حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
روایتی از حبس شهید آیت الله مدرس در دوران کابینه سیاه
23 فوریه 2023 - 11:13
شناسه : 4974
بازدید 361
13
به بهانه کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹؛

مدرس نیز در این رستاخیز مخوف و چنین ورطه هولناکی گرفتار شد و در عناد محبوسین سیاسی قرار گرفت و ابتدا در محل قزاقخانه قدیم در همان اطاقی که فرمانفرما حبس بود برای مدت چند روزی زندانی گردید ولی بعداً او را به اتفاق شیخ حسین یزدی به وسیله گاری پست به قزوین تبعید و […]

ارسال توسط : نویسنده : علی دوانی، منبع : نهضت روحانیون ایران،جلد اول و دوم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
پ
پ

مدرس نیز در این رستاخیز مخوف و چنین ورطه هولناکی گرفتار شد و در عناد محبوسین سیاسی قرار گرفت و ابتدا در محل قزاقخانه قدیم در همان اطاقی که فرمانفرما حبس بود برای مدت چند روزی زندانی گردید ولی بعداً او را به اتفاق شیخ حسین یزدی به وسیله گاری پست به قزوین تبعید و حبس کردند.

کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ با طراحی انگلیس و عاملیت سید ضیا طباطبایی و رضا خان میرپنج به وقوع پیوست. دستگیری‌های گسترده رجال سیاسی از جمله آیت‌الله سید حسن مدرس یکی از تبعات این اتفاقات بود.

مرحوم علی دوانی در کتاب نهضت روحانیون ایران می‌نویسد: وقتی رضاخان میرپنج کودتا کرد و سید ضیاء­الدین طباطبائی رئیس‌الوزرا شد و بسیاری از ملیون و مبارزان دستگیر و زندانی شدند، مدرس نیز یکی از آن‌ها بود.

آقای مکی به نقل از «تاریخ احمد شهریور» راجع به حبس و تبعید مرحوم مدرس پس از واقعه کودتای رضاخان در ۱۲۹۹ که بسیاری از رجال سیاسی و مدیران جرائد و مردان آزاده دستگیر و حبس شدند می­نویسد: «مدرس نیز در این رستاخیز مخوف و چنین ورطه هولناکی گرفتار شد و در عناد محبوسین سیاسی قرار گرفت و ابتدا در محل قزاقخانه قدیم در همان اطاقی که فرمانفرما حبس بود برای مدت چند روزی زندانی گردید ولی بعداً او را به اتفاق شیخ حسین یزدی(سوابق دوستی این دو نفر با هم خوب نبود) به وسیله گاری پست به قزوین تبعید و حبس کردند». مدرس نیز تا آخر عمر کابینه سیاه (عمر کابینه سیاه سید ضیاء­الدین ۹۳ روز بود) در آن جا محبوس بوده است.

سپس عین عبارت احمد شهریور را در تاریخ مزبور بدین‌گونه درباره مرحوم مدرس نقل می­کند: «مدرس در عزت نفس و مناعت طبق آیتی بود و بدون شبهه کمتر نظیر داشت. چنانچه اطلاع صحیح در دست است که مشارالیه دوره­ای که در زندان قزاقخانه به سر می­برده مطلقاً برای استخلاص خود تشبثی نکرد. فقط از ترس این که مبادا کابینه وقت شئون سیاسی کشور را متزلزل کند، اندوه بسیار داشته و بارها این موضوع و دست‌هائی را که در کودتا شرکت داشته به رفقای خود در زندان متذکر می­شده و تمام وقایعی را که کودتا در برداشت پیش­بینی می‌­کرده، حتی گفته بود از روزی که سید ضیاء رئیس­‌الوزراء شده استقلال کشور به مخاطره افتاده است.» برای اثبات عزت ­نفس مشارالیه همین قدر کافی است که مانند سایر محبوسین سیاسی از بستر زندان استفاده نمی­کرد بلکه تمام مدت هنگام خواب عمامه خویش را به زیر سر می­نهاد و در زیر عبای خود می­خفته است.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.