حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
خط آیت الله مصباح خطی است که مانع تحقق اهداف دشمن می‌شود
02 ژانویه 2022 - 8:49
شناسه : 3139
بازدید 529
15
در کنگره بزرگداشت آیت الله مصباح عنوان شد؛

کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی همزمان با نخستین سالگرد آن عالم ربانی در محل مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد. در ابتدای این مراسم حجت الاسلام علی مصباح یزدی عضو هیئت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برای برپایی این […]

ارسال توسط : منبع : خبرگزاری مهر
پ
پ

کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی همزمان با نخستین سالگرد آن عالم ربانی در محل مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام علی مصباح یزدی عضو هیئت امنای مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: برای برپایی این کنگره بین المللی نهادها و افراد بسیاری بدون چشم داشت تلاش کردند و زحمت کشیدند.

وی افزود: مراکز و افرادی که در برگزاری این کنگره همکاری داشتند شامل دفتر مقام معظم رهبری، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت حوزه علمیه، جامعه مدرسین، دبیرخانه مجمع خبرگان رهبری، جامعه المصطفی، وزارت کشور، نیروی انتظامی استان تهران … می‌شوند که از همه آنها تشکر می‌کنیم.

در ادامه پروفسور محمد لگنهاوزن استاد فلسفه و اخلاق برای مهمانان برون مرزی به زبان انگلیسی به سخنرانی پرداخت و به شخصیت علمی، اخلاقی و عرفانی مرحوم محمدتقی مصباح یزدی و به اقداماتی که ایشان در جهان اسلام انجام داده‌اند اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که من مرحوم آیت الله مصباح یزدی را می‌شناسم و به این آشنایی افتخار می‌کنم، عنوان کرد: بارها بنده در محضر ایشان نشسته ام و امور فراوانی از ایشان فرا گرفته ام. در این ۱۵ سال اخیر هر هفته با آن مرحوم جلسه داشتم و در این جلسات مشاهده کردم که آن مرحوم با وجود کسالتی که داشت اما بانشاط در این جلسات حاضر می‌شد. مرحوم آیت الله مصباح علاقه شدیدی به فلسفه داشت و من در محضر ایشان احساس شاگرد بودن داشتم اما آن مرحوم به قدری متواضع بود که من را هم مباحثه علمی خود می‌دید.

وی با اشاره به اینکه علامه مصباح همواره ارتباط برقرار کردن با مسئولان را بسیار مهم می‌دانست و به آن تأکید می‌کرد، اظهارداشت: ایشان همواره تأکید داشت که باید با مسئولان همکاری و ارتباط نزدیک داشت. بر همین اساس هر زمان که بنده می‌خواستم به آمریکا سفر کنم می‌گفتند نباید به دنبال مسلمان کردن مسیحیان بود بلکه مهمترین رسالت، رفع سوءتفاهم‌ها است. در این صورت است که آنان به راحتی می‌توانند مسلمانان را درک کرده و با جامعه ایمانی همراه شوند.

در ادامه حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین معاون دبیرکل حزب الله لبنان به زبان عربی برای مهمانان حاضر در جلسه و مخاطبان برون مرزی به ایراد سخنرانی پرداخت.

شخصیت علامه می‌تواند برای جامعه الگو باشد

در ادامه این کنگره، حجت‌الاسلام و المسلمین رجبی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در کنگره گرامیداشت علامه مصباح که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: علامه شخصیتی است که دارای ابعاد مختلف و متنوعی بوده که هر کدام از این ابعاد می‌تواند برای جامعه الگو باشد.

وی افزود: روح همه فعالیت‌های ایشان در یک جمله معنا می‌شود که این جمله بر روی قبر مطهر علامه نوشته شده است و آن «اطاعت از امر ولی است»؛ بنده که سال‌ها در محضر علامه حضور داشتم، در طول این سال‌ها جز عمل به وظیفه و کسب رضایت الهی، چیزی مشاهده نکردم. ایشان همواره دغدغه داشتند در همه شئون اعم از فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … مطیع فرمان الهی باشند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) بیان کرد: در امور مدیریتی هر زمان مؤسسه با مسئله و مشکلی مواجه می‌شد، ابتدا می‌گفت باید ببینیم موازین شرعی چه می‌گوید، سپس به دنبال حل آن باشیم. ایشان همیشه مراقب لحن خود بود و همواره تأکید داشت که خداوند ناظر بر اعمال ما است بنابراین در لحن و نحوه سخن گفتن باید رضایت الهی مد نظر قرار گیرد.

رجبی ادامه داد: علامه مصباح در تمام شئونات خویش تأمل می‌کرد و دقت داشت تا بداند اوجب واجبات چیست و پس از آن، به آن عمل می‌کرد. در این زمینه نیز از چیزی ترس نداشت و در عین حال، حکیمانه و عالمانه تکلیف خود را به انجام می‌رساند.

وی با بیان اینکه علامه مصباح با همه وجود از ولایت دفاع می‌کرد، تصریح کرد: ایشان دفاع از ولایت را وظیفه الهی خود می‌دانست. ایشان اصل ولایت فقیه را با همه وجود قبول داشت و اطاعت از ایشان را لازم‌الاجرا می‌دانست و نظریه ولایت‌فقیه را یک اصل مسلم اسلام و در تداوم مسیر امام معصوم و شعبه‌ای از آن می‌دانست.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: علامه مصباح در کنار اعتقاد به اینکه ولایت فقیه نایب امام زمان (عج) است، به امام راحل و مقام معظم رهبری بسیار عشق می‌ورزید به همین دلیل زمانی که امام راحل رحلت فرمودند، ایشان به شدت بیمار شدند. آن مرحوم در دفاع از ولایت‌فقیه ذره‌ای تردید به دل راه نمی‌دادند به همین دلیل هر زمان که مقام معظم رهبری سخن می‌گفتند، از آن اطاعت می‌کردند.

رجبی، آینده‌نگری را یکی دیگر از ویژگی‌های علامه مصباح برشمرد و تصریح کرد: علامه پیش از انقلاب به این فکر بود که اگر نیاز به انقلاب محقق شد، در آینده چه نیازهایی به وجود می‌آید که حوزه علمیه باید مکمل آن باشد، ازاین‌رو همواره به تولید و تربیت نیرو اقدام کرد.

وی گفت: دشمنی که با آیت‌الله مصباح صورت گرفت حتی پس از رحلت ایشان ادامه یافت، حتی می‌دانستند که خط آیت الله مصباح خطی است که مانع تحقق اهداف دشمن می‌شود. این شخصیت بزرگ برای آینده انقلاب کادرسازی کرد طوری که دشمنان نیز به زبان آمدند و گفتند «آقای مصباح برای بعد خود نیز کار کرد».

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان خاطرنشان کرد: سخنان آیت الله مصباح هر کدام شاخص است و هرگاه در میدان عمل دچار شک و تردید می‌شویم، با رجوع به سخنان آن مرحوم می‌توانیم راه را پیدا کنیم.

به گزارش مهر، در این مراسم کتاب‌هایی از آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.