حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024 ساعت ×
«بریکس»؛ پایانی بر سلطه سرمایه‌داری غرب و دیکتاتوری دلار آمریکا
04 جولای 2022 - 9:14
شناسه : 4137
بازدید 425
10
به بهانه سخنرانی آیت الله رئیسی در اجلاس بریکس؛

حسین پایین‌محلی گفت: جمهوری اسلامی اکنون با درپیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی متوازن و توسعه کریدور بین‌المللی می‌تواند به اهداف خود که تبدیل شدن به تمدن ایرانی اسلامی و بدیل برای مدلی غربی است را محقق سازد. یک نویسنده گلستانی در خصوص سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس بریکس در گفتگو با خبرنگار گلستان […]

ارسال توسط : نویسنده : حسین پایین محلی نویسنده و پژوهشگر اجتماعی منبع : گلستان ما
پ
پ

حسین پایین‌محلی گفت: جمهوری اسلامی اکنون با درپیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی متوازن و توسعه کریدور بین‌المللی می‌تواند به اهداف خود که تبدیل شدن به تمدن ایرانی اسلامی و بدیل برای مدلی غربی است را محقق سازد.

یک نویسنده گلستانی در خصوص سخنرانی رئیس جمهور در اجلاس بریکس در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: چند روز پیش نوام چامسکی اندیشمند برجسته زبان شناس و فیلسوف سیاسی منتقد آمریکایی جمله کوتاه و قصاری گفت: کار آمریکا تمام است! وی به ظهور ایران، روسیه و چین در نظام نوین جهانی اشاره کرد؛ جهان جدیدی که جایگزین نظم غربی و هژمونی آمریکایی می‌شود.

وی افزود: حرف چامسکی را بیشتر نیز متفکران زیادی در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و مصاحبه از سمیر امین در کتاب ویروس لیبرال تا امانوئل تد در کتاب آمریکا پس از جهانگشایی گفته بودند.

این نویسنده گلستانی بیان کرد: ما نیز در این وجیزه بر آنیم تا به به این مسئله محوری پرداخته شود که با ورود ایران به اجلاس شانگهای و بریکس چه اتفاقی در آینده اقتصاد سیاسی جهان، تجارت جهانی، مبادلات مالی دولت‌ها در روابط بین الملل و نهایتا جهان پیش رو وساختار جهانی دراینده رخ خواهد داد.

پایین محلی گفت: آلوین تافلر نیز در کتاب جابه جایی قدرت از ظهور اقتصاد چندملیتی و شرکتهای بزرگ و تراستها و کارتلها می‌گوید که فرادولتی اند.

وی با اشاره به اینکه غرب با اصلاحات اجتماعی موسوم به رفرمیسم و اصلاحات دینی موسوم به پروتستانتیسم رنسانس را رقم زد، ادامه داد: تداوم آن به انقلاب صنعتی در غرب منتج شد. باظهور فلسفه در غرب در دوران به اصطلاح روشنگری علم تولید شد و علم نیز در تکنیک محقق شد و در قرن ۱۸ غرب به عنوان قدرت جهانی ظهور کرد و به استثمار جهان پرداخت.

این نویسنده گلستانی توضیح داد: استعمار آفریقا و استحمار آسیا و مستعمره کردن جوامع و غارت منابع زیرزمینی و منابع انرژی و نیروی انسانی و برده داری از عوامل رشد سرمایه داری غربی بود که توسعه درغرب را رقم زد. لنین آخرین مرحله سرمایه داری غربی را امپریالیسم دید که درصدد شکست آن بود.

پایین محلی بیان کرد: در قرن بیست بعداز جنگ جهانی اول و دوم و شکل گیری جنگ سرد غرب سازمان ملل را تاسیس کرد و در کنار آن ساختارهای جهانی چون سازمان تجارت جهانی(wto) صندوق بین المللی پول(imf)،بانک جهانی(wb) و….شکل گرفت که تداوم حاکمیت جهانی غرب را تقویت و هژمونی غربی را استمرار بخشید و این ساختارها به استثمار ملت‌ها توسط نئولیبرالیسم مشروعیت می‌بخشیدند.

این نویسنده گلستانی گفت: شهید سید مرتضی آوینی در کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب از دلار به عنوان حربه ای توسط آمریکا برای استمرار اقتصاد سیاسی غرب و لیبرالیزم نام برد که وضعیت موجود جهانی را تثبیت میکرده است.

پایین محلی ادامه داد: به عبارتی دیکتاتوری غربی در گذر زمان پیچیده شده وازحالت تهاجم نظامی وفتح سرزمینی و سرنگونی دولت‌ها به اشکال اقتصادی وانحصار تکنولوژی تولیدی، صنعت دارویی و غذایی و انرژی تبدیل شده که ایجاد توسعه نامتوازن در جهان را شاهد بودیم و خود تبدیل به مرکز عالم (متروپول) شده است.

وی گفت: همچنین ایجاد ساختارها وسازمانهای بین المللی که جهان را به تبعیت ازخود کرده و به تعبیر هربرت مارکوزه شاهد یک نظام توتالیتاریسم درغرب هستیم که جهان را به انباشت سرمایه (یوتیلیتاریانیسم) تحدید و تقلیل داده است.

این نویسنده گلستانی ابراز کرد: انقلاب اسلامی یک نه بزرگ به تاریخ جدیدی بود که غرب در همه شئون اش بر جهان سلطه داشته. از شکل سیاسی، نظامی، امنیت و اطلاعات تا بعد فرهنگی، آموزشی، رسانه ای و اقتصادی به چشم می خورد.

پایین محلی افزود: اما وجود دولت‌های غربزه و مدیریت تکنوکرات‌ها امکان طرح و پیگیری شهید آوینی را محقق نساخت. چند سال پیش مقام معظم رهبری خطاب به پوتین از راه اندازی اپک گازی، استفاده از پول جدید در مراودات مالی بین کشورهای مستقل و در دیدار با رئیس جمهور چین نیز پیشنهاداتی ارائه کردند که به دلیل دولت غربزده که سیاست انفعالی، تدافعی، ووادادگی در پیش گرفته بود را محقق نساخت.

وی گفت: در این بین در تقابل باغرب برخی کشورهای قدرتمند در شرق در تقابل با استبداد پولی حاکم بر روابط اقتصادی در جهان به ایجاد ساختارهای جهانی و فرادولتی در قبال غرب (از جی ۷و اتحادیه اروپا ) پرداختند. ازجمله این ساختارهای جدید می‌توان به اجلاس شانگهای و بریکس و عدم تعهد و اجلاس سران اسلامی، نام برد که البته هریک از این مجموعه های کلان که فرا دولتی هستند و شامل کشورهای بزرگ و مستقل و غیر غربی اند کارکردهای خاص خود را دارند.

این نویسنده گلستانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی به عنوان یک پارادایم در برابر غرب و به عنوان یک آلترناتیو باید ازهمه ظرفیتهای موجود در عالم جهت توسعه خود و تضعیف غرب بهره ببرد، گفت: لذا دیپلماسی اقتصادی فعال و همگرایی با ملت‌های آزاد و دولتهای مستقل و قدرتمند غیر غربی روند اجماع جهانی برعلیه دیکتاتوری جهانی غرب برعلیه جهان را تسریع می‌بخشد و از سویی هزینه و فشار تقابل با نظم آمریکایی با مشارکت کشورهایی چون روسیه و چین را کاهش داده و به عبور از وضعیت موجود منتج می‌شود.

پایین محلی توضیح داد: جمهوری اسلامی اکنون با در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی و سیاست خارجی متوازن و توسعه کریدور بین‌المللی می‌تواند به اهداف خود که تبدیل شدن به تمدن ایرانی اسلامی و بدیل برای مدلی غربی است را محقق سازد.

وی ابراز کرد: چین و روسیه نیز با ایجاد اجلاس شانگهای و بریکس درصدد دور زدن آمریکا و اجلاس جی ۷ هستند لذا ورود ایران در بریکس و شانگهای و امضای سند ۲۵ ساله باکشورهای مذکور و فعال سازی کریدورهای بین المللی می‌تواند به توسعه همگون بیانجامد.

این نویسنده گلستانی تاکید کرد: کافی است به چند عدد در باب بریکس توجه کنیم تا اهمیت آن را بیشتر درک‌ کنیم: جمعیت کشورهای عضو بریکس ۴۵درصد از کل جمعیت جهان است، ۲۹ درصد از مساحت کره زمین، میزان مبادلات تجاری ۴۲ درصد و تولید ناخالص جهانی آن حدود ۳۸ درصد می باشد.

پایین محلی گفت: در یک سال اخیر میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه ۹۰ درصد افزایش داشته و توانسته ایم با کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان توسعه ترانزیتی رارقم بزنیم.

وی بیان کرد: نشست با کشورهای ساحلی دریای خزر نیز می‌تواند در ایجاد امنیت اقتصادی و توسعه منطقه نقطه عطفی محسوب شود.

این نویسنده گلستانی تاکید کرد: امروز شاهدیم که نه تنها جمهوری اسلامی بلکه بسیاری از ملت‌ها و دولتها درصدد عبور از جهان امریکاییزه شده هستند و حرکت وجهت گیری کنونی جمهوری اسلامی و کشورهایی که باایران در یک ائتلاف استراتژیک هستند جهان را به برون رفت از نظم تحمیلی جهانی غرب و عصر آمریکایی می‌کند و مخلص کلام «به جهان پسا آمریکایی خوش آمدید!».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.