حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024 ساعت ×
ابعادی که انقلابی بودن حوزه را تهدید می کند، شناسایی و حذف شوند
09 فوریه 2023 - 11:04
شناسه : 4953
بازدید 194
9
آیت الله حسینی بوشهری:

رئیس جامعه مدرسین گفت: اگر حوزه خود را کنار بکشد و تنها به درس و بحث بپردازد تا دیگران بقیه ساختارهای نظام را تهیه کنند؛ این معنای حوزه انقلابی نیست. آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در افتتاحیه سلسله نشست های «حوزه انقلابی» که عصر سه شنبه در سالن […]

ارسال توسط : منبع : خبرگزاری رسا
پ
پ

رئیس جامعه مدرسین گفت: اگر حوزه خود را کنار بکشد و تنها به درس و بحث بپردازد تا دیگران بقیه ساختارهای نظام را تهیه کنند؛ این معنای حوزه انقلابی نیست.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در افتتاحیه سلسله نشست های «حوزه انقلابی» که عصر سه شنبه در سالن همایش های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد با اشاره به اهمیت حوزه انقلابی اظهار داشت: واژه حوزه انقلابی شاید در موارد دیگری کمابیش محدود و استعمال شده باشد؛ اما آن زمانی که به صورت رسمی مطرح شد در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۴ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مجمع نمایندگان و فضلای حوزه های علمیه در خطاب به آنان مطرح فرمود.

وی در ادامه افزود: حوزه های ما ریشه در رسالت و نبوت رسول گرامی اسلام دارند؛ یعنی از اولین حلقه هایی که می توانیم به عنوان شروع کار حوزه ها نام ببریم همان حلقه های معدودی است که در عصر رسول الله تشکیل می شد و عده محدودی از اصحاب آن حضرت برای فراگیری مسائل دینی در ابعاد مختلف مسائل مربوط به انسان را در محضر نبی اکرم فرا می‌گرفتند که آرام‌آرام این آموزش ها ادامه پیدا کرده و به عصر امامان(ع) رسید که اوج آن در زمان صادقین(ع) بود و در عصر غیبت نیز که می رسیم آموزش های تعالی بخش و ارزشمند همچنان با همه فراز و فرودهایی که داشته است ادامه یافته و ادامه خواهد داشت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: همیشه دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با اسلام و آموزه های آن مشکل داشته و در صدد مقابله و مبارزه با آن بودند و به همین خاطر است که شاهد به آتش کشاندن کتابخانه های اسلامی مختلفی در تاریخ گذشته هستیم.

وی در ادامه افزود: وقتی کارکردهای حوزه‌های علمیه و روحانیت را ارزیابی می کنیم، می بینیم متناسب با شرایط و مقتضیات زمان، حوزه‌های ما در هر برهه ای از تاریخ در مقابل ظلم، ظلم ستیز بوده و در برابر ظالمان ایستادگی کرده اند و تا پای جان در این راه قدم برداشته اند و امروزه حوزه های علمیه می توانند از دل آیات و روایات، افق های روشن آینده انقلاب را تا ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف استخراج کرده و به دست آورند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: یکی از مراکز مهمی که انتظار می‌رود پاسدار انقلاب باشد و خود، انقلابی بوده و انقلابی بماند و محتواهای لازم انقلاب اسلامی را تامین کرده و مسیر انقلاب اسلامی را مشخص و درست ترسیم کند، حوزه های علمیه است و حوزه است که باید به عنوان دیده بان بیدار، سنگربانی باشد که نگذارد انقلاب در مسیر دیگری که خواست دشمنان است حرکت کرده و در آن مسیر قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: وقتی بحث حوزه انقلابی مطرح می‌شود معنای آن این نیست که از امروز حوزه تصمیم بگیرد انقلابی شود؛ قطعاً این گونه نیست؛ زیرا خاستگاه انقلاب حوزه بوده است و نمی‌توان حوزه را از انقلاب جدا کرد؛ چراکه انقلاب متولد حوزه بوده و از رهگذر حوزه است که این انقلاب شکل گرفته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: شخصیت های بزرگی همچون امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی که پرچم بلند انقلاب اسلامی را برافراشته اند از دل حوزه های علمیه برخاستند و علما و شخصیت های برجسته ای که ایدئولوژی انقلاب بودند، همه از حوزه های علمیه قد علم کرده اند؛ به عبارت دیگر حوزه‌های علمیه خود ریشه انقلاب است و وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن از انقلابی بودن حوزه می کند نشان از نگرانی ایشان دارد؛ چراکه انقلاب ممکن است بعد از مدتی دچار مشکل شود و باید دیده‌بان و خاستگاه انقلاب اسلامی محکم و استوار بماند.

رسالت جهانی حوزه انقلابی

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: یکی از رسالت های بزرگ حوزه های علمیه این است که برای ماندگاری انقلاب اسلامی و برای رساندن پیام آن به سراسر عالم به عنوان زمینه ساخت و بستر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از لحاظ محتوا و از لحاظ مسائلی که می تواند ساختارسازی و تولید محتوا کرده، تلاش کند و این گونه نباشد که روحانیت با همه سختی ها و مشکلات انقلاب با عظمت را بدون کمک رها کرده و برای استمرار آن سعی و کوشش نکند.

وی در ادامه افزود: اگر حوزه های علمیه خود را کنار کشیده و بگویند ما به سهم خود کارهایی را انجام داده ایم و امروزه باید دیگران مجلس تشکیل داده و مابقی ساختارهای نظام اسلامی را تهیه کنند و ما تنها به درس و بحث خود پرداخته و مشغول به مسائل درونی خود می شویم؛ این معنای حوزه انقلابی نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی علما و روحانیت ساکت نبودند و کوچکترین فرصتی که به دست می آوردند حرکات انقلابی جدی انجام می دادند که فتوای پرآوازه تحریم تنباکو به دست آیت الله میرزای شیرازی، خود انقلابی در عصر او بود و با این کار بساط استعمارگران انگلیس را در هم پیچیده و کاخ ناصرالدین شاه را ملتهب کرد.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه روحانیت در عصر حاضر اظهار داشت: انتظاری که از حوزه های علمیه می رود این است که حوزه ها برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه زیادی دارند؛ هر چند حوزه های علمیه فعالیت های بسیاری انجام می دهند که پژوهش‌ها و آثاری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مشاهده می کنیم با آنچه که قبل از انقلاب اسلامی در رابطه با نظام اسلامی بوده است، قابل مقایسه نیست؛ اما کارکردهای بسیاری وجود دارد که حوزه های علمیه باید برای رسیدن به آنها تلاش و کوشش کنند.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری باشد و معنای انقلابی بودن سطحی اندیشیدن نیست و باید بُن‌مایه‌های اصلی علمی لازم را حوزویان و تربیت یافتگان حوزه‌ها دارا باشند تا بتوانند به عنوان عقبه و پشتیبان نظام پس از انقلاب اسلامی عمل کنند.

وی در ادامه افزود: تامین بعد علمی یکی از شاخصه های مهم حوزه انقلابی است که باید تامین گردد و نمی‌شود که افرادی تنها شعار انقلابی بودن سر دهند؛ اما وقتی نوبت به نظام سازی های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و معنوی می‌شود، بگویند ما دیگر اهل میدان نیستیم؛ درحالی که بن مایه های اصلی همین جا است و در حوزه است که باید طلاب از لحاظ علمی رشد یافته و به بلوغ علمی و اخلاقی، تحصیلی و تربیتی برسند و چنین انسانی است که می تواند دیده‌بان و مرزبان انقلاب باشد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: باید حوزویان در میدان علم حضور پررنگی داشته باشند و اگر امروزه شبهاتی در مسائل گوناگون نظام مطرح شده و منتشر می‌شود، باید شاهد پاسخ حوزه های علمیه باشیم که یکی از معنای حوزه انقلابی نیز همین است و انقلابی بودن تنها در صحنه جبهه و جهاد ظهور و بروز ندارد؛ هرچند جبهه و جهاد اوج حضور علما و روحانیت بود که قابل ارج نهادن است.

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی برای روحانیت سه وظیفه را تعیین فرموده است که عبارتند از دانش افروزی، هدایت گری و اقدام اجتماعی و در متن جامعه و مردم بودن است.

پاسخگویی حوزه انقلابی به نیازهای نظام

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: پاسخگویی حوزه های علمیه به نیازهای نظام اسلامی به اندیشه و تفکر نیاز دارد و حوزه انقلابی حوزه‌ای است که به مبانی فکری انقلاب اسلامی آشنا باشد که یکی از مباحث مهم و کلیدی انقلاب اسلامی بحث ولایت فقیه است و اگر روحانیت و حوزه های علمیه رابطه بین ولایت و امامت را ندانند و یا بدانند؛ اما در مقام عمل و در میدان‌ها حضور پیدا نکنند، نمی توانند معنای انقلابی بودن را بر دوش کشند.

وی در ادامه افزود: در عصر کنونی انقلاب اسلامی پیچیدگی‌های مختلفی دارد که یکی و ده تا نیست و عنصر انقلابی باید تمامی این پیچیدگی ها را تجزیه و تحلیل کرده و برای آن نسخه های مناسب بپیچد و اگر حوزه های علمیه ما این گونه باشند حوزه انقلابی خواهند بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی انقلابی بودن را در پنج سرفصل مطرح فرموده و پنج شاخصه را برای حوزه انقلابی بیان داشتند که عبارتند از: پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب اسلامی، هدف گیری آرمان های انقلاب، پایبندی به استقلال کشور، حساسیت در مقابل نقشه های دشمنان و عدم تبعیت از دشمنان و داشتن تقوای دینی و سیاسی.

آیت الله حسینی بوشهری ابراز کرد: حوزه انقلابی باید ایجاد نشاط اجتهادی داشته باشد و چون بسیاری از مسائل در گذشته محل ابتلاء نبوده است، اجتهادی درباره آنان صورت نگرفته است و باید بدون فاصله گرفتن از مبانی، نگاه‌های نو و جدیدی به مسائل و متناسب با نیازهای جامعه اسلامی از گنجینه های گرانبهای میراث انبیا و اولیای الهی استفاده کرده و بهره برداری های لازم را داشته باشیم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: رسالت حوزه های علمیه مربوط به قم و کشور نیست؛ بلکه رسالت جهانی دارد و باید فضای عمومی حوزه های علمیه درگیر نظریه پردازی ها و تولید پشتوانه های علمی مورد نیاز انقلاب و تمدن نوین اسلامی شود.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان ابراز کرد: انقلابی بودن حوزه ها به معنای دادن شعارهای ظاهری و ظهور کنش ها و واکنش های مقطعی و جهت گیری‌های آرمانی نیست؛ بلکه واقع‌بینانه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید آرمان گرا باشیم و باید آسیب های حوزه ها مشخص شده و ابعادی که انقلابی بودن حوزه ها را تهدید می کند شناسایی و حذف کنیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.