حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
فتنهٔ اقتصادی و عملکرد دولت
21 فوریه 2023 - 18:28
شناسه : 4956
بازدید 204
12

یک سوال مهم: چرا دولت انقلابی و جهادی پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدنش هنوز نتوانسته است وضعیت اقتصادی را سامان ببخشد؟ پاسخ: توجه داشته باشیم که جهان در حال یک گذار بسیار سرنوشت‌ساز است (همان عبور از پیچ تاریخی که حضرت آقا فرمودند). وضعیت اسرائیل و فرانسه و آلمان […]

ارسال توسط : نویسنده : حجت الاسلام و المسلمین سید محسن طاهری
پ
پ

یک سوال مهم:

چرا دولت انقلابی و جهادی پس از گذشت یک سال و نیم از روی کار آمدنش هنوز نتوانسته است وضعیت اقتصادی را سامان ببخشد؟

پاسخ:
توجه داشته باشیم که جهان در حال یک گذار بسیار سرنوشت‌ساز است (همان عبور از پیچ تاریخی که حضرت آقا فرمودند).

وضعیت اسرائیل و فرانسه و آلمان و… و درگیری‌های داخلی آن‌ها و تورم کم‌سابقه در آمریکا را ببینید!

جنگ روسیه و اوکراین و تهدیدات هسته‌ای دو طرف و تحلیل‌های ناظر به جنگ جهانی سوم و… را ببینید!

چه اتفاقی دارد می‌افتد؟!
: گردش قدرت از غرب به سوی شرق

حال فکر می‌کنید که تمدن وحشی و چپاول‌گر و در عین حال پیشرفتهٔ ‌غرب، چه کسی را مقصر اصلی این گردش قدرت می‌داند؟!

بدون شک مقصر اصلی از دیدگاه آنان‌، جمهوری اسلامی است.

قبلاً سعی می‌کردند این موضوع را خیلی تصريح نکنند، ولی اخیراً می‌گویند محور اصلی تهدیدها، چین، روسیه و ایران هستند.

البته در عمق دلشان باز هم ایران را مقصر اصلی می‌دانند، زیرا این جمهوری اسلامی بود که نه از نظر اقتصادی و نظامی، بلکه از نظر تمدنی، غرب را به چالش کشید و جرات تقابل با آمریکا را به چین و روسیه و خیلی از دولت‌ها و ملت‌ها داد.

آمریکا و اروپا به خوبی می‌دانند که گردش قدرت از غرب به شرق، یعنی نابودی تمدن غرب؛ و از طرف دیگر لابی‌های صهیونیستی نیز به خوبی می‌دانند که این گردش، مقدمهٔ گردش از قدرت‌های مادی به سوی قدرت معنوی اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله خواهد بود.

طبعاً آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع منطقه، به کمک نفوذی‌ها و مزدوران داخلی، تمام همت خود را بر روی تقابل با اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی، متمرکز کرده‌اند.

روی کار آمدن دولت انقلابی، نگرانی آن‌ها را بیشتر کرده و اغتشاشات اخیر یکی از نشانه‌های این نگرانی است.

فتنهٔ فعلی اقتصادی را نیز باید ناشی از فشار همه‌جانبهٔ دشمنان و البته همکاری نفوذی‌های داخلی دانست.

ممکن است گفته شود که چطور در زمان دولت سابق گفته می‌شد نابسامانی‌ها بیش از آن‌که معلول‌ تحریم‌ها باشد، ناشی از ضعف مديريتی است، ولی امروز عکس آن گفته می‌شود؟!

پاسخ اين است که نه شرايط منطقه‌ای و جهانی در آن زمان مثل زمان فعلی بود و نه مدیران سطوح کلان در آن دولت با مدیران انقلابی و جهادی اين دولت قابل مقایسه هستند.

مخاطب این نوشتار نیروهای انقلابی هستند که به صحت و صدق گفتار رهبری ایمان دارند.

ایشان در یکی از دیدارهای اخیر فرمودند:
“شهادت می‌دهم که مدیران دولتی در حال کار و تلاش بسیار خوب هستند.” (۱۴۰۱/۱۱/۱۰)
این مطلب حجت را بر نیروهای انقلابی تمام کرده است و باید در کنار مطالبه‌گری و نقد سازنده، از کليت اقدامات دولت حمايت کامل داشته باشند.

انصافاً دولت اقدامات زیربنایی بزرگ و سازنده و حتی اقدامات مهم کوتاه‌مدت داشته‌ است‌ که‌ اثرات مثبتش قابل مشاهده است، وليکن تورم افسارگسیخته و فشارهای اقتصادی مانع از دیده‌شدن این اقدامات شده‌ است.

البته شکی نیست که بسیاری از مشکلات، ناشی از عوامل داخلی است و دولتمردان باید به آن‌ها توجه کنند.
وجود مدیران ناکارآمد و لیبرال در سطوح میانی، وعده‌های غیرکارشناسی، عدم ارتباط کافی برخی از مديران ارشد با بدنهٔ اجتماعی، توجه افراطی به پروژه‌های بزرگ و غفلت‌ از اقدامات زودبازده و نیز عدم اطلاع‌رسانی به موقع و غفلت‌ از جهاد تبیین، از عوامل داخلی این وضعیت است.

این نوشتار را با یک پیام دینی به پایان می‌رسانم و آن اینکه از آيات و روایات فهمیده می‌شود که هرچه فشارها بر جامعهٔ دینی و انقلابی بیشتر می‌شود، باید امید آنان به نزدیک‌بودن گشایش‌ها نیز بیشتر شود.

“أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ.” (بقره/۲۱۴)

ترجمه:
‌[اى مؤمنان،] آیا پنداشته‌اید وارد بهشت مى‌شوید و حال آنکه هنوز همانند سرگذشت کسانى که پیش از شما درگذشتند، بر سر شما نیامده است؟! [زیرا] آنها دچار زیان هاى مالى و جانى شدند و [در تنگنا و سختى حوادث]آن چنان دچار اضطراب شدند که حتّى پیامبر [آنها] و کسانى که همراه او ایمان آورده بودند، گفتند: [پس] یارى خدا کى خواهد بود؟ [و ما در جواب آنان گفتیم:] آگاه باشید که قطعاً یارى خدا نزدیک است.

بیایید یک‌بار دیگر به خداوند ایمان بیاوریم: “یا ایها الذین آمَنوا، آمِنوا بالله و رسوله” (نساء/۱۳۶) یعنی: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، [بازهم] به خدا و پیامبرش ایمان بياوريد.

و السلام‌ علی من اتبع الهدی

۱۴۰۱/۱۲/۰۱

سید محسن طاهری
مدرسهٔ علمیهٔ امام صادق علیه‌السلام گرگان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.