حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024 ساعت ×
کتاب مبانی قرآنی گام دوم انقلاب اسلامی ( بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری)
15 جولای 2021 - 8:19
شناسه : 2293
بازدید 545
18

این کتاب شرحی قرآنی بر بیانیه گام دوم انقلاب است. مؤلف در مقدمه این کتاب می‌نویسد: «بر همه لازم است به پیام حضرت مهدی(عج) توجه شود که فرمود: فقهای عادلی که مخالف هوی هستند، جانشینان ما هستند و در حوادث به آن‌ها مراجعه کنید.  «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی […]

ارسال توسط :
پ
پ

این کتاب شرحی قرآنی بر بیانیه گام دوم انقلاب است. مؤلف در مقدمه این کتاب می‌نویسد:

«بر همه لازم است به پیام حضرت مهدی(عج) توجه شود که فرمود: فقهای عادلی که مخالف هوی هستند، جانشینان ما هستند و در حوادث به آن‌ها مراجعه کنید.  «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیْهِ». (الغیبة، ص۲۹۱) امروز فقیهی که مورد انتخاب علما قرار گرفته و وظیفه همه ما اطاعت از اوست، مقام معظم رهبری است که در حوادث واقعه باید از فرمان و پیام او اطاعت کنیم.

بهترین پیام، بعد از ده‌ها سال تجربه و مدیریت و حکومت، بیانیه اخیری است که در ۲۲ بهمن ۹۷ از طرف ایشان صادر شده است. این نامه که نتیجه عمری تجربه همراه با تقوا و بصیرت است، ما را بر آن داشت که گوشه‌ای از مبانی قرآنی و روایی آن را بیان کنیم و در خط امام رضا علیه‌السلام قرار بگیریم که فرمود: هرگاه از ما جمله‌ای شنیدید، مبانی قرآنی آن را از ما بپرسید تا بدانید که سخنان ناب اهل‌بیت علیهم‌الاسلام برخاسته از قرآن است.»

معرفی کتاب مبانی قرآنی :

مبانی قرآنی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری (مدّ‌ظلّه‌العالی) اثری از محسن قرائتی درباره بیانیه مقام معظم رهبری در ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۷ است: این نامه که نتیجه عمری تجربه همراه با تقوا و بصیرت است، ما را بر آن داشت که گوشه‌ای از مبانی قرآنی و روایی آن را بیان کنیم و در خط امام رضا (ع) قرار بگیریم که فرمود: هرگاه از ما جمله‌ای شنیدید، مبانی قرآنی آن را از ما بپرسید، تا بدانید که سخنان ناب اهل‌بیت (ع) برخاسته از قرآن است….روح این بیانیه خوش‌بینی، امیدبخشی، ایمان به خدا و اعتماد به امت و نگاهی به تاریخ گذشته و امکانات امروز و چشم‌انداز آینده است.

درباره محسن قرائتی

محسن قرائتی از مفسران و مبلغان برجسته در حوزه معارف و علوم دینی است. شیوایی سخن، ارائه مطالب به زبانی ساده و قابل فهم، استفاده از مثال‌های کاربردی؛ از شیوه های تاثیرگذار و مخاطب‌پسندی است که قرائتی برای انتقال مطالب قرآنی به مخاطبان برگزیده است و در این راه توانسته اثری ارزشمند نظیر تفسیر نور را با شیوه‌ای نو ارائه دهد.

سیمای مدیر موفق، قرآن و متولیان فرهنگی، اصول عقاید اسلامی، پرتویی از نور و تفسیر نماز از آثار برجسته این مبلغ اسلامی است.

جملاتی از کتاب مبانی قرآنی :

مدعیان زیادند ولی همه صالح و صادق و وفادار نیستند.

چه افرادی با خدا عهد می‌بندند که اگر وضع مالی و اقتصادی ما خوب شود، به دیگران کمک می‌کنیم، ولی پس از رسیدن به مقصد، عهد خود را فراموش می‌کنند. “وَ مِنْهُمْ مَنْ عاهَدَ اللَّهَ لَئِنْ آتانا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَ لَنَکونَنَّ مِنَ الصَّالِحِینَ” (توبه، ۷۵) و برخی از آنان با خدا پیمان بسته بودند که اگر خداوند از فضل خویش به ما عطا کند، حتماً صدقه (زکات) خواهیم داد و از نیکوکاران خواهیم بود. “فَلَمَّا آتاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَ تَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ” (توبه، ۷۶) پس چون خداوند از فضل خویش به آنان بخشید، بدان بخل ورزیدند و (به پیمان) پشت کرده و روی‌گردان شدند.

ولی در برابر این گروه افرادی هستند که تا پای جان از فکر و منطق و شعار خود دفاع می‌کنند. یکی از برکات جمهوری اسلامی آن است که به شدّت پای‌بند به اصول خود و مرزبندی خود در مقابل رقیبان و بی‌مبالاتی نکردن با خطوط اصلی خود و در عین حال منطقی بودن و متحجر نبودن و توجه به پدیده‌ها و موقعیت‌های نو به نو است.

مولف : حجت الاسلام محسن قرائتی

ناشر : انتشارات ستاد اقامه نماز

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.