حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024 ساعت ×
چرا باید کتاب رجل سیاسی را خواند؟
14 جولای 2021 - 11:14
شناسه : 2276
بازدید 446
13

«خط عمار یاسر را خط مستقیم میگویند. به نظر من عمار هنوز هم ناشناخته است… هروقت برای امیرالمومنین علیه‌السلام یک مشکل ذهنی در مورد اصحاب پیش می‌آمد، زبان این مرد مثل سیف قاطع جلو رفت و قضیه را حل کرد. در اول خلافت حضرت همین‌طور، در قضایای جمل و صفین هم همین‌طور تا در صفین به شهادت […]

ارسال توسط :
پ
پ
«خط عمار یاسر را خط مستقیم میگویند. به نظر من عمار هنوز هم ناشناخته است… هروقت برای امیرالمومنین علیه‌السلام یک مشکل ذهنی در مورد اصحاب پیش می‌آمد، زبان این مرد مثل سیف قاطع جلو رفت و قضیه را حل کرد. در اول خلافت حضرت همین‌طور، در قضایای جمل و صفین هم همین‌طور تا در صفین به شهادت رسید. باید مثل عمار هوشیار بود و فهمید که وظیفه چیست. نمی‌شود گفت به من ربطی ندارد… عظمت امثال عمار یاسر… عظمت اصحاب خاص امیرالمومنین علیه‌السلام در همین است که در هیچ شرایطی دچار اشتباه نشدند و جبهه را گم نکردند.» اینها سطرهایی از کتاب «رجل سیاسی» است. کتابی که به تازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانه بازار شده است.

هم‌زمان با شروع نهضت اسلامی در ایران زمزمه‌های شکل‌گیری حکومتی بر اساس مبانی اسلام در میان مردم شروع شد. به تدریج و رفته‌رفته این موضوع به خواسته‌ای عمومی مبدل و به عنوان شعار اساسی مردم انقلابی مطرح شد چنان که پس از به ثمر نشستن مجاهدتها و پیروزی انقلاب اسلامی، مردم با صراحت و قاطعیت نظر خود را مبنی بر تشکیل حکومت اسلامی اعلام کردند. طبعاً چنین حکومتی برای پیشبرد اهداف خود نیاز به کارگزارانی امین و آشنا با مبانی اسلام دارد که طعم زندگی در سایه‌ی حکومت اسلامی را بر همگان بچشانند. در چنین نقطه‌ای است که نیاز به شناخت معیارها و ضوابط مسئول حکومت اسلامی ضرورت دوچندانی پیدا می‌کند.

همانگونه که در سالهای پیش از انقلاب و مبارزه‌ی علیه حکومت طاغوت، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با جهاد عملی و تببینی خود سهم بسزایی در ایجاد و شکل‌گیری اندیشه حکومت اسلامی داشتند، در سالهای پس از انقلاب نیز همواره بر تربیت سیاستمداران آشنا با مبانی الهی اسلام کوشش نموده و تأکید ورزیده‌اند. ایشان همواره با تبیین مبانی سیاسی اسلام و با تشریح ویژگی‌ها و شاخص‌های یک سیاستمدار مسلمان انقلابی نقش به‌سزایی در تربیت و رشد کارگزاران مومن و کارآمد و کنشگران عرصه سیاست کشور داشته‌اند.

ایشان در بیانات ۱۲ آذر ۱۳۷۹ در بیان اهمیت ضوابط و معیارهای مسئول دولت اسلامی می‌فرمایند: «مسئولان و دولتمردان باید خودشان را با ضوابط و شرایطی که متعلق به یک مسئول دولت اسلامی تطبیق کنند. یا چنان افرادی -اگر هستند- سر کار بیایند یا اگر ناقصند خودشان را به سمت کمال در آن جهت حرکت دهند و پیش ببرند.»

«رجل سیاسی» دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی درباره‌ی خصوصیات و ویژگی‌های یک سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی را در یک کتاب تجمیع کرده است. از همین جهت اثر حاضر می‌تواند آیینه‌ی تمام نما و کاملی از شرایط و ویژگی‌های یک مسئول و دولتمرد در نظام اسلامی محسوب شود. «رجل سیاسی» شامل هفت فصل است که به ترتیب عبارتند از: «باورهای سیاستمدار تراز»، «شناختهای لازم برای سیاستمدار تراز»، «شاخصهای سیاستمدار تراز»، «اهداف سیاستمدار تراز»، «وظایف سیاستمدار تراز»، «الگوهای سیاستمدار تراز» و «جلوه‌هایی از الگوی سیاستمدار تراز» که در قالب شخصیتهای تراز صدر اسلام و ابتدای انقلاب اسلامی تشریح شده است.

هر چند این اثر شامل دیدگاه‌های تجمیعی رهبر انقلاب درباره‌ی سیاستمدار تراز انقلاب اسلامی است اما مخاطبین آن محدود به افراد و چهره‌های صرفاً سیاسی نیست و بسیاری از افراد و اقشار جامعه، فارغ از مسئولیت داشتن یا نداشتن در نظام اسلامی می‌توانند مخاطب این کتاب محسوب شوند. مسئولان و چهره‌های سیاسی از آن جهت مخاطب اثر محسوب می‌شوند که با معیارهای یک سیاستمدار تراز آشنا شوند و مخاطب عادی هم از آن جهت که با این معیارها آشنا شده و در فرایندهایی مانند انتخابات بتوانند افراد و چهره‌هایی را انتخاب کنند که به معیارهای سیاستمدار تراز نزدیک باشد. این مهم در وضعیت فعلی که در آستانه‌ی انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌بریم اهمیت و ضرورت دوچندانی پیدا می‌کند.

حالا که در آستانه‌ی انتخابات و انتخاب بزرگترین مسئول اجرایی کشور به سر می‌بریم مرور بخشهایی از این کتاب خالی از لطف نیست. در بخشهایی از فصل «شاخصهای سیاستمدار تراز» چنین می‌خوانیم: «بعضی سعی می‌کنند جامعه را و جوانهای ما را دچار ناامیدی کنند. بگویند آقا فایده‌ای ندارد، نمی‌شود، نمی‌رسیم؛ چه جوری ممکن است با این همه مخالفت و دشمنی! این نقطه‌ی مقابل همت بلند برای رسیدن به آرمانهاست… شما وقتی که در یک راهی می‌روید که دشمنی بر سر راه آن هست، برای شما مناع ایجاد می‌کند [اما] این مانع بایستی مانع نشود از رفتن شما، از ادامه‌ی حرکت شما، تسلیم فشارها نشویم، رضایت به وضع موجود ندهیم، که اگر رضایت به وضع موجود دادیم نتیجه‌اش عقبگرد است.»

گردآوردی دیدگاه‌های رهبر انقلاب توسط «علی محمدی» صورت گرفته است. چاپ اول «رجل سیاسی» در ۲۷۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به موسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی راهی بازار نشر شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.