حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
روایت یادگار حبیب انقلاب از طرح های ترور منافقان/ ویژگی هایی که آیت الله طاهری(ره) را برای دارالمومنین ماندگار کرد
29 دسامبر 2021 - 20:31
شناسه : 3124
بازدید 547
19
در گفت و گو با گلستان ما؛

هشتم دی ماه یاد آور مجاهدی است که سال های سال برای تعالی علم و دین در دارالمومنین تلاش داشت تا بتواند دین و فرهنگ دینی را در شهر گرگان اعتلا دهد. حبیب انقلاب به حق برازنده عالمی بود که از جان و آبرو خود گذاشت و در این مسیر از هیچ چیز مسئله ای […]

ارسال توسط : منبع : گلستان ما
پ
پ

هشتم دی ماه یاد آور مجاهدی است که سال های سال برای تعالی علم و دین در دارالمومنین تلاش داشت تا بتواند دین و فرهنگ دینی را در شهر گرگان اعتلا دهد.

حبیب انقلاب به حق برازنده عالمی بود که از جان و آبرو خود گذاشت و در این مسیر از هیچ چیز مسئله ای مضایقه نکرد تا جایی که بارها مورد تهدید منافقین قرار گرفت فرزند خود را فدای جبهه های حق علیه باطل کرد اما یک بار هم برای رسیدن به مقاصد شخصی دم نزد.

۱۴ سال پیش بود که مردم ولایت مدار گرگانی با نماینده خود در مجلس خبرگان رهبری خداحافظی کردند تا گرگان زمین عالم مجاهد خود آیت الله سید حبیب الله طاهری وداع کند اما شیوه سلوک این مرد مجاهد باعث شد حتی پس از سال ها گرگان در غم از دست دادن حبیب انقلاب باشند.

سالروز ارتحال این عالم مجاهد بهانه ای شد تا گفت و گویی با یادگار این جانباز انقلاب اسلامی و تولیت مدرسه امام صادق (ع) حجت الاسلام سیدمحسن طاهری داشته باشیم.

نقش آیت الله طاهری و علمایی همچون ایشان در افزایش آگاهی و بصیرت افزایی مردم چگونه بود؟

حجت الاسلام طاهری: مردم ما بخاطر پیشینه طولانی مدت دین در کشور نسبت به عقیده به تشیع و جایگاه علما و شناخت مردم نسبت به جایگاه علما اعتقاد و احترام ویژه ای برای آن ها قائل هستند و تاثیر پذیری جامعه نسبت به منش و روش علما بسیار زیاد است.

نمونه های بارز آن نیز علمای بزرگی هستند که در مباحث سیاسی اجتماعی اثر گذار بوده و مردم علما را همراهی می کردند که میرزای شیرازی را می توان از جمله آن ها دانست، علت فراگیر شدن انقلاب ما نیز این بود در راس آن یک مرجع تقلید شناخته شده بودند و علمایی در گوشه و کنار کشور این نهضت را پیگیری می کردند.

مرحوم طاهری نیز روحیه انقلابی را از جوانی و قبل از تشرف به نجف در قم و جریانات فداییان اسلام به همراه داشت بعد از اینکه از نجف بازگشتند نیز مبارزات خود را ادامه دادند، انقلاب ما به معنای واقعی کلمه علما بودند.

مردم ما یک مردمی هستند که به اسلام و مبانی دینی پایبند هستند این که کسی تصور کند بخاطر جنگ نرم و عملکرد بد برخی مسوولین اعتقادات خود را از دست دادند برداشت نادرستی است نمونه بارز آن نیز تشییع پیکر شهید سلیمانی است که آن را با برخی تشییع جنازه های چهره های سیاسیون مقایسه کنید متوجه خواهید شد که مردم نسبت به انقلاب و اسلام تعلق خاطر فراوانی دارند.

چه امری باعث می شود که همواره از آیت الله طاهری با عنوان حبیب انقلاب یاد شود؟

اینکه یک عالم در طول زندگی نشان بدهد پایبند به ارزش ها است و روحیه انقلابی خود را حفظ می کند برای مردم بسیار با اهمیت است.

فردی مجاهد و دینی اگر ساده زیستی و دغدغه مردم داشتن را حفظ کند مردم هم دوست و همراه او خواهند بود که این رفتارها از جنس نمونه های شهید سلیمانی است که می توانست از امکانات در اختیار خود استفاده کند اما مخلصانه عمر خود را برای مردم گذاشت.

ما یکسری افراد را باید بر اساس شاخص ها بسنجیم، رعایت تقوای فردی مسئله مهمی است که یک فردی با وجود اینکه شرایط داشته انواع امکانات را داشته باشد اما بر اساس اصول اسلامی زندگی ساده زیست و زاهدانه ای پیشه کند و سو استفاده ای از قدرت خود نکند.

بصیرت، دشمن سناسی، شناخت حق و باطل یک شاخصی است که می توان افراد را با آن شناخت ما علمای زیادی را داشتیم اما جمع بین برخی از خصوصیت ها کمتر اتفاق می افتد که عالمی علاوه بر موارد علمی ارتباط مردمی را حفظ می کند و بر اساس بصیرت دینی از آبروی خود برای دفاع از ارزش ها استفاده می کند.

مرحوم پدر در همان زمان بنی صدر با وجود رایط خفقان بسیار با وی مخالفت کردند و از کاندیدای دیگری حمایت کردند که این باعث شد برخی از نزدیکان از ایشان فاصله بگیرند، اینکه فردی حاضر باشد از آبرو خود برای ارزش ها هزینه کند بزرگ می تواند الگوی خوبی برای نسل جدید باشد.

طرح های بسیاری برای ترور آیت الله طاهری ریخته شد که حتی یک مورد آن منجر به جانبازی ایشان شد، کمی از طرح ها تعریف کنید

چند طرح ترور برای پدر طراحی شد که در یک مورد ایشان در شهریور سال ۶۰ جانباز شدند، بعد از این ها بود که یک ترور در مقابل مدرسه امام صادق(ع) برنامه ریزی شد که خنثی شد و طی آن منافقی وارد کشور شد نیروهای امنیتی که این فرد را از تهران تعقیب کردند قبل از اینکه خطری بخواهد مرحوم پدر را تهدید کند وارد عمل شدند و فرد را در مقابل مدرسه علمیه دستگیر کردند.

طرح دیگر در اوایل سال ۶۰ شب بود که منافقان وارد محله شدند کوکتل مولوتوف داخل خانه انداختند اما به دلیل بارانی بودن هوا خاموش می شد و اثر نمی کند، مورد سوم نیز در سال ۶۰ اتفاق افتاد که در مقابل مسجد آذربایجانی ها انجام شد بعد از نماز مغرب که پدر از مسجد خارج شدند و من، علی و رضا در صحنه بودیم یک لحظه برق می رود ترور و دو نفر حمله می کنند، یک نفر به سمت حاج آقا و یک نفر هم به سمت محافظ که با دو تیر ایشان را شهید می کنند.

اولین تیر از پشت سر به مرحوم پدر اصابت می کند، تیر دوم در حال افتادن از سمت راست شلیک کردند که به قلب اصابت نمی کند و از داخل گردن و کنار لب بیرون می شود، تیر سوم را برای خلاص می زند که از داخل گوش وارد و از دهان خارج می شود که باعث شد دهان و زبان ایشان به هم ریخته شود.

حضرت آیت الله طاهری اعتقاد ویژه ای به مسائل معنوی و پیاده روی های مشهد داشتند کمی از پیاده روی ها بگویید.

از نجف که بازگشتند تولیت مدرسه امام صادق(ع) را در سال ۵۲ از اوقاف گرفتند و مدرسه را بازسازی کردند از سال ۵۳ طلبه داشت و هم زمان فعالیت سیاسی ضد طاغوتی صورت می گرفت بود و کتب شهید بهشتی و شهید مطهری را پخش می کردند به همین جهت مرحوم پدر در پذیرش طلاب نیز دقت ویژه ای داشتند.

بخشی از طلبه ها نیز از نظر جایگاه سیاسی و اجتماعی رشد پیدا کردند، مرحوم پدر در معنویات نیز تاکید ویژه ای به قرآن داشتند به همین جهت خود حاج آقا نیز در دهه ۶۰ حفظ کل قرآن را شروع کردند و اعتقاد ویژه ای به برخی از دعاها و پیاده روی به حرم های مطهر ائمه داشتند.

سالی که ایشان پیاده روی را آغاز کردند مرسوم نبود اما ایشان به همراه جمعی از دوستان حدود ۲۰ روز پیاده روی می کردند تا اینکه در سال های آخر عمرشان کمی مدت پیاده روی طولانی تر شد با ارتحال پدر این پیاده روی همچنان پا برجاست و هر سال دوستانی نیز این مسیر را به یاد مرحوم آیت الله طاهری ادامه می دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.