی در دولت مردمی آیت الله رئیسی ندارد و دیر یا زود جهنمی که در آن محیط ساخته است، گریبان او را خواهد گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.