حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۴ فروردین , ۱۴۰۳ 14 رمضان 1445 Saturday, 23 March , 2024 ساعت ×
چرا رهبر معظم انقلاب بر معرفی «مکتب حاج قاسم» اصرار دارند؟ + شش نکته مهم
15 ژانویه 2022 - 9:01
شناسه : 3194
بازدید 622
18

«به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم». این جمله مهم رهبر انقلاب پیرامون حاج قاسم سلیمانی را شاید بتوان مهم ترین، کلیدی ترین و راهبردی ترین جمله ایشان در بین فرمایش عدیده ای که پیرامون این شهید عزیز داشته‌اند […]

ارسال توسط : نویسنده : حسین خان بابازاده منبع : پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی
پ
پ

«به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم». این جمله مهم رهبر انقلاب پیرامون حاج قاسم سلیمانی را شاید بتوان مهم ترین، کلیدی ترین و راهبردی ترین جمله ایشان در بین فرمایش عدیده ای که پیرامون این شهید عزیز داشته‌اند بدانیم.

اخیرا هم رهبرانقلاب در تازه ترین سخنرانی که پیرامون شخصیت حاج قاسم داشتند، فرمودند: «صدق و اخلاص؛ این دو کلمه در واقع عنوان و نماد و نمایه‌ی مکتب سلیمانی است».

اما در تبیین فرمایشات رهبر معظم انقلاب چند نکته قابل ذکر است:

یک: پیش از آنکه رهبر انقلاب پیرامون حاج قاسم سلیمانی تعبیر «مکتب» را به کار ببرند، در پیام تسلیتی که داشتند او را نمونه‌ برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) معرفی کردند. می توان اینگونه گفت که امام راحل نمونه برجسته تربیت یافته مکتب اسلام ناب بود و حاج قاسم هم تربیت یافته مکتب امام راحل. به عبارت بهتر مکتب حاج قاسم در طول مکتب امام خمینی است و مکتب امام خمینی هم در طول مکتب اسلام ناب.

دو: با قبول محتوای بند یک می توان گفت مکتب حاج قاسم همان مکتب اسلام ناب است که نمونه عینی محتوای این مکتب کامل و پیشرو در این بازه زمانی و حیات  نسل کنونی، در وجود قاسم سلیمانی تجلی پیدا کرد و قابل لمس شد.

سه: مکتب سلیمانی، یعنی مکتب امام، یعنی مکتب اسلام ناب. همه ابراز ارادت ها و محبت ها به حاج قاسم نشان میدهد که مکتب اسلام نه در پایین ترین سطح بلکه اگر حتی در بالاترین سطح محقق شود و به منصه ظهور برسد همه را ناچار به تائید و تمجید می کند؛ حتی استقبال مردم نسبت به این مکتب در طول زمان بیشتر هم می شود. بارزترین نشانه آن تشییع چند ده میلیونی حاج قاسم سلیمانی است که نصاب جمعیت تشییع تاریخی پیکر امام راحل را رد کرد.

چهار: تواضع، شجاعت، شهامت، تدبیر، منطق و…. از جمله مواردی هستند که رهبر انقلاب درباره حاج قاسم به کار بردند. صدق و اخلاص هم دو ویژگی مهم دیگری بودند که امسال رهبرانقلاب بر روی آنها تمرکز کردند و آن را نماد و نمایه‌ مکتب سلیمانی معرفی کردند.

پنج: از مجموع فرمایشات رهبرانقلاب می توان اینگونه نتیجه گرفت که در این زمانه جولان شیاطین در همه عرصه ها، اگر نوجوان یا جوان نگران آینده خود است و یا به طورکلی اگر هر انسانی نگران عاقبت بخیری خود و عزیزانش است می تواند خود را به مکتب و مدرسه سلیمانی هدایت کند و با شاخصه های مطرح شده پیرامون این مکتب که مرکزیت آن «صدق» و «اخلاص» است، خود را بپروراند. تاکید بر این دو ویژگی محوری هم نشان می دهد که شرط توفیق در این مدرسه چیست.

شش: انسان تربیت یافته مکتب سلیمانی، انسان تربیت یافته مکتب اسلام ناب است که جامع همه محاسن و مانع همه کژی هاست. مکتب سلیمانی، مکتب مدنظر و مطلوب انقلاب اسلامی برای شهروندان جامعه است که بعد از شهادت سردار سلیمانی به طور کامل عینی شده و جزئیات آن در اختیار مردم است. رهبرانقلاب هم به عنوان امام جامعه، پدر خانواده و دلسوزترین فرد به مردم، با همت و انگیزه خاص این مکتب را به مردم معرفی و تفسیر کردند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.