حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
الزامات جهاد تبيين-۱
07 مارس 2022 - 11:26
شناسه : 3550
بازدید 414
17

تأكيد رهبر معظم انقلاب به عنوان نگهبان اسلام و انقلاب بر ضرورت جهاد تبيين، اين مقوله را مورد بحث بسياري از صاحب‌نظران و دغدغه‌مندان انقلاب قرار داده است؛ اما اين امكان وجود دارد كه همچون گذشته، ايده‌هاي نوآورانه رهبر انقلاب، دچار سرنوشت ناخوشايندي شود؛ برخي هر گونه حركت و بياني را با هشتگ جهاد تبيين […]

ارسال توسط : نویسنده : مجيد مفيد بجنوردي منبع : پرتوسخن
پ
پ

تأكيد رهبر معظم انقلاب به عنوان نگهبان اسلام و انقلاب بر ضرورت جهاد تبيين، اين مقوله را مورد بحث بسياري از صاحب‌نظران و دغدغه‌مندان انقلاب قرار داده است؛ اما اين امكان وجود دارد كه همچون گذشته، ايده‌هاي نوآورانه رهبر انقلاب، دچار سرنوشت ناخوشايندي شود؛ برخي هر گونه حركت و بياني را با هشتگ جهاد تبيين منتشر كرده و بعد از مدتي نيز اين شعله خودسوز، خاموش شده و اين ايده ناب، فراموش شود. هرچند تلاش مي‌شود تا اين نوشتار نيز مصداق چنين وضعيت آسيب‌زايي نباشد، نكاتي درباره الزامات جهاد تبيين بيان خواهد شد:
اول آنكه جهاد تبيين يك استعاره فقهي – نظامي است؛ يعني جهاد، مستلزم يك وضعيت خاص جنگي است كه نيازمند جانفشاني و فدا كردن بسياري از اموري است كه به آن دلبسته‌‌ايم؛ همچون خانواده، آرزوها، پست و مقام، منزلت‌هاي اجتماعي و خوشگذراني‌ها؛ بنابراين يكي از الزامات، نگاه خاص به اين مقوله و اولويت نخست آن است و بايد همه افراد جامعه، به هر مقداري كه در آن سهيم بوده و ظرفيت پرداختن به اين بحث را دارند، با تمام توان وارد شده و با كنار گذاشتن تمام امور غير اولويت‌دار، تفريحات گذشته و تغيير رويه پيشين خود به حالتي جنگي، به اين مسأله ورود كنند؛ در غير اين صورت، همان رويه‌هاي پيشين تكرار شده و جهاد تبييني صورت نخواهد گرفت. وضعيت جنگي كه از آن ياد مي‌شود، البته مختص الآن نبوده و رهبر انقلاب، بيست سال پيش از اين، به تهاجم و شبيخون فرهنگي دشمن تأكيد كرده‌اند.
رهبر انقلاب براساس واقعياتي كه از سوي جبهه دشمن مشاهده مي‏كند، دستورهايي صادر مي‏كند. اگر زماني كه صحبت از شبيخون و تهاجم فرهنگي توسط ايشان مطرح شد، مردم، جامعه و در صدر همه، مسئولان و نخبگان دخيل در امر فرهنگ، اين مسأله را جدي تلقي كرده و با تمام توان خود به مبارزه و جهاد فرهنگي مي‌پرداختند، بسياري از آسيب‌هاي فرهنگي امروز جامعه، وجود نداشت. خبري همچون قتل دختر اهوازي، مولود سهل‌انگاري در چنين فراميني است كه از سوي رهبر بصير يك جامعه صادر مي‏شود. بنابراين، افراد جامعه بايد حالتي جنگي لحاظ كرده و براي آشكارسازي هرگونه ابهامي درباره ارزش‌هاي ديني، اسلامي، انقلابي و مربوط به عرصه‌هاي مختلف از هر ابزار و فرصتي هزينه كنند.
ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.