حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024 ساعت ×
جلوگيري ازتكرار تاريخ با تدبير اقتصادي
21 ژوئن 2022 - 9:34
شناسه : 4079
بازدید 280
6

در جنگ جهاني دوم هر چند ايران اعلام بي‌طرفي كرد ولي به دليل ضعف قدرت سياسي و نظامي طرف‌هاي درگير از جمله روسيه و انگليس بدون اجازه و بدون مقاومتي از سوي دولت ايران وارد ايران شدند. نيروهاي عظيم طرفين به مواد غذايي نياز داشتند و بهترين و ارزان‌ترين منبع براي تامين غذا را غله […]

ارسال توسط : نویسنده : قاسم روانبخش منبع : پرتوسخن
پ
پ

در جنگ جهاني دوم هر چند ايران اعلام بي‌طرفي كرد ولي به دليل ضعف قدرت سياسي و نظامي طرف‌هاي درگير از جمله روسيه و انگليس بدون اجازه و بدون مقاومتي از سوي دولت ايران وارد ايران شدند. نيروهاي عظيم طرفين به مواد غذايي نياز داشتند و بهترين و ارزان‌ترين منبع براي تامين غذا را غله ايراني يافتند. از اين رو انبارهاي غله ايران به فروش رسيد و صاحبان غله نيز چون بازار خوبي براي فروش غله خودشان يافته بودند آن را به قيمت خوبي مي‌فروختند. سرانجام كار به آن‌جا رسيد كه كشورهاي درگير در جنگ كه عمده كشورهاي جهان راتشكيل مي‌دادند از فروش غله امتناع ورزيدند و انبار غله ايران نيز به پايان رسيد. شرايط به گونه‌اي شد كه ديگر غله‌اي وجود نداشت. دولت ايران نيز به دليل امتناع خارجي‌ها از فروش غله نمي‌توانست غله‌اي براي مردم تهيه كند. سرانجام كشور به قحطي تحميلي مبتلا شد و ۹ ميليون نفر از هموطنان ما از زن و مرد و كودك از گرسنگي جان دادند.

امروز كشور ايران با آن روز بسيار متفاوت است؛ ‌رهبري حكيم و انديشمند دارد و نخواهند گذاشت كه تاريخ به ضرر ايران اسلامي تكرار شود از يك طرف براي كشور در سراسر جهان هسته‌هاي مقاومت به وجود آورده است كه نتوانند كشور را به محاصره درآورند و در برون مرزها به دشمن حمله ور شوند و از سوي ديگر كشور را به جديدترين سلاح‌هاي‌ پيشرفته بومي مسلح كرده است كه كسي نمي‌تواند بدون مجوز به خاك اين كشور ورود كند از منظر سوم موقعيت منطقه و جهان را رصد مي‌كند و بر تصميمات دشنان احاطه دارد و براي پيشگيري و مقابله با آن‌ها برنامه ريزي مي‌كند. ايشان از در سال ۹۳ در جمع خبرگان اوضاع امروز جهان را پيش‌بيني مي‌كردند «ما به مسائل جهانى و مسائل منطقه‌اى و از جمله مسائل كشورمان، بايد نگاه كلان و جامع داشته باشيم؛ اين نگاه كلان، به ما معرفت و بصيرتى را عطا مي‌كند كه: اولاً موقعيت خودمان را، جايگاه خودمان را، ايستگاه خودمان را در وضع كنونى بازيابى كنيم و بفهميم در چه وضعى قرار داريم بعد هم به ما تعليم مي‌دهد كه براى آينده چه بايد بكنيم.» و اكنون كه پس از جنگ اوكراين، ‌بر همان نكته تأكيد مي‌ورزند و مي‌فرمايند: «امروز دنيا در آستانه‌ي يك نظم جديد است. اين جنگ اوكراين را به نظر من بايد با يك ديد عميق‌تري نگاه كرد. اين جنگ صرفاً يك حمله‌ي نظامي به يك كشور نيست، ريشه‌هاي اين حركتي كه امروز انسان دارد در اينجا، در اروپا مشاهده مي‌كند ريشه‌هاي عميقي است و آينده‌ي پيچيده و دشواري را انسان حدس مي‌زند كه وجود داشته باشد.خب اگر فرض كنيم كه اين حدس ما حدس درستي باشد و دنيا در آستانه‌ي يك نظم جديد باشد آن وقت همه‌ي كشورها از جمله كشور ايران اسلامي ما وظيفه دارد جوري در اين نظم جديد حضور سخت‌افزاري و نرم‌افزاري پيدا كند كه بتواند منافع كشور، امنيت كشور را و ملت را تأمين كند. در حاشيه نماند، عقب نماند. »(سخنراني در جمع دانشجويان ۱۴۰۱)

الحاق فنلاند و سوئد به ناتو و تهديدات روسيه به ناتو و احتمال وقوع جنگ اتمي هر روز اوضاع جنگ را پيچيده‌تر مي‌كند واحتمال شكل گيري نظم جديدي در جهان دور از انتظار نيست. استراتژيست‌هاي كشور بايد با حضور سخت افزاري ونرم افزاري خود به گونه‌اي برنامه ريزي كنند كه امنيت كشور و ملت تامين شود و منافع كشور استيفا شود. از سوي ديگر در نظم نوين ايران اسلامي در حاشيه نماند و همانند جنگ جهان دوم جزو كشورهاي عقب افتاده قرار نگيرد.

يكي از نكاتي كه بايد براي ‌برنامه‌ريزي كرد حفظ امنيت غذايي مردم است؛‌ روسيه واوكراين به عنوان انبار غله جهان،‌ به دليل درگيري مستقيم در جنگ،‌ از صادرات غله امتناع مي‌ورزند و كشورهاي اروپايي كه عمده نياز آن‌ها توسط روسيه و اوكراين تأمين مي‌شده است دچار بحران غذايي شده اند. هندوستان نيز به عنوان يكي از كشورهاي مهم صادر كننده غله، ‌صادراتش را محدود كرده است. اندونزي نيز صادرات روغن پالم را محدود كرده است و اكثر كشورهاي صادر كننده مواد غذايي،‌ صادراتشان را ممنوع يا كاهش داده‌اند و يا ‌قيمت‌ها را افزايش داده‌اند.

آيا در چنين شرايطي مي‌توان نشست و تماشاگر ماجرا بود؟ بايد براي شرايط جديد در حين جنگ و پس از جنگ نيز برنامه‌ريزي كرد. حفظ ارزاق موجود و بهينه مصرف كردن آن‌ها و جلوگيري از قاچاق سازمان يافته و غير سازمان يافته و تلاش در جهت واردات بيشتر از هر كشوري كه ممكن است، ‌از جمله برنامه‌ريزي براي خوراك و مواد غذايي مردم است؛ زيرا هر چه جنگ پيچيده‌تر شود قيمت‌هاي جهاني ارزاق افزايش بيشتري پيدا خواهد كرد و يا از فروش آن جلوگيري خواهد شد.

اقدام دولت آقاي رييسي بر اصلاح يارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ توماني را مي‌توان گام نخست اين تدبير و برنامه‌ريزي دانست، ولي اين مقدار كافي نيست؛ بايد گام دوم را محكم‌تر برداشت و براي غلات و مواد خوراكي و كالاهاي اساسي مردم به گونه‌اي برنامه‌ريزي كرد كه بر فرض وقوع جنگ جهاني نيز آسيب نبينيم و مردم دچار قحطي و گرسنگي نشوند.

انتظار از مردم اين است كه در اين برنامه‌ريزي،‌ با دولت همراهي كنند و تحت تاثير رسانه‌هاي معاند كه نابودي ملت ايران را هدف گرفته‌اند،‌ قرار نگيرند. دولت مردمي از مردم است و در خدمت مردم و جز رفاه و آرامش مردم چيز ديگري نمي‌خواهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.